• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • hervor
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 13:48:04 följande:
    Får jag inte kejsarsnitt beviljat så kommer jag göra abort. Och de kan väl inte köra mig till gynekologen med fångtransport och spänna fast mig i stolen?
    Jösses, har du sådana problem?

Kejsarsnitt brukar inte diskuteras (eller bestämmas) förrän under senare delen av graviditeten. Då är det för sent för abort.

Däremot kan du givetvis skita i alla undersökningar. Nej, de kan inte TVINGA dig. (Det är inte alltid gyn-undersökningar görs heller, ibland tar de bara EKG / Ultraljud på magen).

All sjukvård är frivillig i Sverige, även mödravård Men barnet kommer ju ut förr eller senare och då den "vanliga" vägen, om du förstår vad jag menar. Om du inte har blivit beviljad kejsarsnitt eller det inte krävs akut. 
  • Anonym (M)
    MansonDust skrev 2011-04-10 13:59:24 följande:
    Så du ska göra abort höggravid? Jag menar, det är inget man bara kan kräva. Det är ingen rättighet.

Och jag förstår hur du tänker, för jag ville också göra kejsarsnitt innan jag skulle föda mitt första barn. Och hatade gyn. Nu är det bara att göra det! Dom gör det ju varje dag. Och föda barn vaginalt vill jag, är livrädd för snitt. Tänk så man kan ändra sig.
    Tänker förstås få kejsarsnitt beviljat INNAN jag blir höggravid. Om möjligheten finns (om vi planerar graviditeten istället för att bara låta den hända) kommer jag se till att jag får det beviljat innan jag ens blir gravid. Men det kanke låter dumt, vet inte så mycket om hur det funkar med sånt.
  • levandecharader
    Anonym (GÅR INTE) skrev 2011-04-10 13:47:53 följande:
    Efter 3 ungar och 2 menorragi operationer så är jag "van" vid att gyn-personer rotar " där nere"

Min rädsla handlar om SVARET.

Har 2 vänner som inte är några solskenshistorier.

Ena vännen Linda Carlgren, känd som årets mama-vinnare och som gick bort för snart 2 v sen , fast hennes startade som bröstcancer, men cancer i a f.

Och min allra närmsta vän har cancer-genen och ska innan 35 års ålder operera bort bröst och äggstockar mm för att förhindra att få cancer.

Men hon har flera ggr gjort cellprov och alltid har de hittat någon och hon har gjort flera operationer pgr av det.

Bara tanken skrämmer ihjäl mig att ta reda....

Det bara går inte att gå dit !

Fast att hjärnan säger att jag ska, men att sedan göra det går inte!
    Men om din rädsla handlar om svaret så är ju det här ett jättebra prov som kan visa förändringar tidigt innan det har hunnit utvecklas till något. Då behöver det ju inte gå lika långt som för din vän! För min del så skulle skräcken i att inte få reda på det förrän det var försent vara större, för då kan jag inte göra något åt det. 
  • MansonDust
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 14:04:47 följande:
    Tänker förstås få kejsarsnitt beviljat INNAN jag blir höggravid. Om möjligheten finns (om vi planerar graviditeten istället för att bara låta den hända) kommer jag se till att jag får det beviljat innan jag ens blir gravid. Men det kanke låter dumt, vet inte så mycket om hur det funkar med sånt.
    Det låter mest som att du tror att det bara är att kräva det. Det är en stor operation, det är som sagt ingen rättighet. Då bör du börja forska i det redan nu.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Anonym (GÅR INTE)
    levandecharader skrev 2011-04-10 14:05:10 följande:
    Men om din rädsla handlar om svaret så är ju det här ett jättebra prov som kan visa förändringar tidigt innan det har hunnit utvecklas till något. Då behöver det ju inte gå lika långt som för din vän! För min del så skulle skräcken i att inte få reda på det förrän det var försent vara större, för då kan jag inte göra något åt det. 
    Den tiden mellan provet och svaret skulle jag aldrig orka med.

Är orolig redan nu och då har jag inte ens gjort provet.

Det funkar bara inte.

Och ingen har ju frågat när dom har undersökt mig.... Har väntat på den frågan så man "slipper" ta beslutet och gå dit bara för den sakens skull.

Men detta e något som gnagar i mig varje dag..... vill , men ändå inte
  • hervor
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 14:04:47 följande:
    Tyvärr, det är praktiskt taget omöjligt.

De kommer att säga: "Vi kan inte lova något / kom tillbaka när du är gravid".

Steg 1 är att man bearbetar sin rädsla under gravidteten. Lyckas det inte och man fortfarande är LIVrädd, kan man få beviljat. Men det är alltså inget de kan lova innan. Målet är alltid att undvika KS, om det inte finns medicinska skäl.

Möjligen skulle en privat klinik kunna gå med på något dylikt. Men då får du betala själv. Och de lyder också under svensk lagstiftning, dvs de får kanske bevilja KS, men inte hur som helst.

Det enda alternativ du har - som med stor sannolikhet (dock inte 100 procents säkerhet) gör att du under hela din livstid slipper föda eller någon som "rotar där nere" - är att avstå från sex och barn.

Är du beredd att göra det? Valet är ditt...

• hervor

Adoption är förstås också ett alternativ, för de som är extremt gyn- och förlossningsrädsla.

Då slipper man både (den typen av) läkarundersökningar, graviditet, förlossning eller operationsärr efter ks

Att gå igenom graviditet och förlossning / kejsarsnitt kan vara jobbigt, men är nödvändigt för att få ett biologiskt barn och de flesta kvinnor tycker ändå i efterhand att det var värt det. Kvinnor har gjort det i alla tider och i länder som Sverige idag, innebär det små risker för både mamma och barn, vi har så bra mödra- och sjukvård. Förr dog kvinnor ibland, men det händer nästan aldrig nu (i Sverige). 

• Anonym
    Hannah76 skrev 2011-04-10 08:38:45 följande:
    Nej det räcker att ha haft sex med en enda person.
    Man kan ha cellförändringar som oskuld med tyvärr :(
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-10 09:20:30 följande:
    Men livmoderhalscancer får du inte av att leva ohälsosamt. Det är en sexuellt överförbar sjukdom kan man säga som man får av virus. Det är ett virus som heter HPV (Humant Papillonvirus) som orsakar de allra flesta fallen av livmoderhalscancer och det viruset sprids vid sex.

Det är ju på grund av detta som man numera vill vaccinera alla unga flickor (före den sexuella debuten) mot HPV.
    Ja, det är bara en sort, av flera som man vaccinerar sig mot. Så om man tror att man går trygg för att man är oskuld/vaccinerad så tror man fel!
  • MammaHela
    Anonym (GÅR INTE) skrev 2011-04-10 13:34:50 följande:
    Jag är en 28 årig 3 barns mamma som ALDRIG gått på dessa undersökningar.

Har opererat livmodern 2 ggr.

mot menorragi, men att ta cellprov. Det går INTE!

Cellprov och tandläkarundersökningar. Det är 2 viktiga saker, men 2 saker jag inte vill ha svar på om något e fel. ( okey hål i tanden e inte lika farligt som cancer, men otäckt ändå )

Jag vet inte hur jag ska ta steget för att gå, det bara funkar inte att gå dit o göra det....
    Jag kan följa med dig och hålla i handen om det skulle göra att du gick dit. Har flera nära vänner som har haft förändringar. På de flesta har det gått bra, men en kvinna fick de ta bort hela livmodern innan hon fyllde 30 för att stoppa det.

Så snälla gå.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?