Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Jag tycker man är KORKAD om man struntar i att gå och kolla en sådan här viktig sak. Är din kropp och liv inte värt något ?
Klart man kan strunta i det, men då har man ju ingen koll alls. Det är en snabb och liten procedur som inte känns särskilt mycket. Lika bra tt få det bortgjort liksom.
När man får en kallelse är det oftast flera kvinnor som fått samma tid och man kan få sitta och vänta, lite som drop-in fast man vet ungefärlig tid. För mig är bara det stressande så jag brukar boka en egen tid istället.
Om du tycker det är jobbigt och obehagligt att gå till gynekologen tycker jag att du ska prata med din barnmorska igen och höra om hon kan ta provet på dig.
Att ta cellprov är en oerhört enkel undersökning för att tidigt kunna stoppa cellförändringar som kan leda till cancer. Det gör inte ont, det värsta jag har varit med om när det gäller cellprov är att det känns som mensvärk i ca 10 sekunder, sen är det över.
Du behöver inte gå och kolla dig, det är ditt eget val. Jag kan bara tala för mig själv. Skulle inte jag gå, och senare få diagnosen cancer, skulle jag nog hata mig själv för att jag inte gått.
/ Sjuksköterska på avdelning med många cancerpatienter.