Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Ytterligare argumentation för att man kan vaccinera äldre kvinnor mot HPV också ( och även ev män med)
Gynecol Obstet Invest. 2010;70(4):237-43. Epub 2010 Oct 16.
Why consider human papillomavirus vaccination in older women?
Poppe WA, Simon PH, De Ridder MR.
Departments of Obstetrics and Gynecology, University Hospitals Leuven/Campus Gasthuisberg, Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, Belgium.
Abstract
Preventive human papillomavirus (HPV) L1 vaccines are safe and efficient to prevent infection and lesions of vaccine- specific HPV types in women from 15 to 26 years, but also in older age groups. Clearly, public health funds are to be spent to organize programs for vaccination of young adolescents. Immunobridging studies and clinical trials have shown that HPV vaccines generate significantly higher plasma antibodies than following natural infections in women up to 55 years and prevent up to 90.5% (95% CI 73.7-97.5) vaccine-specific HPV infections and lesions in women aged 24-45 years who are HPV DNA-negative at the time of vaccination. However, data from clinical trials with HPV L1 vaccines in older women (older than 25 years) are still scarce compared to the amount of evidence from trials in women younger than 26 years. Information from large population-based studies indicates that older women remain at risk of infection by high-risk HPV and the risk of persistent high-risk HPV infection is significantly higher than in young women, leading to a higher risk of progressing disease and carcinoma. The natural history of HPV infection remains enigmatic as we do not know if the immune mechanisms that clear the HPV infection offer prolonged protection. On the contrary, some data indicate that seroconversion after a natural infection only partially protects against re-infection. Given the large proportions of adult men and women that change sexual partners, the protective effects of HPV L1 vaccines may offer an extra benefit against HPV-related genital diseases within a much shorter time period than after vaccination of prepubertal adolescents.
Gissar att de flesta skrivit samma, men skriver ändå:
Man måste inte göra cellprov, men man borde gå på kallelserna. Cellprov är ju för att förebygga cancer, och upptäcka i tid om man har förstadier (cellförändringar) till cancer.
Gör man inte cellprov, kanske det missas, och då får du gå igenom betydligt obehagligare saker än ett cellprov..
Är du gravid och inte vill göra cellprovet nu, så tycker jag att du ska boka in och göra det på efterkontrollen efter förlossningen.
Det är viktigt!
Nä, du måste inte men för din egen skull är det bäst att gå. Jag förstår inte vad ni tycker är så hemskt med det?
Ja du måste gå. Annars är du riktigt pantad.
Jag anser att har man själv valt bort en sådan enkel undersökning bör man inte få vården som krävs om man har cancer osv..
Man gör naturligtvis som man vill, det är ju ens eget liv och ens egen kropp. Men jag är glad att jag gått på alla cellprov jag blivit erbjuden annars hade jag haft livmoderhalscancer nu och förmodligen varit på god väg mod döden nu och jag är endast 45 år. Liiiiiite tidigt att dö känner jag.
Cellförändringar ger inga symtom, det är endast genom cellprov man kan upptäcka om man är på väg att få cancer.
F ö så förstår jag faktiskt inte riktigt vad det är som är så jobbigt med cellprovtagning. Det gör inte ont och det går fort.
Men självklart TS så måste du inte gå, tänk bara ett varv till innan du gör ett aktivt val att inte kolla upp din kropp!
Jag hoppar över mitt den här gången, men de är för att jag är gravid. Jag ska boka en tid när bäbisen har kommit istället, för det känns viktigt att gå!
Jag har inte fått min kallelse ännu, eftersom jag är under 23, men jag har inga planer på att gå. Efter vad jag har läst i tråden så behöver du inte gå om du inte vill. Har för mig att man får kallelser till bröstcancerkoll också senare. Jag har inga tankar på att gå på dem heller. Gör som du vill TS. Jag gick inte på någon efterkontroll hos bm efter förlossningen heller. Vad f*n ska de dit och glo om jag mår bra?
Jag tycker att det känns olustigt att vi ska lägga resurser på cancerbehandling hos de som inte fått hjälp i tid bara för att de är skraja att visa upp skruttan (eller vad tusan det nu kan vara som är anledningen till varför man inte kan lämna ett cellprov). Alltså.... vad sjutton är det för skillnad på underlivet och resten av kroppen? Jag är nog mest glad att det är vanligare med problem där än i tarmen så man inte måste få saker upp i stjärten för att kolla. Men blir så fallet så får jag väl visa upp röven en gång var tredje år också. Mina barn har rätt att ha mamma i livet och min man har definitivt rätt att behålla mig så länge som möjligt. Det är rent löjligt att inte ta emot den förebyggande vård som erbjuds. Skäms på er och jobba mer er själva istället. Vissa saker är obehagliga, så jäkla enkelt är det. Jag tror att det är få som direkt tycker det är skoj att lämna prover, men det är definitivt ett nödvändigt ont.
En fråga till er som inte ska gå på cellprovtagning... går ni inte på mammografin heller då? alltså har ni samma nonchalans till de?