• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Anonym
    Silje02 skrev 2011-03-09 16:09:00 följande:
    Kondylon kan man få i samband med förlossning med. Så den hade nog legat latent i flera år innan den bröt ut på dig.
    Ja jag vet det, därför pratade jag med min mor om det men hon har aldrig haft det. Det märker man ju bara om man får vårtorna och om man inte får vårtor så kan det heller inte smittas.

Dock sa min gynekolog att det kunde smittas genom att man suttit på en allmän bastu så det kan ju vara det också.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 17:48:33 följande:
    Jag tänker absolut inte hänga ut doktorn här, inte heller skriva namnet på sjukhuset jag jobbar på.
    Det pågår en utredning i detta nu var min smitta kommer ifrån (de har konstaterat att den kom från mig först).
    Har varit på säkert 20 gynundersökningar senaste året pga utredning och provrörsbefruktning.
    En teori som de har är att smittan kommer från en annan kvinna som också varit på undersökning och man har inte rengjort ultraljudsstaven ordentligt mellan eller bytt skydd.
    Vi kanske aldrig kommer få veta heller men vi litar fortfarande på varandra, även om det är till vissas förtret här inne.
    Hur fasen har de kunnat spåra det till att du hade det ursprungligen? Vilka tester gör man då, egentligen?

Och igen - du hänger inte ut läkaren. Jag skulle bli oerhört glad om någon ringde och berättade att de hört talas om och var intresserad av min forskning. Men det tyder ju enbart på att det är en icke existerande läkare och forskning

Det låter som det pågår en mindre CSI utredning om hur du fått klamydia på ert sjukhus. Hur långt tillbaka i tiden går de för att kolla vilka patienter som blivit undersökta innan du. Och sedan ska de kryssmatcha dem med statistik på personer positiva för klamydia. Det är viktiga skattepengar som går åt till något oerhört resurskrävande! Men i grund och botten lär de tro att din kille ljuger. =)

Det kan ju vara så att en av er har fått det innan ni träffats och har smittat den andra. Trots att ingen av er haft symptom. Det betyder inte att din man varit otrogen. Har ni däremot testat negativt under er tid tillsammans så är det bara att tänka efter.

Eftersom du verkar ha problem med din fertilitet tyder det ju på att du haft klamydia ett tag och då betyder kanske det att du blev smittad innan din kille kom in i bilden?
  • Pillis4
    Anonym skrev 2011-03-09 17:58:46 följande:
    eller så ligger det latent.
    nej,. för vi har båda haft klam innan och vi har nyligen testat oss och vi har inte det.. klamydia visar sig alltid om man testar ,. jag VET har haft det själv mer än en gång.

hahah kan inte göra annat än att skratta åt dessa naiva jävlar som inte vill inse fakta att klamydia smittar via sex
  • Kya
    Anonym skrev 2011-03-09 17:58:46 följande:
    eller så ligger det latent.
    klamydia ligger inte latent. det bryter ut inom några veckor från att man blivit smittad. däremot kan man vara symptomfri, alltså inte veta att man blivit smittad. men det framkommer alltid på ett klamydiatest.

såvitt jag vet går det att testa för alla könssjukdomar förutom kondylom, där krävs det ett utbrott av vårtor för att avgöra.
    F och L, mina stjärnor :)
  • vap

Klamydia går under smittskyddslagen.

Du är tvungen att ange vem/vilka du har haft sex med de senaste 6 månaderna.

Din karl har ingen möjlighet att neka göra detta test.

• Joppelina
    SoFo89 skrev 2011-03-09 17:59:25 följande:
    Precis, men jag har ingen aning om hur rutinerna var för 30-40år sedan. Vet du om dom kollade upp detta på mvc då också? Hade ju varit rätt intressant att veta faktiskt
    Nu är det inte 30-40 år sedan jag fick barn.

Men -86 tog dom inga prover. -89 tog dom prover när man väntade barn.
  • vap

Det är herpes som kan ligga latent i kroppen. Ha fakta rätt

• Anonym (Mardrömsscenario)
    Anonym (L) skrev 2011-03-09 17:59:49 följande:
    Hur kan smittan konstateras att den kommer ifrån dig? Är det din karl som vill få dig att tro detta?
    Jag hade symtom redan i våras precis när vi var igång med första IVF-behandlingen, sveda när jag kissade osv. Trodde att det var pga av alla hormoner men när sedan sambon fick veta att han hade det i höstas så förstod jag att det var ju det jag hade också.
  • Thaleya
    xylifon skrev 2011-03-09 17:56:26 följande:
    och tugga tuggumi på vänstersida av munnen och peta sig i örat med armbågen.. det smittar lite hur som har jag hört :-P
    Riktigt lamt skämt.

Jag trodde att om man gick på toaletten som någon annan precis suttit på som är smittad av klamydia och man får in det i sig själv, så KAN man med liten risk bli smittad.

´Så konstigt tycker jag inte att det är att tro det, speciellt inte efetrsom ALLA runt mig tror att det KAN hända så.
  • AndreaSvan
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 17:58:57 följande:
    Här handlar det iofs inte huruvida läkaren vill eller inte vill hängas ut med sin fakta. Det är mest mig själv jag är rädd om, utredningen om vart min smitta kommer från göra ju på samma sjukhus och då är det inte så svårt att ta reda på vem som eventuellt kan misstänkas för att ha fört smittan till mig via gynundersökningar om det nu är så det har gått till.
    Jag säger inte att du ska ge oss namn på läkaren. Det jag säger är att forskare är väldigt försiktiga när de tror sig ha kommit fram till nya rön och diskuterar inte detta med utomstående på några som helst vis. Inte ens med patienter eller frivilliga som har ställt upp i en studie (om det nu skulle vara denna typ av forskning). Att han då har sagt det som du skrev några inlägg längre upp till dig tyder på
    1. Att det inte är helt nya rön utan saker som redan är kända
    2. Att han har belägg och bevis för sina nya teorier och är beredd att gå ut med detta publikt.

Eftersom varken punkt 1 eller 2 stämmer är det svårt att ta din information på allvar.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!