Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Varför inte gå på cellprov? Det är ju enbart för din egen skull.
Jag kände inte det som ett nöje att gå och vresa upp härligheten för en
främmande människa, men jag fick negativt svar som var positivt så
man kan känna sig både nöjd & lugn efteråt. :)
Måste måste man inte, men det är ju dumt att låta bli att gå.
Den här tråden kanske ger er en tankeställare www.familjeliv.se/Forum-4-304/m57900800.html
En del kommentarer i den här tråden är så otroligt puckade rent ut sagt.. okunskap så det är pinsamt.. my god.
Alla borde verkligen gå. Hade inte jag gått på min första kontroll hade jag haft livmoderhalscancer nu och antagligen varit död, trots att jag bara är 30, och inte tillhörde någon riskgrupp. Jag är ohyggligt tacksam över att svensk sjukvård erbjuder screening för just den här cancerformen.
Det finns ju inget man kan säga för att övertyga de som av någon bisarr anledning vägrar utnyttja den här möjligheten, men jag ber er åtminstone, om ni har döttrar, att låta dem HPV-vaccinera sig, så slipper de gå igenom vad jag gick igenom. Eller värre.