• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (.........)
    The past is now skrev 2011-04-10 17:13:36 följande:
    Förmodligen...
    Ja, eftersom jag var på cellprov för någon vecka sen. På min kallelse stod det att det kostade 120 kr och jag har precis fått hem en räkning på det. Men i vilket fall som helst så är det en billig livförsäkring.
  • enlitenbitkaka

Förstår faktiskt inte varför man inte vill gå...kan någon förklara? Det går snabbt och kan rädda dig från döden och om du faktiskt har/får cancer kan du ju räkna med ännu fler undersökningar down under.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • vaniljbullen

Måste och måste. Det är väl valfritt men jag tycker nog att du ska göra det - det är onödigt att inte göra det (påminner mig själv om att jag måste ringa mottagningen här och boka tid asap). Jag hade förändringar som jag fick operera bort och jag tycker inte man ska låta bli att kolla upp det. Det är lite som med tandläkarbesök - om det är någonting som är fel och man inte går dit så blir det bara värre när man väl tar steget. Så TS: Gå dit.

(Här kostar det för övrigt också 120 kronor).  

• Enensammamma
    Anonym skrev 2011-04-10 08:13:42 följande:
    Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
    Klart du kan skippa det men du vet väl att ca 3-400 kvinnor dör varje år i livmoderhalscancer?

Snälla gå för din och din familjs skull. Det tar 1 minut och gör inte ont
  • Jennie med ie

Alltså det där med ont eller ej är ju individuellt, det KAN göra lite ont, en väldigt kort stund oftast men ändå. Är man rädd och orolig men ändå går dit och har hört att det absolut inte gör ont.. och så gör det ändå det... så kan det tyvärr öka risken för att man inte går dit igen. Bättre, tycker jag, att vara beredd på att har man otur så kan det göra ont en pyttestund men de flesta känner inte det så och i vilket fall så går det väldigt snabbt.

• Verkligen
    Jennie med ie skrev 2011-04-10 17:27:26 följande:
    Alltså det där med ont eller ej är ju individuellt, det KAN göra lite ont, en väldigt kort stund oftast men ändå. Är man rädd och orolig men ändå går dit och har hört att det absolut inte gör ont.. och så gör det ändå det... så kan det tyvärr öka risken för att man inte går dit igen. Bättre, tycker jag, att vara beredd på att har man otur så kan det göra ont en pyttestund men de flesta känner inte det så och i vilket fall så går det väldigt snabbt.
    Jag tycker att det känns ungefär som om man nyper till med en pincett lite snabbt, som när man plockar ögonbrynen ungefär om man gör det.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Insatt
    Anonym (.........) skrev 2011-04-10 17:13:13 följande:
    Som sagt, då är det olika från landsting till landsting, i Skåne betalar vi 120 kr.
    Gör vi? Jag har alltid gjort alla underlivsundersökningar gratis här och då har jag bott i Skåne (närmre bestämt Lund) i 8 år.
  • Anonym (.........)
    Insatt skrev 2011-04-10 17:32:45 följande:
    Gör vi? Jag har alltid gjort alla underlivsundersökningar gratis här och då har jag bott i Skåne (närmre bestämt Lund) i 8 år.
    Jag tillhör också Lund och har precis gjort cellprov och fått betala 120 kr.. Har för mig att jag betalt 120 kr för de andra gångerna jag gjort cellprov också
  • enlitenbitkaka
    Verkligen skrev 2011-04-10 17:29:50 följande:
    Jag tycker att det känns ungefär som om man nyper till med en pincett lite snabbt, som när man plockar ögonbrynen ungefär om man gör det.
    Och jag känner ingenting alls...så det är ju väldigt individuellt, tror det flesta känner inte känner något. Däremot kändes det desto mer när de penslade livermodertappen med ättika.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Verkligen
    enlitenbitkaka skrev 2011-04-10 17:33:46 följande:
    Och jag känner ingenting alls...så det är ju väldigt individuellt, tror det flesta känner inte känner något. Däremot kändes det desto mer när de penslade livermodertappen med ättika.
    Varför gjorde dom det? *nyfiken*
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?