• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Lbem

Varför inte gå på cellprov? Det är ju enbart för din egen skull.
    Jag kände inte det som ett nöje att gå och vresa upp härligheten för en
    främmande människa, men jag fick negativt svar som var positivt så
    man kan känna sig både nöjd & lugn efteråt. :) 

• Butterscotch

Måste måste man inte, men det är ju dumt att låta bli att gå.

Fröken Susidus skrev 2011-04-11 09:38:32 följande:
    Cancer lär väl upptäckas så småningom ändå, antingen när man är jättesjuk eller när man dör.

Jag föredrar att göra cellprov o få veta tidigt. Men alla är vi olika.
    Jag håller med, finns det en möjlighet att upptäcka det i tid så att behandling kan ges är ju det helt klart att föredra.
  • EruGoEller
    Anonym skrev 2011-04-11 09:24:43 följande:
    Jag tänker inte gå och visa upp mig i onödan. Litar inte på läkare/sjukvården heller. Har en släkting som klagade på ont i sidan (vid revbenen ungefär). Det var ingen läkare som brydde sig. Efter att hon tjatat ett halvår på läkarna så kollade de upp det till slut. Då hade hon en cancertumör som hade växt sig så stor så den hade knäckt revben. Då sa läkaren "Det här skulle vi gjort något åt från början".
    Nu är hon död sen några år tillbaka.
    Men vem skall då behandla dig om du blir sjuk om inte sjukvården? Du själv eller? kan bli trixigt.
  • Anonym (hjälp..)

En del kommentarer i den här tråden är så otroligt puckade rent ut sagt.. okunskap så det är pinsamt.. my god.

• Anonym (-)
    Anonym (bah..) skrev 2011-04-11 09:37:06 följande:
    Har man blivit utnyttjad mot sin vilja av just vårdpersonal kan jag säga dig att det är inte lite "skraj" man är. Fy fan får så oempatiska människor! Jag blev utsatt av en människa inom vården jag verkligen litade på, och mitt förtroende för läkare raserades helt. Jag gillar inte att gå till läkaren med något som helst problem som innebär att man måste klä av sig ngt eller att denne måste ta på en (och kombinationen är omöjlig). Så det är inte bara gyn jag undviker, även om just det är min allra värsta mardröm.

Och jag jobbar med mina rädslor som någon annan tvingat på mig. Skäms utav bara helvete på dig som ger dina barn samma hemska syn på sina medmänniskor. Usch!
    Jag är också livrädd just för att sjukvården gjort så mycket dumt som blivit till stora trauman.

MEN
    Jag har haft oturen att bli kroniskt sjuk och överlever inte utan sjukvårdens hjälp. Men jag har lärt mig att säger man bara till så får man bra hjälp! Jag sparkas, slåss och är helt hysterisk - men det finns hjälp att få! Med en bra sköterska i handen, mediciner i kroppen och en läkare som är beredd på att bli träffad av en fot så kommer man egonom det!

Och faktum är att det blir lite enklare att komma dit varje gång. Jag ombokar inte tider på samma sätt längre utan tar mig dig. Men har också en helt otrolig läkare som "bråkar" med mig och är jättetålmodig. Han ger aldrig upp. 

Ett bra tips till dig är att hitta en psykolog som jobbar med EMDR. 
    Det är en helt magisk behandling som ger omedelbar hjälp.
  • Sous

Alla borde verkligen gå. Hade inte jag gått på min första kontroll hade jag haft livmoderhalscancer nu och antagligen varit död, trots att jag bara är 30, och inte tillhörde någon riskgrupp. Jag är ohyggligt tacksam över att svensk sjukvård erbjuder screening för just den här cancerformen.  

Det finns ju inget man kan säga för att övertyga de som av någon bisarr anledning vägrar utnyttja den här möjligheten, men jag ber er åtminstone, om ni har döttrar, att låta dem HPV-vaccinera sig, så slipper de gå igenom vad jag gick igenom. Eller värre.

• Lbem
    Anonym (hjälp..) skrev 2011-04-11 09:52:07 följande:
    En del kommentarer i den här tråden är så otroligt puckade rent ut sagt.. okunskap så det är pinsamt.. my god.
    Kan du inte skriva din egen åsikt och inte vara som många andra; kaxig OCH anonym ;)
  • Lbem
    Sous skrev 2011-04-11 09:53:03 följande:
    Alla borde verkligen gå. Hade inte jag gått på min första kontroll hade jag haft livmoderhalscancer nu och antagligen varit död, trots att jag bara är 30, och inte tillhörde någon riskgrupp. Jag är ohyggligt tacksam över att svensk sjukvård erbjuder screening för just den här cancerformen.  

Det finns ju inget man kan säga för att övertyga de som av någon bisarr anledning vägrar utnyttja den här möjligheten, men jag ber er åtminstone, om ni har döttrar, att låta dem HPV-vaccinera sig, så slipper de gå igenom vad jag gick igenom. Eller värre.
    Tack & lov för att dom faktist gör cellprover!!
  • Anonym (hjälp..)
    Lbem skrev 2011-04-11 09:55:49 följande:
    Kan du inte skriva din egen åsikt och inte vara som många andra; kaxig OCH anonym ;)
    Men att säga "nej jag ska inte gå dit å bla bla bla" f*ck it.. gå dit liksom.. patetiskt att välja bort något som kan rädda ens liv.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?