Anonym skrev 2011-04-11 09:07:50 följande:
Jag tycker att det känns olustigt att vi ska lägga resurser på cancerbehandling hos de som inte fått hjälp i tid bara för att de är skraja att visa upp skruttan (eller vad tusan det nu kan vara som är anledningen till varför man inte kan lämna ett cellprov). Alltså.... vad sjutton är det för skillnad på underlivet och resten av kroppen? Jag är nog mest glad att det är vanligare med problem där än i tarmen så man inte måste få saker upp i stjärten för att kolla. Men blir så fallet så får jag väl visa upp röven en gång var tredje år också. Mina barn har rätt att ha mamma i livet och min man har definitivt rätt att behålla mig så länge som möjligt. Det är rent löjligt att inte ta emot den förebyggande vård som erbjuds. Skäms på er och jobba mer er själva istället. Vissa saker är obehagliga, så jäkla enkelt är det. Jag tror att det är få som direkt tycker det är skoj att lämna prover, men det är definitivt ett nödvändigt ont.
Har man blivit utnyttjad mot sin vilja av just vårdpersonal kan jag säga dig att det är inte lite "skraj" man är. Fy fan får så oempatiska människor! Jag blev utsatt av en människa inom vården jag verkligen litade på, och mitt förtroende för läkare raserades helt. Jag gillar inte att gå till läkaren med något som helst problem som innebär att man måste klä av sig ngt eller att denne måste ta på en (och kombinationen är omöjlig). Så det är inte bara gyn jag undviker, även om just det är min allra värsta mardröm.
Och jag jobbar med mina rädslor som någon annan tvingat på mig. Skäms utav bara helvete på dig som ger dina barn samma hemska syn på sina medmänniskor. Usch!