• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Enensammamma

Man får inte viruset om man aldrig haft sex vad jag förstått

• Jennie med ie
    Enensammamma skrev 2011-04-10 18:59:06 följande:
    Man får inte viruset om man aldrig haft sex vad jag förstått
    Livmoderhalscancer drabbar i stort sett bara kvinnor som har smittats av sexuellt överfört virus. Det finns alltså undantag. Men de är så få att standardrekommendationen lyder att har man inte haft samlag behöver man inte ta proverna.
  • AllyZ

Hpv virus far man genom sex. Att kalla det virus ar kanske missledande eftersom det inte ar som tex en sexuell sjukdom. Det ar nagot man antingen har eller inte har. Du kan ha det om du har haft sex med en partner och du kan vara utan det om du haft sex med 100. De enda som kan vara sakra pa att inte ha det ar oskulder. Man kan om man vill be lakaren vid cellprov testa om man har hpv, och har man inte det kan man ju fundera pa att vaccinera sig. 

Med sa manga som skrivit i denna traden och berattat om sina cellforandringar sa hoppas jag ni som inte gar till kallelserna skarper till er och gor det nasta gang!:) 

• AllyZ

Vill ocksa saga att det racker ofta med Cin3 forandring for att de ska behova operera bort livmodern och alltsa gora sa att du aldrig kan fa barn. Behover inte ga sa langt som cancer, kanske vart att tanka pa. 

• Starkast
    Anonym skrev 2011-04-10 08:13:42 följande:
    Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
    Sjukvården är frivillig. Du behöver varken gå till cellprovtagning, mödravården eller någon annan sjukvård.
    Det är helt och hållet ditt eget val.

Men det är därimot bra att vara medveten om riskerna att låta bli!
    Vad det innebär att inte ta cellprovet.
    Vad det innebär att inte föda barn på sjukhuset.
    Vad det innebär att inte ta emot behandling vid cancer.
    etc. 
  • Starkast
    Anonym skrev 2011-04-10 11:00:08 följande:
    Men jag har läst att man inte kan få det om man bara varit med en..?
    Med vilken motivation då?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (ANNA) skrev 2011-04-10 18:14:56 följande:
    Hej!

Jag fick ett papper om detta i Januari, dock passade det väldigt dåligt just då,
    har haft mycket i skolan och hemma sen dess och knappt kunnat ta mig någonstans!
    Har varit stressad och mått jättedåligt över vardagen.

Nu är jag dock nästan ledig i två veckor framöver - tror ni det är för sent att ringa och få en tid nu?
    Eller är det när dom precis skickar ut lappen?

Klart man ska gå och testa sig! Om man är rädd om sig.
    Jag är ännu mer rädd om mig än innan just för att jag har barn och jag vill inte riskera att "dö" ifrån min dotter eller bli allvarligt sjuk.
    Dock är det kanske sällan man just blir det, men ändå! chanserna finns ju där, och dom vill jag inte ta..
    Det brukar finnas drop-in tider på flera mottagningar. Kolla upp vad så, finns i din närhet. Är du student så kanske det finns en studethälsomottagning som utför provtagningen. För självklart är det en trygghet att testa sig.
    Att man rekommenderas att göra det vart 3e år är just för att de ska kunna upptäcka det hela i tid. Det brukar nämligen ta längre tid än tre år innan cellförändringarna utvecklas till något värre.
  • Anonym (Gynekologfobi!)

Som så många andra redan skrivit här i tråden så är man inte tvingad till några undersökningar.
    Cellprovet brukar man ju inte ens behöva boka av tiden för (i alla fall inte här i stockholm)

Jag är snart 38 och har aldrig tagit något cellprov eller ens varit hos en gynekolog sen jag var 16...för att få mig dit så får de döda mig först.

Så länge mitt "underliv" är problem fritt så är jag glad och nöjd!

• Anonym

Jag har genomgått 2 koniseringar senate året pga CIN3 dvs grava cellförändringar. Utan cellprovet hade jag antagligen inte kommit under behandling "i tid" eftersom förändringarna inte gett några som helst symtom. Så mitt råd till alla kvinnor är absolut att gå och ta cellprovet!

• AllyZ
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-10 19:46:16 följande:
    Som så många andra redan skrivit här i tråden så är man inte tvingad till några undersökningar.
    Cellprovet brukar man ju inte ens behöva boka av tiden för (i alla fall inte här i stockholm)

Jag är snart 38 och har aldrig tagit något cellprov eller ens varit hos en gynekolog sen jag var 16...för att få mig dit så får de döda mig först.

Så länge mitt "underliv" är problem fritt så är jag glad och nöjd!
    Man far oftast inte symptom forran cancern natt steg 2. Darfor denna cancertypen ar sa svar att hitta. Sa nar du borjar bloda eller fa smartor har det med storsta sakerhet redan utvecklats till en tumor och eventuellt ocksa spridits till narliggande kortlar och forts vidare i kroppen. Sa man man inte veta om ens underliv mar bra. For att behandla steg 2 ar det operation av livmoder och aggstockar och darmed fortidigt klimakterie plus ofta aven stralning och cellgifter i flera manader. 

Tycker du inte det kanns vart att jobba pa din gynskrack? De ar forstaende. Ring i forvag och forklara hur du kanner.  
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?