Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Man får inte viruset om man aldrig haft sex vad jag förstått
Hpv virus far man genom sex. Att kalla det virus ar kanske missledande eftersom det inte ar som tex en sexuell sjukdom. Det ar nagot man antingen har eller inte har. Du kan ha det om du har haft sex med en partner och du kan vara utan det om du haft sex med 100. De enda som kan vara sakra pa att inte ha det ar oskulder. Man kan om man vill be lakaren vid cellprov testa om man har hpv, och har man inte det kan man ju fundera pa att vaccinera sig.
Med sa manga som skrivit i denna traden och berattat om sina cellforandringar sa hoppas jag ni som inte gar till kallelserna skarper till er och gor det nasta gang!:)
Vill ocksa saga att det racker ofta med Cin3 forandring for att de ska behova operera bort livmodern och alltsa gora sa att du aldrig kan fa barn. Behover inte ga sa langt som cancer, kanske vart att tanka pa.
Som så många andra redan skrivit här i tråden så är man inte tvingad till några undersökningar.
Cellprovet brukar man ju inte ens behöva boka av tiden för (i alla fall inte här i stockholm)
Jag är snart 38 och har aldrig tagit något cellprov eller ens varit hos en gynekolog sen jag var 16...för att få mig dit så får de döda mig först.
Så länge mitt "underliv" är problem fritt så är jag glad och nöjd!
Jag har genomgått 2 koniseringar senate året pga CIN3 dvs grava cellförändringar. Utan cellprovet hade jag antagligen inte kommit under behandling "i tid" eftersom förändringarna inte gett några som helst symtom. Så mitt råd till alla kvinnor är absolut att gå och ta cellprovet!