Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Jag sällar mig till kören: GÖR DET!
Det är helt frivilligt. Men livmoderhalscancer är jättesvårt att bota när man väl får symptom och innan cellproverna infördes var det en av de dödligaste cancrarna för kvinnor. Den drabbar unga kvinnor. Ta testet! Tala om för bm att du tycker det är jätteobehagligt om det är så, du är inte den enda!
Jag har haft cellförändringar som de tog bort. Jag är glad att jag gick - tänk om jag skippat det för att jag bara var 25, och istället fått cancer några år senare och varit tvungen att ta bort hela livmodern, då hade jag inte suttit här med min sexåring och min stora gravida mage.
Det är ju för din egen skull du bör gå. Är du rädd om dig själv så går du dit helt enkelt annars skiter du i det. Drabbas du av cancer så kommer du i alla fall att ångra om du inte gick dit.
Hej!
Jag fick ett papper om detta i Januari, dock passade det väldigt dåligt just då,
har haft mycket i skolan och hemma sen dess och knappt kunnat ta mig någonstans!
Har varit stressad och mått jättedåligt över vardagen.
Nu är jag dock nästan ledig i två veckor framöver - tror ni det är för sent att ringa och få en tid nu?
Eller är det när dom precis skickar ut lappen?
Klart man ska gå och testa sig! Om man är rädd om sig.
Jag är ännu mer rädd om mig än innan just för att jag har barn och jag vill inte riskera att "dö" ifrån min dotter eller bli allvarligt sjuk.
Dock är det kanske sällan man just blir det, men ändå! chanserna finns ju där, och dom vill jag inte ta..
Cancer i livmodertappen växer sakta, det är därför man får en kallelse vart tredje år (efter en viss ålder jag inte kommer ihåg blir det fem år mellen kallelserna).
Det är en viktig undersökning på samma sätt som att göra en mammografi.
Undersökningarna blir inte viktiga förrän du sitter där med förändringar, då är det ofta för sent för att "vara frisk" och det är något som behöver åtgärdas.
Det här är något alla kvinnor väljer själva om de vill gå och göra, men jag tycker att du bör ta hand om dig.
Älskar du dig? Älskar någon dig? (förutsätter att du svarar ja) Gör undersökningen.
Jag har gått varje gång jag blivit kallad och hade aldrig haft förändringar, förrän vid en kontroll i höstas, då hade jag lätta förändringar och fick komma tillbaka 3 månader senare, då var det måttliga, läkaren opererade bort en del av livmodertappen och i den delen var det SVÅRA förändringar. Fick då en tid på ett större sjukhus för att ta bort resten av livmodertappen för att ta prov, i det provet var det också förändringar.
I januari i år operade jag bort livmodern och i den var det tack o lov inga förändringar. Den läkaren som opererade mig upplyste mig om att när man hittar förändringar på det sättet så är det så att det BLIR cancer inom en sjuårsperiod om man inte tar bort delarna där förändringarna sitter. Så det är alltså inte OM man får cancer i dessa fall utan NÄR.
Jag skulle ALDRIG våga hoppa över en cellprovtagning kan jag säga med facit i hand. Det är en tyst sjukdom, som ger symtom ofta när det försent att göra något åt. Många kvinnor dör i förtid bara för att de nonchalerar kallelsen till cellprovtagning!!
120 spänn eller kanske dö. Vad väljer man liksom?