• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • levandecharader
    Anonym (GÅR INTE) skrev 2011-04-10 13:34:50 följande:
    Jag är en 28 årig 3 barns mamma som ALDRIG gått på dessa undersökningar.

Har opererat livmodern 2 ggr.

mot menorragi, men att ta cellprov. Det går INTE!

Cellprov och tandläkarundersökningar. Det är 2 viktiga saker, men 2 saker jag inte vill ha svar på om något e fel. ( okey hål i tanden e inte lika farligt som cancer, men otäckt ändå )

Jag vet inte hur jag ska ta steget för att gå, det bara funkar inte att gå dit o göra det....
    Jag kan förstå att man har tandläkarskräck och gynekologskräck. Ett hål i tanden kan du lära dig att leva med med men inte cancer! Däremot kan du göra något åt båda sakerna. Ett cellprov gör att förändigarna kan upptäckas så tidigt att du inte behöver bli sjuk, du behöver inte dö ifrån dina barn, du behöver kanske bara en liten operation.

Som sagt jag kan förstå att rädslan finns där. Fråga nån du litar på om den kan följa med och se till att du kommer dit. Förklara sen för den som gör provet om din rädsla. Provet kan rädda ditt liv!
  • niiiica

Så klart att du inte måste gå. Se till att avboka tiden bara. Men då går du också miste om chansen att upptäcka ev. cancer i livmoderhalsen också.

• Singo alla

Jag skulle ALDRIG hoppa över den chansen....jag nästan väntar på att få kallelsen och få det gjort så att jag vet att jag är frisk. Blivit opererad/skrapad en gång och slipper det gärna.... Från första cellprovet till operation gick det nästan ett halvår...det längsta i mitt liv!!
    De sekunderna undersökningen tar är värda guld, ta chansen alla ni som tvekar!

• hervor
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 13:39:02 följande:
    Jag har aldrig fått kallelse (är 20, tror man får det först vid 23) men jag kommer aldrig gå heller. Tänker ALDRIG gå till gynekolog för att göra undersökning och tänker göra kejsarsnitt när jag ska ha barn. Vägrar ha nån som rotar runt där nere på mig.

Ingen kan väl tvinga dig att gå om du inte vill, du har ju inte bokat nån tid själv så ring och säg att du inte kan komma isåfall. Fast å andra sidan kan det ju vara bra att se om allt är okej.
    Det är inte så enkelt som att bara "göra kejsarsnitt" om du blir med barn. Du kan be om det, men det är inte säkert att du får det. Och under graviditeten, går du på regelbundna kontroller som KAN innefatta gyn-undersökningar.

Det är nog bättre att du försöker komma över din fobi, i alla fall om du har tänkt att vara sexuellt aktiv någon gång under livet, samt bli förälder

De kan inte "tvinga" dig. Men att säga att man vägrar ibland nödvändiga undersökningar, är väl som att säga att man vägrar gå till tandläkaren. Det funkar liksom inte i längden...

• Anonym (GÅR INTE)

Efter 3 ungar och 2 menorragi operationer så är jag "van" vid att gyn-personer rotar " där nere"

Min rädsla handlar om SVARET.

Har 2 vänner som inte är några solskenshistorier.

Ena vännen Linda Carlgren, känd som årets mama-vinnare och som gick bort för snart 2 v sen , fast hennes startade som bröstcancer, men cancer i a f.

Och min allra närmsta vän har cancer-genen och ska innan 35 års ålder operera bort bröst och äggstockar mm för att förhindra att få cancer.

Men hon har flera ggr gjort cellprov och alltid har de hittat någon och hon har gjort flera operationer pgr av det.

Bara tanken skrämmer ihjäl mig att ta reda....

Det bara går inte att gå dit !

Fast att hjärnan säger att jag ska, men att sedan göra det går inte!

• Anonym (M)
    hervor skrev 2011-04-10 13:46:40 följande:
    Det är inte så enkelt som att bara "göra kejsarsnitt" om du blir med barn. Du kan be om det, men det är inte säkert att du får det. Och under graviditeten, går du på regelbundna kontroller som KAN innefatta gyn-undersökningar.

Det är nog bättre att du försöker komma över din fobi, i alla fall om du har tänkt att vara sexuellt aktiv någon gång under livet, samt bli förälder

De kan inte "tvinga" dig. Men att säga att man vägrar ibland nödvändiga undersökningar, är väl som att säga att man vägrar gå till tandläkaren. Det funkar liksom inte i längden...
    Får jag inte kejsarsnitt beviljat så kommer jag göra abort. Och de kan väl inte köra mig till gynekologen med fångtransport och spänna fast mig i stolen?
  • Anonym (9)

Nej, man måste inte gå. 

Men det är elakt mot sig själv att inte ta hand om sin kropp och se till att den mår bra och att allt fungerar som det ska...

Vilken otrolig lycka det är för oss att få bo i ett land där vi har möjlighet till en god hälsovård på hög nivå.

• Anonym
    TS, skulle vara kul att höra om du kommit fram till något beslut efter att ha läst alla inläggen?!
  • MansonDust
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 13:48:04 följande:
    Får jag inte kejsarsnitt beviljat så kommer jag göra abort. Och de kan väl inte köra mig till gynekologen med fångtransport och spänna fast mig i stolen?
    Så du ska göra abort höggravid? Jag menar, det är inget man bara kan kräva. Det är ingen rättighet.

Och jag förstår hur du tänker, för jag ville också göra kejsarsnitt innan jag skulle föda mitt första barn. Och hatade gyn. Nu är det bara att göra det! Dom gör det ju varje dag. Och föda barn vaginalt vill jag, är livrädd för snitt. Tänk så man kan ändra sig.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Frila2
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 13:48:04 följande:
    Hur  tror du aborten går till? Du kommer inte kunna få beviljat snitt innan du är gravid och många gånger får man biviljat snitt av humanitära skäl ganska sent i graviditeten och då måste man föda fram fostret precis som vid en förlossning.
    Om du verkligen är så rädd för gynundersökning så tycker jag att du på allvar ska prata med BM och läkare där du bor innan du blir gravid så du har alla fakta innan. Det är inte roligt om du sent under graviditeten får veta att de inte biviljar snitt. Försök få besked redan innan.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?