• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • lilla mej

ts jag har med dragit mig for att ga pa cellprover.... nar jag fick barn sa andrades min installning, varfor strunta i nagot som ar livsviktigt...de kan ju faktiskt radda ditt liv och dina barns mamma om det nu skulle visa att det fanns problem. Jag vill inte att min dotter vaxer upp utan mamma for jag inte vagade/orkade/ville ga och gora ett enkelt smartfritt test..... nu visade det inget men man vet ju aldrig, vet inte om du vet vem Jade Goody  var men las lite om henne och hennes ( o hennes barns) ode for att hon struntade i det......du maste verkligen inte ga, men borde ta dig i kragen att gora det.

• Anonym (Gynekologfobi!)
    AllyZ skrev 2011-04-10 20:00:31 följande:
    Man far oftast inte symptom forran cancern natt steg 2. Darfor denna cancertypen ar sa svar att hitta. Sa nar du borjar bloda eller fa smartor har det med storsta sakerhet redan utvecklats till en tumor och eventuellt ocksa spridits till narliggande kortlar och forts vidare i kroppen. Sa man man inte veta om ens underliv mar bra. For att behandla steg 2 ar det operation av livmoder och aggstockar och darmed fortidigt klimakterie plus ofta aven stralning och cellgifter i flera manader. 

Tycker du inte det kanns vart att jobba pa din gynskrack? De ar forstaende. Ring i forvag och forklara hur du kanner.  
    Nä, jag tycker inte att det är värt det !
  • Anonym
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-10 19:46:16 följande:
    Som så många andra redan skrivit här i tråden så är man inte tvingad till några undersökningar.
    Cellprovet brukar man ju inte ens behöva boka av tiden för (i alla fall inte här i stockholm)

Jag är snart 38 och har aldrig tagit något cellprov eller ens varit hos en gynekolog sen jag var 16...för att få mig dit så får de döda mig först.

Så länge mitt "underliv" är problem fritt så är jag glad och nöjd!
    Fast du vet ju inte till 100%  att ditt underliv är problemfritt, därav anledningen att man gör cellprov...
    De flesta som har cellförändring har ingen aning om det.
    Dumt att chansa och låta bli är min åsikt.
  • Här och nu

Har man gynekologfobi o barn är det ens skyldighet att FÖRSÖKA göra nåt åt fobin, för att inte riskera att göra barnen moderlösa.

• EruGoEller
    Anonym skrev 2011-04-10 08:13:42 följande:
    Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
    Det är såklart frivilligt men ju trist få livmoderhalscancer för att man inte upptäckt cellförändringarna i tid. Har man haft eller har HPV typ 16 och 18 så har man en större risk utveckla cancer.

Ren idioti att INTE utnyttja den screening man får gratis!  Dessutom är det ju bara vart tredje år så länge allt är normalt.

Kan vara en ide vaccinera sig också. Även äldre kvinnor kan ha  nytta av HPV vaccinet. 
  • Här och nu
    EruGoEller skrev 2011-04-10 23:06:25 följande:
    Det är såklart frivilligt men ju trist få livmoderhalscancer för att man inte upptäckt cellförändringarna i tid. Har man haft eller har HPV typ 16 och 18 så har man en större risk utveckla cancer.

Ren idioti att INTE utnyttja den screening man får gratis!  Dessutom är det ju bara vart tredje år så länge allt är normalt.

Kan vara en ide vaccinera sig också. Även äldre kvinnor kan ha  nytta av HPV vaccinet. 
    Nej, efter sexdebuten är HPV vaccin i stort sett verkningslöst.
  • snorkan

klart att du inte behöver gå, men det är verkligen dumt att inte göra det,

jag har haft förändringar 2 gånger, så jag är väldigt glad att jag gått och fått kolla upp mig samt göra något åt det.....kanske jag hade haft cancer idag annars? 

• violatricolor

TS, självklart är det helt frivilligt att gå. Den mesta sjukvård är helt frivillig. Men det vore dumt att inte gå. Livmoderhalscancer är den näst vanligaste cancerformen hos kvinnor och den är relativt vanlig bland unga. Man tror ju att det är gamla som får cancer men så är det inte med livmoderhalscancer, där är de flesta patienter relativt unga. Om den upptäcks i tid (dvs när det "bara" är cellförändringar) så finns det dock goda möjligheter att bli frisk, ja, att till och med inte utveckla sjukdomen. Cellprov är alltså ett mycket effektivt sätt att slippa upptäcka förändringar och slippa sjukdomen. Jag var också tveksam första gången men det gick jättebra och nu går jag varje gång. Istället för att inte gå kanske du skulle ta tag i det som gör att du tvekar? Det kanske går att utforma situationen så att den passar dig bättre? Svårt att ge råd när jag inte vet vad det handlar om. Hoppas du går! Lycka till!

• Majskolven

Det är din kropp och du som bestämmer men jag tycker det är tragiskt när tjejer som blir kallade dit inte går.

Själv har jag haft förändringar av och till och nu sist tog de en bit av livmodertappen, visade dock inget som tur var men jag får gå på täta kontroller.

Jag blir livrädd bara jag tänker tanken på att något skulle kunna hända om jag inte gick på de kontrollerna, jag har två barn att ta hand om och som jag vill se växa upp.

Jag råder dig därför till att gå men det är du som avgör, jag hoppas bara att du tillhör gruppen som inte får negativa svar i brevlådan en dag.

• EruGoEller
    Här och nu skrev 2011-04-10 23:10:08 följande:
    Nej, efter sexdebuten är HPV vaccin i stort sett verkningslöst.
    nej det är det inte. Inte enligt den undervisning jag får nu i gynekologi. Man diskuterar att även erbjuda det till äldre kvinnor.

Ur vetenskaplig artikel: HPV vaccination against cervical cancer in women above 25 years of age: key considerations and current perspectives.

"CONCLUSION: The priority of routine vaccination programmes must be to target girls and young women, with catch-up programmes that extend to age 25/26 when resources allow. For sexually active women over the age of 25, HPV vaccination can be considered on an individual basis, as most will have the potential to benefit from vaccination."
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?