• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    lillangel skrev 2011-04-11 09:14:35 följande:
    En fråga till er som inte ska gå på cellprovtagning... går ni inte på mammografin heller då? alltså har ni samma nonchalans till de?
    Nej jag kommer inte gå på mammografi heller!

Jag idiotförklarar inte hypokondriker, människor med tandläkarskräck, spindelfobi osv osv så jag ska erkänna att jag blir ruskigt provocerad av er okänsla för oss som av vilken anledning det än är väljer bort medicinska undersökningar.

Om ni gör som ni vill så gör jag som jag vill!
  • Lbem
    Anonym (hjälp..) skrev 2011-04-11 09:59:31 följande:
    Men att säga "nej jag ska inte gå dit å bla bla bla" f*ck it.. gå dit liksom.. patetiskt att välja bort något som kan rädda ens liv.
    Var ju det jag menade, jag är för det, att man ska gå på allt sånt för det kan handla om
    ens liv!  
  • Anonym (oskuld)

Om man är oskuld, eller av någon annan anledning är helt säker på att man inte fått HPV, ex. att ens man och man själv bara haft sex med varandra, eller att man är vaccinerad, finns det väl ändå ingen anledning att gå på de där undersökningarna?

Jag föll själv under en av de där kategorierna när det var dags för min första undersökning. Önskar att någon berättat att viruset som orsakar livmoderhalscancer är sexuellt överförbart, då hade jag inte behövt gå och oroa mig för det där besöket...

• Sannive

Min farmor och min faster dog båda i livmodercancer. Jag skulle helst vilja göra cellprov VARJE år om jag fick.

Gå och ta provet, det gör inte ont och det tar fem minuter..

• Anonym (viktigt)
    Kan inte någon som vet hur man gör, göra en omröstningstråd så får man se hur många som egentligen haft cellförändringar?

Själv upptäcktes det cellförändringar på mig när jag gjorde mitt första cellprov när jag var 23. Därefter fick jag gå en gång var 6e månad i några år. Nu gör jag ett om året, och bokar själv, för jag är livrädd för livmoderhalscancer.

Det är viktigt att göra sitt cellprov, en liten % så upptäcks inte cellförändringarna om de gått för långt via ett vanligt cellprov, men gör man cellprovet i tid så upptäcks de flesta fall och man kan behandla.

Det handlar om liv och död. Jag förstår inte hur man inte tänker gå på cellprovskontrollerna, men jag förstår att man är rädd, tycker det är obehagligt mm.. men som sagt, det handlar faktiskt om livet.
  • Anonym (viktigt)
    Sannive skrev 2011-04-11 11:00:53 följande:
    Min farmor och min faster dog båda i livmodercancer. Jag skulle helst vilja göra cellprov VARJE år om jag fick.

Gå och ta provet, det gör inte ont och det tar fem minuter..
    Det får man, men man får bekosta det själv, tror det kostar 100 eller 150 kronor. Jag bokar tid hos min bm en gång om året för att vara på den säkra sidan efter mina cellförändringar för några år sedan.
  • Anonym (Linn)
    EruGoEller skrev 2011-04-10 23:41:50 följande:
    Ytterligare argumentation för att man kan vaccinera äldre kvinnor mot HPV också ( och även ev män med)

Gynecol Obstet Invest. 2010;70(4):237-43. Epub 2010 Oct 16.

Why consider human papillomavirus vaccination in older women?

Poppe WASimon PHDe Ridder MR.

Departments of Obstetrics and Gynecology, University Hospitals Leuven/Campus Gasthuisberg, Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, Belgium.

