• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Pillis4
    Kya skrev 2011-03-09 18:02:41 följande:
    klamydia ligger inte latent. det bryter ut inom några veckor från att man blivit smittad. däremot kan man vara symptomfri, alltså inte veta att man blivit smittad. men det framkommer alltid på ett klamydiatest.

såvitt jag vet går det att testa för alla könssjukdomar förutom kondylom, där krävs det ett utbrott av vårtor för att avgöra.
    exakt. klamydia visar ALLTID positivt om man gör ett test. som du skriver så kanske man inte gör ett test för man inte har några symtom men  gör man testet så syns klamydian alltid på det.
  • Joppelina
    vap skrev 2011-03-09 18:03:05 följande:
    Klamydia går under smittskyddslagen.

Du är tvungen att ange vem/vilka du har haft sex med de senaste 6 månaderna.

Din karl har ingen möjlighet att neka göra detta test.
    1 år förra våren var det. Då jag fick sitta där och berätta när, var och,, nästan hur.
  • Kya
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 18:04:33 följande:
    Jag hade symtom redan i våras precis när vi var igång med första IVF-behandlingen, sveda när jag kissade osv. Trodde att det var pga av alla hormoner men när sedan sambon fick veta att han hade det i höstas så förstod jag att det var ju det jag hade också.
    men man kan ha det tillochmed i flera år och vara symptomfri. att du kände symptom innan din karl behöver inte betyda att du fick det först.
    F och L, mina stjärnor :)
  • varfördåför

eftersom klamydia är en sjukdom som man måste raprortera enligt smittskyddslagen så är det konstigt att en läkare som kommitpå att det kan smitta på fler sätt än de vanliga kan undanhålla att berätta det för almänheten?! det borde ju gåut rikslarm om det???!!

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Pillis4
    Thaleya skrev 2011-03-09 18:04:44 följande:
    Riktigt lamt skämt.

Jag trodde att om man gick på toaletten som någon annan precis suttit på som är smittad av klamydia och man får in det i sig själv, så KAN man med liten risk bli smittad.

´Så konstigt tycker jag inte att det är att tro det, speciellt inte efetrsom ALLA runt mig tror att det KAN hända så.
    det vet jag många som tror. Tycker iaf det e bra att folk är noga o försiktiga på offentliga toaletter...det finns ju andra äckiga bakterier och andra människors rövbakterier har inte på min kropp att göra
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 18:05:00 följande:
    exakt. klamydia visar ALLTID positivt om man gör ett test. som du skriver så kanske man inte gör ett test för man inte har några symtom men  gör man testet så syns klamydian alltid på det.
    precis. har man klamydia, så får man ett positivt svar. oavsett om man känner av några symptom eller inte.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Anonym (Nejnej...)
    Jag hade symtom redan i våras precis när vi var igång med första IVF-behandlingen, sveda när jag kissade osv. Trodde att det var pga av alla hormoner men när sedan sambon fick veta att han hade det i höstas så förstod jag att det var ju det jag hade också.
    Fast han kan ju ha blivit smittad. Inte uppvisat symptom och smittat dig som fått symptom.
  • Anonym

Jag var otrogen och fick klamydia. Min pojkvän misstänkte mig och jag nekade och nekade. Efter 6 mån började svida m.m. Drack en massa c-vitamin för jag trodde att det var urinvägsinfl. Innerst inne visste jag vad det var. Hade oturen och hade haft detta tidigare.
    En kväll när vi gick och lade oss så berättade jag. Det han blev arg för var 6 mån lögn.
    Det var bra sen.
    Någon av er är inte ärlig.

• Anonym (Mardrömsscenario)
    Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-09 18:01:58 följande:
    Hur fasen har de kunnat spåra det till att du hade det ursprungligen? Vilka tester gör man då, egentligen?

Och igen - du hänger inte ut läkaren. Jag skulle bli oerhört glad om någon ringde och berättade att de hört talas om och var intresserad av min forskning. Men det tyder ju enbart på att det är en icke existerande läkare och forskning

Det låter som det pågår en mindre CSI utredning om hur du fått klamydia på ert sjukhus. Hur långt tillbaka i tiden går de för att kolla vilka patienter som blivit undersökta innan du. Och sedan ska de kryssmatcha dem med statistik på personer positiva för klamydia. Det är viktiga skattepengar som går åt till något oerhört resurskrävande! Men i grund och botten lär de tro att din kille ljuger. =)

Det kan ju vara så att en av er har fått det innan ni träffats och har smittat den andra. Trots att ingen av er haft symptom. Det betyder inte att din man varit otrogen. Har ni däremot testat negativt under er tid tillsammans så är det bara att tänka efter.

Eftersom du verkar ha problem med din fertilitet tyder det ju på att du haft klamydia ett tag och då betyder kanske det att du blev smittad innan din kille kom in i bilden?
    Vi har aldrig varit med någon annan än varandra så att vi fått det innan och legat latent är uteslutet.
    Mina problem med fertiliteten beror inte på klamydia testade negativt för det i mars 2010 och positivt i september 2010. Mina problem att få barn beror på att jag har fel på mina äggstockar och har så haft sedan tonåren, tyvärr.
  • AndreaSvan
    Nu måste du ju skämta med oss. Menar du på allvar att utbildade läkare har sagt till dig att smittan kommer från dig eftersom dina symptom kom först???
    Visserligen är det ovanligt med asymptomatisk infektion hos män, men inte så ovanligt och definitivt inte omöjligt. Det vet ALLA läkare som inte har mutat sig till sitt diplom.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!