• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (Sara)

För mig var det självklart att gå när jag fick kallelsen när jag var 23 fast att jag bara hade haft sex med en. (Min pojkvän hade haft sex med en innan mig och sen vet man ju inte hur många den tjejen hade varit med och hur många tjejer dem killarna i sin tur hade varit med osv). Men jag förväntade mig inte att jag skulle ha några cellförändringar men ville ändå ta det. Det var negativt den gången. Nästa gång när jag var 26 gick jag också dit utan att förvänta mig något annat än ett brev hem att allt var normalt. Istället fick jag ett telefonsamtal från barnmorskan att jag hade cellförändringar och att jag skulle ta om provet 3 månader senare för att se om de läkt ut av sig själva. Det hade de inte. Jag fick göra en ny undersökning ytterligare 3 månader senare inne på sjukhuset där de tittade med mikroskop på min livmodertapp, sk kolposkopi, och tog biopsier från livmoderhalsens slemhinna. De visade cellförändringar och jag fick en tid för konisering (operation där man skär bort en konformad bit av livmodertappen där cellförändringarna sitter). 3 månader senare var provet bra men efter ett år visade det på cellförändringar igen. En ny tur in på KK för att göra en ny undersökning där man sög ut celler från livmoderns slemhinnevägg för att se att jag inte hade förändringar inne i livmodern, de proverna var bra. Ett par månader senare blev jag gravid och i vecka 11 tog jag ett nytt cellprov och det var bra. På efterkontrollen efter förlossningen tog jag ett nytt prov och det var också bra så nu är jag äntligen inne i 3-årsintervallet igen och kommer definitivt att gå när det blir dags igen. Visst tänkte jag när allt detta höll på att jag aldrig skulle ha gått och tagit det där cellprovet så jag hade sluppit alla de andra smärtsamma undersökningarna men det var ju så klart bra att jag gjorde det, annars vet man ju inte vad det hade kunnat utvecklas till. Så nej, man måste inte gå men gör det för ditt eget bästa!

• Anonym

En nära vän till  mig struntade i att gå och ta cellprov eftersom hon varken hade haft eller hade några problem i den regionen....
    Hon ville även inget hellre än att börja skaffa barn, och drömde verkligen om en familj.....men det visade sig inte så långt efter att hon hade cellförändringar som hade kunnat botas om hon bara hade gått på den där kollen!!
    Det slutade med att hon fick både sina äggstockar och livmoder bortopererade för att hon skulle överleva...så någon familj den "naturliga" vägen kan hon nu aldrig få....

Alla gör ju som de vill, men jag tycker då iaf att det kan vara värt det där besöket i stolen...även fst det är obehagligt att visa upp hela sig själv så att säga!!!

• lillangel

varför inte gå? de tar 2 min med ett cellprov, de är värt det! Man ska vara rädd om sig själv,

jag fick krafitiga cellförändringar nä'r jag va 26år,de fick söva och poerera bort en bit av livmodertappen på mig, så nu går jag på koller 1 gång per år, flera kvinnor i min släkt har fått tagit bort livmodern ,äggstockar och rubbet, så jag ser ingen anledning attt inte kolla sig.

jag har fått en ny kallelse nu 10 maj och är super rädd för jag tror jag fått tillbaka de, känns så tyvärr.

• roffe

Oj, jag var sjuk när jag blev kallad, sen har jag inte bokat ny tid, det har liksom runnit ur sanden så att säga. Nu blir jag skraj! Får fixa en tid pronto. Tänk om jag har nåt fel i snippan, då dör jag :(

• Anonym (+-0)

Jag testade mig första gången när jag var 29år (!) Och provet visade på cellförändringar, men på andra kollen var allt normalt. Andra gången togs cellprovet i samband med efterkontrollen då jag fick mitt första barn och var då 32 år. Provet var även då normalt.
    Nu har jag fått kallelser som jag faktiskt avbokat, kanske var dumt men jag har hört att regelbundna cellprovtagningar istället kan ha motsatt effekt; att det ist kan ge upphov till cellförändringar till slut. För att man är där o pillar typ.

Är det någon mer som har hört detta och om det kan stämma?!?! 

• Anonym (lol)
    Anonym (+-0) skrev 2011-04-10 20:41:52 följande:
    Jag testade mig första gången när jag var 29år (!) Och provet visade på cellförändringar, men på andra kollen var allt normalt. Andra gången togs cellprovet i samband med efterkontrollen då jag fick mitt första barn och var då 32 år. Provet var även då normalt.
    Nu har jag fått kallelser som jag faktiskt avbokat, kanske var dumt men jag har hört att regelbundna cellprovtagningar istället kan ha motsatt effekt; att det ist kan ge upphov till cellförändringar till slut. För att man är där o pillar typ.

Men seriöst?!? Tror du verkligen på det????? Skulle det vara så skulle de inte göra dessa kontroller så tätt, för du tror väl ändå inte att de vill att kvinnor ska få cellförändringar??? Det är ju inte precis gratis att genomföra alla dessa koller för att sedan ta hand om alla som får cellförändringar. Men det är klart att landstingen har så mycket pengar och så mycket tid att de måste se till att vi blir sjuka
  • Här och nu

Men hallå... Hur kan en vuxen person tro att vård är obligatoriskt? Det enda man är tvungen till är behandling för könssjukdom o psykiatrisk tvångsvård samt viss vård om man är gravid.

• lillangel
    Anonym (+-0) skrev 2011-04-10 20:41:52 följande:

nej de stämmer inte, min läkare kollar mig varje år som jag skrev tidigare inlägget, de va de korkaste jag hört..hehe!
  • Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-10 08:20:55 följande:
    Men det kan man väl bara få om man varit med flera?
    Du kan få cancer i underlivet som oskuld också. Men det vanligaste de kan hitta via cellprov är den typ man får via sex o det räcker med en person då.
  • Sarah84

Nej man måste inte gå, men vore idiotiskt att strunta i de.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?