• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • MammaHela
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 13:48:04 följande:
    Får jag inte kejsarsnitt beviljat så kommer jag göra abort. Och de kan väl inte köra mig till gynekologen med fångtransport och spänna fast mig i stolen?
    och hur har du tänkt att du ska göra en abort utan läkarundersökning?

Innan en abort så måste man göra en gynundersökning.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym (Ta provet!!!!)

Som många skriver, så visst man måste inte gå och ta provet men det vore riktgt dumt att INTE göra det. Det tar två minuter. Vad är det av ditt liv?

alternativa är att strunta i det och utveckla skitcancer som upptäcks för sent och du klarar dig inte. Jag har tagit provet varje gång och det känns skönt efteråt att man håller koll så inge cellförändringar uppstår.

så jag hoppas verkligen att du går och tar testet, det är ju för din egna skull.

Och som någon skrev så skulle inte landstingen kalla alla kvinnor vart tredje år för provtagning om det inte fanns en anledningen till det.  

• Linnea My Angel
    MansonDust skrev 2011-04-10 09:34:22 följande:
    Tid eller lust? Tänk om du sitter med cellförändringar. Tänk om det utvecklas till cancer. Tid & lust.. nej det har inte jag heller, men jag går ändå & utsätter mig för en gyn-koll i 2 min för att mina barn flrtjänar att ha en mamma kvar i livet..
    Bra svarat MansonDust :D..  Jag skulle också göra Cell prov om jag fick kallelse. Mvh/Cilla
    (*Den som vet sanningen om mig, är JAG själv*)
  • MansonDust
    Linnea My Angel skrev 2011-04-10 14:49:29 följande:
    Bra svarat MansonDust :D..  Jag skulle också göra Cell prov om jag fick kallelse. Mvh/Cilla
    Tack!

Bra det!
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • MansonDust
    MammaHela skrev 2011-04-10 14:44:35 följande:
    och hur har du tänkt att du ska göra en abort utan läkarundersökning?

Innan en abort så måste man göra en gynundersökning.
    Där hade du en poäng! Jag undrar också.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • SjälvaJag

Jag gick INTE och ingen har någosnsin frågat mig varför jag aldrig ringde och bokade tid.

• Anonym (M)
    MansonDust skrev 2011-04-10 14:56:34 följande:
    Där hade du en poäng! Jag undrar också.
    Tja, då får jag väl se till att inte bli gravid då. Vet inte ens om jag kan få barn.
  • Anonym (GÅR INTE)
    MammaHela skrev 2011-04-10 14:41:22 följande:
    Jag kan följa med dig och hålla i handen om det skulle göra att du gick dit. Har flera nära vänner som har haft förändringar. På de flesta har det gått bra, men en kvinna fick de ta bort hela livmodern innan hon fyllde 30 för att stoppa det.

Så snälla gå.
    Jag ska ta ett snack med min make o vän ( hon med cancergenen )
    Jag VET att jag BÖR gå, men att jag behöver lite extra stöd o ork under tiden jag väntar på svaret.
    Vännen har ju suttit i denna sits flera ggr och alltid fått svaret att hon har förändringar.
    Att vara nära vän till en som får det beskedet får en annan att bli rädd.
    har ju aldrig visat och vi har aldrig pratat om " mina cellprov" , för fokus har ju legat på henne.
    Känns som jag ljuger för henne om att jag aldrig har gått fast att vi aldrig har pratat om " mina prov" ( dessa som inte existerar )

Ska ta och kolla upp drop-in tiderna och se till att jag går.

Tack för stödet och uppmuntran!
  • Lanie
    Anonym (GÅR INTE) skrev 2011-04-10 15:08:12 följande:
    Jag ska ta ett snack med min make o vän ( hon med cancergenen )
    Jag VET att jag BÖR gå, men att jag behöver lite extra stöd o ork under tiden jag väntar på svaret.
    Vännen har ju suttit i denna sits flera ggr och alltid fått svaret att hon har förändringar.
    Att vara nära vän till en som får det beskedet får en annan att bli rädd.
    har ju aldrig visat och vi har aldrig pratat om " mina cellprov" , för fokus har ju legat på henne.
    Känns som jag ljuger för henne om att jag aldrig har gått fast att vi aldrig har pratat om " mina prov" ( dessa som inte existerar )

Ska ta och kolla upp drop-in tiderna och se till att jag går.

Tack för stödet och uppmuntran!
    tänk också som så att bara för din vän alltid fått tråkiga svar behöver det ju inte betyda att du också kommer o få det. Jag förstår ju att din rädsla ökar, men du har kanske andra vänner också som alltid fått bra svar, men som inte pratat så mkt om det just för det alltid varit bra? ibland behöver man få höra båda sidorna.. O prata om din rädsla, det finns så mkt stöd att få idag så man ska inte behöva gå runt o vara rädd. Ibland blir det bättre bara av att säga högt det man är rädd för.

Jag har alltid gått o tagit cellprov när jag blivit kallad o mitt första provsvar var inget roligt o få eftersom jag hade cellförändringar som slutade med att dom fick ta bort en del av tappen, som i sin tur har medfört att jag fått en försvagad livmoderhals och visst har den resan varit jobbig o ta, men hade jag inte tagit det där provet så kanske jag inte hade kunnat få barn alls eller jag kanske inte ens skulle överlevt.

Vill bara önska dig lycka till!
  • Frila2
    Anonym skrev 2011-04-10 14:26:58 följande:
    Ja, det är bara en sort, av flera som man vaccinerar sig mot. Så om man tror att man går trygg för att man är oskuld/vaccinerad så tror man fel!
    Det kan säkert vara så men risken är så extremt liten att det faktiskt står på kallelsen för cellprov att man kan bortse från kallelsen om man är oskuld. Risken är alltså betydligt mycket mindre om man är oskuld än om man haft sex och risken är betydligt högre för den som haft oskyddat sex med många olika partners från unga år.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?