• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym
    lillangel skrev 2011-04-11 09:14:35 följande:
    En fråga till er som inte ska gå på cellprovtagning... går ni inte på mammografin heller då? alltså har ni samma nonchalans till de?
    Nä, ska inte gå dit heller.
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2011-04-11 09:17:35 följande:
    Nä, ska inte gå dit heller.
    Vad är det som gör att du är så oförsiktig med det liv du har?
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2011-04-11 09:18:43 följande:
    Vad är det som gör att du är så oförsiktig med det liv du har?
    Jag tänker inte gå och visa upp mig i onödan. Litar inte på läkare/sjukvården heller. Har en släkting som klagade på ont i sidan (vid revbenen ungefär). Det var ingen läkare som brydde sig. Efter att hon tjatat ett halvår på läkarna så kollade de upp det till slut. Då hade hon en cancertumör som hade växt sig så stor så den hade knäckt revben. Då sa läkaren "Det här skulle vi gjort något åt från början".
    Nu är hon död sen några år tillbaka.
  • pluppfamiljen

Gå få det överstökat Skrattande

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym (-)
    Anonym skrev 2011-04-11 09:24:43 följande:
    Jag tänker inte gå och visa upp mig i onödan. Litar inte på läkare/sjukvården heller. Har en släkting som klagade på ont i sidan (vid revbenen ungefär). Det var ingen läkare som brydde sig. Efter att hon tjatat ett halvår på läkarna så kollade de upp det till slut. Då hade hon en cancertumör som hade växt sig så stor så den hade knäckt revben. Då sa läkaren "Det här skulle vi gjort något åt från början".
    Nu är hon död sen några år tillbaka.
    Fast VAD är det som är i onödan?
    Sjukvården bekostar INGENTING i onödan.

Menar du att för att din släkting dog pga att hon inte blev undersökt så ska du banne mig inte heller undersökar?
  • Anonym (bah..)
    PruttPottan skrev 2011-04-11 07:58:36 följande:
    Ja du måste gå. Annars är du riktigt pantad.

Jag anser att har man själv valt bort en sådan enkel undersökning bör man inte få vården som krävs om man har cancer osv..
    Oerhört trögt sagt.

Anledningarna till att man inte vill/vågar gå kan vara olika. Själv har jag trista erfarenheter i bagaget och litar inte ett dugg på läkare. En gynundersökning är för mig en riktigt vidrig skräckupplevelse, oavsett om det inte gör ont/går jättesnabbt/är en trevlig läkare. Har en tid imorn som jag ska boka om då jag inte har hunnit förbereda mig rent mentalt. Jag är jätterädd (utan direkt anledning, men det spelar ingen roll).

Så om det sen upptäcks att jag har cancer när jag väl tagit mod till mig att gå - då ska jag nekas vård för att jag inte kommit tidigare? Riktigt korkat sagt och tyckt!
  • Anonym
    Anonym (-) skrev 2011-04-11 09:27:28 följande:
    Fast VAD är det som är i onödan?
    Sjukvården bekostar INGENTING i onödan.

Menar du att för att din släkting dog pga att hon inte blev undersökt så ska du banne mig inte heller undersökar?
    Det handlar inte om min släkting, men jag har gjort mitt val och det är inget mer med det. Jag går min egen väg geneom livet och gör mina egna val, precis som alla ni andra gör. Man har ju rätt att göra ett val, när det finns en valmöjlighet.
  • Anonym (bah..)
    Anonym skrev 2011-04-11 09:07:50 följande:
    Jag tycker att det känns olustigt att vi ska lägga resurser på cancerbehandling hos de som inte fått hjälp i tid bara för att de är skraja att visa upp skruttan (eller vad tusan det nu kan vara som är anledningen till varför man inte kan lämna ett cellprov). Alltså.... vad sjutton är det för skillnad på underlivet och resten av kroppen? Jag är nog mest glad att det är vanligare med problem där än i tarmen så man inte måste få saker upp i stjärten för att kolla. Men blir så fallet så får jag väl visa upp röven en gång var tredje år också. Mina barn har rätt att ha mamma i livet och min man har definitivt rätt att behålla mig så länge som möjligt. Det är rent löjligt att inte ta emot den förebyggande vård som erbjuds. Skäms på er och jobba mer er själva istället. Vissa saker är obehagliga, så jäkla enkelt är det. Jag tror att det är få som direkt tycker det är skoj att lämna prover, men det är definitivt ett nödvändigt ont.
    Har man blivit utnyttjad mot sin vilja av just vårdpersonal kan jag säga dig att det är inte lite "skraj" man är. Fy fan får så oempatiska människor! Jag blev utsatt av en människa inom vården jag verkligen litade på, och mitt förtroende för läkare raserades helt. Jag gillar inte att gå till läkaren med något som helst problem som innebär att man måste klä av sig ngt eller att denne måste ta på en (och kombinationen är omöjlig). Så det är inte bara gyn jag undviker, även om just det är min allra värsta mardröm.

Och jag jobbar med mina rädslor som någon annan tvingat på mig. Skäms utav bara helvete på dig som ger dina barn samma hemska syn på sina medmänniskor. Usch!
  • Fröken Susidus

Cancer lär väl upptäckas så småningom ändå, antingen när man är jättesjuk eller när man dör.

Jag föredrar att göra cellprov o få veta tidigt. Men alla är vi olika.

• Anonym (-)
    Anonym skrev 2011-04-11 09:32:34 följande:
    Det handlar inte om min släkting, men jag har gjort mitt val och det är inget mer med det. Jag går min egen väg geneom livet och gör mina egna val, precis som alla ni andra gör. Man har ju rätt att göra ett val, när det finns en valmöjlighet.
    Självklart!

Jag är bara intresserad av VARFÖR du har valt som du har gjort.
    Eftersom du drog upp släktingen just där antog jag att det var därför du inte ville göra en livräddande undersökning.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?