• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym

Klart man inte behöver gå!! Min mans mormor gjorde inte det när hon blev kallad eftersom hennes man då var väldigt sjuk. Han blev frisk sen men några år senare visade det sig att hon hade livmoderhalscancer. Hon är död nu och hennes man lever..

Jag blev kalladnär jag var 22, tyckte det varkonstigt eftersom man inte ska bli kallad förren man är 23. Jag hade förstadie till cancer, alltså något mellanting mellan första cancerstadiet och sista stadiet för cellförändringar.Hade jag inte blivit kallad förren ett år senare när jag egentligen skulle ha blivit det så hade jag antagligen haft fullt utvecklad cancer nu!

GÅ! Det går så fort och är så enkelt! Det kan rädda ens liv!

• Therese085

jag har precis fyllt 26 år och har aldrig blivit kallad för cellprov

Stanna kvar nu Pyret <3
  • Anonym
    Therese085 skrev 2011-04-10 16:02:51 följande:
    jag har precis fyllt 26 år och har aldrig blivit kallad för cellprov
    Kontakta närmaste barnmorskemottaging och fråga varför. Har du flyttat så du blivit "borttappad" mellan landstingen kanske?
  • Anonym (.........)
    Frila2 skrev 2011-04-10 15:40:01 följande:
    Det kan säkert vara så men risken är så extremt liten att det faktiskt står på kallelsen för cellprov att man kan bortse från kallelsen om man är oskuld. Risken är alltså betydligt mycket mindre om man är oskuld än om man haft sex och risken är betydligt högre för den som haft oskyddat sex med många olika partners från unga år.
    Jasså, gör det? Det har det aldrig stått på den kallelsen jag fått...
    Min mamma hade cellförändringar och cystor på äggstockarna och hon har bara haft sex med min pappa... 
  • Frila2
    Anonym (.........) skrev 2011-04-10 16:07:18 följande:
    Jasså, gör det? Det har det aldrig stått på den kallelsen jag fått...
    Min mamma hade cellförändringar och cystor på äggstockarna och hon har bara haft sex med min pappa... 
    Så har det alltid stått på kallelserna jag fått. Om du inte haft sex med någon än så kan du bortse från kallelsen. Jag har iof inte fått någon kallelse på länge, det är knappt två år sedan jag gjorde cellprovet sist så det kanske har ändrats. Men så var det tidigare.
  • Anonym (.........)
    Frila2 skrev 2011-04-10 16:20:24 följande:
    Så har det alltid stått på kallelserna jag fått. Om du inte haft sex med någon än så kan du bortse från kallelsen. Jag har iof inte fått någon kallelse på länge, det är knappt två år sedan jag gjorde cellprovet sist så det kanske har ändrats. Men så var det tidigare.
    Ok, jag har väl gjort cellprov vid 3 tillfällen och det har aldrig stått så på min kallelse... Kanske olika från landsting till landsting..
  • Anonym
    Frila2 skrev 2011-04-10 15:40:01 följande:
    Det kan säkert vara så men risken är så extremt liten att det faktiskt står på kallelsen för cellprov att man kan bortse från kallelsen om man är oskuld. Risken är alltså betydligt mycket mindre om man är oskuld än om man haft sex och risken är betydligt högre för den som haft oskyddat sex med många olika partners från unga år.
    Rökning ökar risken för livmoderhalscancer och livmodercancer, så du är inte säker även om du är oskuld och röker.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-10 08:13:42 följande:
    Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
    Du måste inte gå, det är frivilligt. Men varför inte göra det?

Du märker inte själv om du har cellförändringar. När du själv upptäcker problem så är det oftast försent.
    Då har det utvecklats till cancer och det har spridit sig till närliggande organ.

men det är upp till dig att hålla koll på din kropp och hälsa.... 
  • enlitenbitkaka
    Frila2 skrev 2011-04-10 16:20:24 följande:
    Har fått flera kallelser det senaste året (pga flytt) och det har alltid stått så på mina kallelser. Men så bor vi i samma län också
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-04-10 16:36:02 följande:
    Du måste inte gå, det är frivilligt. Men varför inte göra det?

Du märker inte själv om du har cellförändringar. När du själv upptäcker problem så är det oftast försent.
    Då har det utvecklats till cancer och det har spridit sig till närliggande organ.

men det är upp till dig att hålla koll på din kropp och hälsa.... 
    Det är såklart frivilligt att göra cellprov precis som nästan all annan vård. Men om man avstår att kolla av rädsla för gynundersökningar kan jag avslöja att undersökningar vid förändringar/ev cancer/gyn-op är betydligt värre. Jag har en nära vän som nyligen gått igenom ett helvete med förändringar som opererats bort och jag är otroligt tacksam att det upptäcktes under ett rutinbesök/ cellprov. Mitt enda råd nu till alla vänner som "glömmer"/ skjuter upp besök är att GÅ och gör cellprov nu, en billig livförsäkring.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?