Abstract

Preventive human papillomavirus (HPV) L1 vaccines are safe and efficient to prevent infection and lesions of vaccine- specific HPV types in women from 15 to 26 years, but also in older age groups. Clearly, public health funds are to be spent to organize programs for vaccination of young adolescents. Immunobridging studies and clinical trials have shown that HPV vaccines generate significantly higher plasma antibodies than following natural infections in women up to 55 years and prevent up to 90.5% (95% CI 73.7-97.5) vaccine-specific HPV infections and lesions in women aged 24-45 years who are HPV DNA-negative at the time of vaccination. However, data from clinical trials with HPV L1 vaccines in older women (older than 25 years) are still scarce compared to the amount of evidence from trials in women younger than 26 years. Information from large population-based studies indicates that older women remain at risk of infection by high-risk HPV and the risk of persistent high-risk HPV infection is significantly higher than in young women, leading to a higher risk of progressing disease and carcinoma. The natural history of HPV infection remains enigmatic as we do not know if the immune mechanisms that clear the HPV infection offer prolonged protection. On the contrary, some data indicate that seroconversion after a natural infection only partially protects against re-infection. Given the large proportions of adult men and women that change sexual partners, the protective effects of HPV L1 vaccines may offer an extra benefit against HPV-related genital diseases within a much shorter time period than after vaccination of prepubertal adolescents.

Så, jag är 28. Det borde alltså vara en mening med att ta det? Som skydd mot livmoderhalscancer? Jag har redan stadig partner som haft oskyddat sex med några tjejer innan mig (fan). Jag däremot har bara haft sex med en oskuld och med kondom innan... Så rimligen är det bara min nuvarande älskade man som kan ha smittat mig med viruset. Klandrar honom inte men det är ju synd. Jag borde ha tagit vaccinet när jag träffade honom. Hade chansen. Träffade honom 2007 och jag vet att det fanns då. Jag funderade på det då men tyckte det var dyrt och kom väl aldrig mig för att boka tid. Hur ska jag kunna bli smittad nu om jag inte redan är det? Bara otrohet. Känns på något sätt som om det är för sent ändå.
  • violatricolor
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-11 10:16:09 följande:
    Nej jag kommer inte gå på mammografi heller!

Jag idiotförklarar inte hypokondriker, människor med tandläkarskräck, spindelfobi osv osv så jag ska erkänna att jag blir ruskigt provocerad av er okänsla för oss som av vilken anledning det än är väljer bort medicinska undersökningar.

Om ni gör som ni vill så gör jag som jag vill!
    Jag tror det är för att folk bryr sig om er faktiskt. Jag förstår att detär jättejobbigt med gynekologfobi, liksom med andra fobier, men det finns också mycket bra behandling mot det och det kan rädda ditt liv.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (oskuld) skrev 2011-04-11 10:46:44 följande:
    Om man är oskuld, eller av någon annan anledning är helt säker på att man inte fått HPV, ex. att ens man och man själv bara haft sex med varandra, eller att man är vaccinerad, finns det väl ändå ingen anledning att gå på de där undersökningarna?

Jag föll själv under en av de där kategorierna när det var dags för min första undersökning. Önskar att någon berättat att viruset som orsakar livmoderhalscancer är sexuellt överförbart, då hade jag inte behövt gå och oroa mig för det där besöket...
    Är man vaccinererad ska man ändå gå eftersom vaccinet bara skyddar mot 70 % av det virus som orsakar cellförändringar. 

Om man själv och ens sexpartner inte haft sex med någon annan så borde man ju inte ha b livit smittad (är dock osäker på det så någon annan får gärna rätta mig). Däremot skulle jag inte lita på det till 100 % eftersom otrohet är relativt vanligt, tyvärr. Sen skulle jag rekommendera alla som är så lyckligt lottade (när det gäller sexuellt överförbara sjukdomar) att de och deras partner bara haft sex med varandra att gå och vaccinera sig! Det är ju då vaccinet verkligen är ett skydd för framtiden! 
  • Anonym

Jag är 25 år och opererade bort livmodern i höstas, pga cellförändringar som uppdagades efter ett vanligt test. Gå och gör ett cellprov människa!

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?