• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym

Jag är snart 31 oxh har aldrig tagit cellprov. Avbokar tiden så fort jag får den.
    Kanske att man skall göra det nån gång men nej jag är inte intresserad och 450 fall/år av 9 milj människor känns inte som någon överhängande risk faktisk....

• Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-10 21:29:31 följande:
    Jag är snart 31 oxh har aldrig tagit cellprov. Avbokar tiden så fort jag får den.
    Kanske att man skall göra det nån gång men nej jag är inte intresserad och 450 fall/år av 9 milj människor känns inte som någon överhängande risk faktisk....
    Om du drabbas är risken för dödsfall hög.
  • lavli

Jag har redan gjort ett cellprov.. det känns inte ens..

Jag tycker att alla ska gör det.. Tänk om det är nått fel.

Det är bättre att veta tidigt om det är något fel..

• Anonym (barnmorska)

Väldigt många tackar nej, förmodligen för att många är stressade och inte har tid.
    Men det skulle vara betydligt fler som blev allvarligt sjuka om man inte upptäckte så många fall tidigt och kan sätta in eventuell behandling.
    Och man vet inte vem som drabbas.
    Det jag tycker är lite upprörande TS, är din barnmorskas bemötande av dig. Hon svarade inte på din fråga! Hon hade åsikter om vad hon ansåg var det rätta för dig.
    ( Känns som en typisk "pracka på folk p-pillerbarnmorska" för att HON tycker det är bäst..) 

• vap

I mina ögon mått  mätt är det rent av korkat att inte gå på dessa kontroller. Men du gör som du vill, det är ditt underliv och det är du som tar ev konsekvenser av dina val.

Lycka till och skänker dig en tanke om att du aldrig råkar ut för det helvete vissa kvinnor får av just cellförändringar som blir cancer.

• Anonym (barnmorska)

Ja, av omsorg om dig TS så vill vi väl alla att du inte ska drabbas av cancer och om du har cellfärändringar upptäcka det tidigt. I synnerhet om du har barn.

Men alla har väl egna skäl för att göra "korkade" saker som att röka, dricka alkohol, köra bil vid halt väglag, ha oskyddat sex etc etc... 

• Anonym (Va?!)

Själv missade jag cellprov pga täta graviditeter. Vilket innebar att man missade den växande cellförändringen som blivit till cancer vid upptäckten. Jag överlevde, men med bortopererad livmoder och en avklippt och ihopsydd slida. Jag hoppas du slipper det ts.

Jag blir provocerad av denna diskussionen. Jag kan lova dig att de ingrepp och tester de gör efter de hittar en tumör i ens underliv är fruktansvärt mycket värre och smärtsammare än en ett cellprov. Cellprovet är det enkla och enda sättet att slippa ifrån den resa jag tagit mig igenom.

Du har något jag inte hade - du har vetskap och möjlighet att göra cellprov - gör det.

• Trynträ
    Anonym skrev 2011-04-10 21:10:17 följande:
    Jag har mina orsaker till varför jag inte vill.. Det är inte för att jag är sjukhusrädd eller så precis..
    Hur kunde du föda barn då om du inte vågar ta ett ynka cellprov? Låter aningen skumt i mina öron.
  • Anna i Hult

Jag har aldrig hört talas om att det spelar någon roll att man är där och pillar. Samlag är mycket mera "pill" än ett cellprov.

• nicely

Jag gick aldrig förrut heller men har börjat göra det nu. Fattar inte varför jag inte gått tidigare. Trodde väl att jag var odödlig eller nåt. Som tur är, har det inte visat något negativt men man vill ju veta ifall att.

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?