• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (.........)
    Insatt skrev 2011-04-10 17:32:45 följande:
    Gör vi? Jag har alltid gjort alla underlivsundersökningar gratis här och då har jag bott i Skåne (närmre bestämt Lund) i 8 år.
    Så här står det på region Skånes hemsida.
    www.skane.se/templates/page.aspx Hittade bara om bussen som kör runt, men där står det att det kostar 120 kr så jag antar att det gör det i hela Skåne.
  • Insatt
    Anonym (.........) skrev 2011-04-10 17:33:42 följande:
    Jag tillhör också Lund och har precis gjort cellprov och fått betala 120 kr.. Har för mig att jag betalt 120 kr för de andra gångerna jag gjort cellprov också
    Skumt! Jag gjorde ett cellprov på Capio i Lund för 1,5 år sedan (alltså dags igen) och det var som sagt var gratis då. Någon tonåring eller "ungdom" så jag kunde få rabatt var jag inte heller utan jag var typ 27-28.
  • Anonym (.........)
    Insatt skrev 2011-04-10 17:36:16 följande:
    Skumt! Jag gjorde ett cellprov på Capio i Lund för 1,5 år sedan (alltså dags igen) och det var som sagt var gratis då. Någon tonåring eller "ungdom" så jag kunde få rabatt var jag inte heller utan jag var typ 27-28.
    Kanske det var för du gick privat då? Jag ahr alltid gjort hos mvc och då kostar det 120 kr precis som det står att det ska göra på region skånes hemsida.
  • Insatt
    Anonym (.........) skrev 2011-04-10 17:38:13 följande:
    Kanske det var för du gick privat då? Jag ahr alltid gjort hos mvc och då kostar det 120 kr precis som det står att det ska göra på region skånes hemsida.
    Eller så var det för att de slängde upp mig i gynstolen för ett cellprov när jag ändå var in för att få nytt recept på preventivmedel och att de besöken är gratis. Så de kanske missade att ta betalt?
  • Anonym (.........)
    Insatt skrev 2011-04-10 17:39:30 följande:
    Eller så var det för att de slängde upp mig i gynstolen för ett cellprov när jag ändå var in för att få nytt recept på preventivmedel och att de besöken är gratis. Så de kanske missade att ta betalt?
    Så kan det absolut vara!
  • Snabeldrake

Du kanske inte måste men det är jäkligt bra att göra det. Jag hade förändringar som jag fick operera bort och jag är fruktansvärt tacksam för att jag tog provet som visade att det var något fel. Annars kunde det gått illa.

• Maggis

Ingen kan tvinga dig; det är valfritt.
    Jag tycker dock det är bra om man låter bli att välja bort det.

//Maggis
  • enlitenbitkaka
    Verkligen skrev 2011-04-10 17:34:53 följande:
    Varför gjorde dom det? *nyfiken*
    Hade förändringar och då gjorde dem så för att se förändringarna...tror jag... Var lite borta av att hyperventilera med benen i vädret där... Skulle även gjort en biopsi men de valde att vänta med det till ett ev nytt prov, visade sig dock att förändringarna försvunnit så jag slapp.
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?