• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Här och nu
    enlitenbitkaka skrev 2011-04-11 12:14:02 följande:
    Fast det beror ju helt på hur mycket förändringar man har, mina var bara på en liten "fläck" av livmodertappen men de kan ju också sitta över hela. Och har man mamma, mormor eller liknande som haft problem i det området är det inte så konstigt att de tar bort tappen.
    Beror på det enskilda fallet. Hade definitivt försökt med medicin först om jag inte fått de barn jag velat ha.
  • MissAdelaide

Jag tycker man är KORKAD om man struntar i att gå och kolla en sådan här viktig sak. Är din kropp och liv inte värt något ?

• Oj vad det blåser

Klart man kan strunta i det, men då har man ju ingen koll alls. Det är en snabb och liten procedur som inte känns särskilt mycket. Lika bra tt få det bortgjort liksom.

• Anonym
    Klart du inte behöver gå, det bestämmer du själv!

MEN....det finns där för dig! Cellprov är till för att skydda dig!
    Eget val men jääävligt trist om man sen upptäcker att det var det som hade kunnat göra ens liv bra mycket lättare!

, men gör det inte för att nån tjomme på familjeliv skriver att du MÅSTE(!) utan gör det för dig, för att du älskar dig själv och detta test är till för att kunna upptäcka skit som är ett helvet om det får gro ifred!
  • Anonym (gravid)
    Anonym (Li) skrev 2011-04-11 08:11:09 följande:
    Jag hoppar över mitt den här gången, men de är för att jag är gravid. Jag ska boka en tid när bäbisen har kommit istället, för det känns viktigt att gå!
    samma här. jag tänker be dem ta cellprov vid efterkontrollen i stället.
    det är superviktigt att gå! cellförändringar ger inga symtom och precis som flera andra skrivit ger underlivscancer inte heller symtom förrän det är alldeles försent. det är tysta cancerformer, både livmoderhalscancer och äggstockscancer.

en bekant till mig hade gynekologfobi. hon struntade till och med i att gå till läkaren när hon fått smärtor i magen och blödningar. när hon till sist kom iväg hade cancern gått så långt att hon hade sex veckor kvar att leva.

det är riktigt pantat att inte gå och jag har noll förståelse för dem som aldrig har varit hos gynekologen trots att de passerat 25 med råge.
  • Analoga
    Anonym skrev 2011-04-10 08:13:42 följande:
    Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
    Såklart är det upp till dig om du går eller inte! Det är helt och hållet frivilligt.

Du får helt enkelt tänka efter om du är beredd att ta risken att en ev cellförändring inte upptäcks i tid..
  • Anonym (obehag?)

När man får en kallelse är det oftast flera kvinnor som fått samma tid och man kan få sitta och vänta, lite som drop-in fast man vet ungefärlig tid. För mig är bara det stressande så jag brukar boka en egen tid istället.

Om du tycker det är jobbigt och obehagligt att gå till gynekologen tycker jag att du ska prata med din barnmorska igen och höra om hon kan ta provet på dig.

• PruttPottan
    Anonym (bah..) skrev 2011-04-11 09:32:33 följande:
    Oerhört trögt sagt.

Anledningarna till att man inte vill/vågar gå kan vara olika. Själv har jag trista erfarenheter i bagaget och litar inte ett dugg på läkare. En gynundersökning är för mig en riktigt vidrig skräckupplevelse, oavsett om det inte gör ont/går jättesnabbt/är en trevlig läkare. Har en tid imorn som jag ska boka om då jag inte har hunnit förbereda mig rent mentalt. Jag är jätterädd (utan direkt anledning, men det spelar ingen roll).

Så om det sen upptäcks att jag har cancer när jag väl tagit mod till mig att gå - då ska jag nekas vård för att jag inte kommit tidigare? Riktigt korkat sagt och tyckt!
    Tror du det blir bättre om du får cancer och de måste in å rota mer?

Har man problem tar man tag i dem och går. Annars är det självförvållat att man får lida.

Har du vägrat göra de nästintill gratis proverna som svensk sjukvård ger dig möjlghet till ja då kan du fan pröjsa själv.
    Vad jag tyckeer ska du skita i för jag STÅR för vem jag är och vad jag tycker, så kom ut ur din garderbo vettja och säg det rakt ut att du anser jag är korkad.

Trodde detta var en tråd där alla får tycka, så jag lämnar eftersom jag inte tycker man ska gulligulla med spån.
  • Höstregn
    PruttPottan skrev 2011-04-11 14:12:00 följande:
    Tror du det blir bättre om du får cancer och de måste in å rota mer?

Har man problem tar man tag i dem och går. Annars är det självförvållat att man får lida.

Har du vägrat göra de nästintill gratis proverna som svensk sjukvård ger dig möjlghet till ja då kan du fan pröjsa själv.
    Vad jag tyckeer ska du skita i för jag STÅR för vem jag är och vad jag tycker, så kom ut ur din garderbo vettja och säg det rakt ut att du anser jag är korkad.

Trodde detta var en tråd där alla får tycka, så jag lämnar eftersom jag inte tycker man ska gulligulla med spån.
  • Anonym

Att ta cellprov är en oerhört enkel undersökning för att tidigt kunna stoppa cellförändringar som kan leda till cancer. Det gör inte ont, det värsta jag har varit med om när det gäller cellprov är att det känns som mensvärk i ca 10 sekunder, sen är det över.
    Du behöver inte gå och kolla dig, det är ditt eget val. Jag kan bara tala för mig själv. Skulle inte jag gå, och senare få diagnosen cancer, skulle jag nog hata mig själv för att jag inte gått.

/ Sjuksköterska på avdelning med många cancerpatienter.

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?