• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-11 11:47:28 följande:
    Jag är 25 år och opererade bort livmodern i höstas, pga cellförändringar som uppdagades efter ett vanligt test. Gå och gör ett cellprov människa!
    Varför tog du bort den pga. cellförändringar.?Det innebär inte utvecklad cancer.
  • enlitenbitkaka
    Här och nu skrev 2011-04-11 11:49:35 följande:
    Varför tog du bort den pga. cellförändringar.?Det innebär inte utvecklad cancer.
    Du vet väl att det finns olika stadier av cellförändringar?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Här och nu
    Anonym (Linn) skrev 2011-04-11 11:25:59 följande:
    Är man vaccinererad ska man ändå gå eftersom vaccinet bara skyddar mot 70 % av det virus som orsakar cellförändringar. 

Om man själv och ens sexpartner inte haft sex med någon annan så borde man ju inte ha b livit smittad (är dock osäker på det så någon annan får gärna rätta mig). Däremot skulle jag inte lita på det till 100 % eftersom otrohet är relativt vanligt, tyvärr. Sen skulle jag rekommendera alla som är så lyckligt lottade (när det gäller sexuellt överförbara sjukdomar) att de och deras partner bara haft sex med varandra att gå och vaccinera sig! Det är ju då vaccinet verkligen är ett skydd för framtiden! 
    Viruset kan aktiveras av könsumgänge. Räcker med 1 person. Vaccinet är i stort sett verkningslöst efter sexdebuten.
  • Här och nu
    enlitenbitkaka skrev 2011-04-11 11:52:26 följande:
    Du vet väl att det finns olika stadier av cellförändringar?
    Vilket inte gör att man behöva ta bort nåt. Då ska det va fullt utvecklad cancer.
  • enlitenbitkaka
    Här och nu skrev 2011-04-11 11:55:30 följande:
    Vilket inte gör att man behöva ta bort nåt. Då ska det va fullt utvecklad cancer.
    Är du utbildad inom området? Min gynekolog säger att de i många fall tar bort hela tappen om det är svåra cellförändringar, just för att det inte ska kunna utv. till cancer.
  • Här och nu
    enlitenbitkaka skrev 2011-04-11 11:58:45 följande:
    Är du utbildad inom området? Min gynekolog säger att de i många fall tar bort hela tappen om det är svåra cellförändringar, just för att det inte ska kunna utv. till cancer.
    Man kan bli erbjuden det ja. Eller ta mediciner. Går också att bränna bort cellförändringar utan att skära bort delar av organ.
  • enlitenbitkaka
    Här och nu skrev 2011-04-11 12:04:28 följande:
    Man kan bli erbjuden det ja. Eller ta mediciner. Går också att bränna bort cellförändringar utan att skära bort delar av organ.
    Fast det beror ju helt på hur mycket förändringar man har, mina var bara på en liten "fläck" av livmodertappen men de kan ju också sitta över hela. Och har man mamma, mormor eller liknande som haft problem i det området är det inte så konstigt att de tar bort tappen.
  • Anonym

Jag hade mina första cellförändringar när jag var 18, hade då inte haft sex med någon. Det visade sig att jag hade cancer i livmodern. Jag opererades och behandlades. 3 år senare var det dags igen. Samma procedur.

Efter det har jag haft början till cellförändingar flera gånger men det har inte utvecklats vidare. Koniserades -07 och sen har det varit lugnt.
    Så visst kan du strunta i det men jag hade inte rekommenderat det. Och till er som tror att det räcker med att ni har gjort ett cellprov en gång och att det inte kan hända ngt...tänk efter en gång till.  

• littlepixiegrl
    Anonym (oskuld) skrev 2011-04-11 10:46:44 följande:
    Om man är oskuld, eller av någon annan anledning är helt säker på att man inte fått HPV, ex. att ens man och man själv bara haft sex med varandra, eller att man är vaccinerad, finns det väl ändå ingen anledning att gå på de där undersökningarna?

Jag föll själv under en av de där kategorierna när det var dags för min första undersökning. Önskar att någon berättat att viruset som orsakar livmoderhalscancer är sexuellt överförbart, då hade jag inte behövt gå och oroa mig för det där besöket...
    Är det bara HPV som kan ge upphov till cellförändringar då? De måste väl kunna uppstå spontant också?
    Anonym inlägg #318 var ju oskuld när hennes cellförändringar och cancer upptäcktes!

Klart man inte måste göra cellprov, men om man har så svår fobi så man väljer bort något, som kan rädda ens liv, så kanske man skulle söka hjälp för det?
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Här och nu
    littlepixiegrl skrev 2011-04-11 12:23:53 följande:
    Är det bara HPV som kan ge upphov till cellförändringar då? De måste väl kunna uppstå spontant också?
    Anonym inlägg #318 var ju oskuld när hennes cellförändringar och cancer upptäcktes!

Klart man inte måste göra cellprov, men om man har så svår fobi så man väljer bort något, som kan rädda ens liv, så kanske man skulle söka hjälp för det?
    HPV ger livmodershalscancer. Finns ju andra sorters underlivscancer också.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?