• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • malinkat

Hur förvarar de blöjorna egentligen när allt försvinner? På vårt gamla dagis hade de lådor med barnens blöjor vid skötbordet, med namn på, där också salva etc kan ligga. Nuvarande har en hylla med namn under, får dock inte plats så mycket och dagiset ber oss att INTE ta med hela paket för att det inte ska bli för rörigt. Helt ok med mig! 
    Verkar helt galet att de blir sura för att ni påpekar att inte så många blöjor kan ha gått åt! 

• logg81

Emma o loppan:

Jag betalar ingenting... Jag tror de har glömt bort mej

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Jennie med ie
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-14 19:47:03 följande:
    Orkar inte läsa annat än TS
    VA? vad bor ni i för u-lands kommun?
    Hos ingår blöjor, om jag var du skulle jag lämna med 3 blöjor/dag, mer går det fan inte åt om inte ungen är sjuk.
    Det är mycket vanligt numera, i synnehet efter att maxtaxan infördes. Inga konstigheter tycker jag.
  • mandelblomma
    Fotavtryck skrev 2011-04-14 19:57:24 följande:
    Det var aldeles nyligen jag fick höra att vissa förskolor har det på detta vis. Att föräldrarna själva måste ta med blöjor. Blev riktigt chockad.

( vet ni vilka rabatter kommunen får på blöjor? upp till halva priset av vad vi, föräldrar, får betala)

Så jag blir lite nyfiken på vad ni betalar i förskoleavgift?
    precis samma avgift som de dagis som håller med blöjor.
  • Marianne84

Är glad att i vår kommun så behöver man inte ta med blöjor till dagis. De finns där till alla. Men de är inte rätt att om ett barn är på dagis så lite ska behöva köpa så mkt blöjor hela tiden. Jag skulle ha pratat med rektorn om inte personalen lyssnar.

• Novallie

Oj oj oj. djupt tacksam över att dagis står för blöjorna här Tyst
    De verkar nog med att ungarna ska vara rena och fina om baken och smörjer efter behag!
    De köper visst in salvor och annat för endamålet också.
    Får känslan av att de är allergiska mot röda rumpor!

Nä men håller med flera här det är orealistiskt att det ska gå åt 100 blöjor på så kort tid! Går väl inte ens åt om ungarna har magsjuka.

Tycker att du bara ska ta med det antalet som ev. kan gå åt under den tiden 2-3 st. Men verkar ju som dina paket har täckt ett antal andras barn också. De kanske utnyttjar situationen då du inte är van med hur mycket som går åt på dagis. Eller så väldigt vimsiga.

Hoppas verkligen inte dyker upp annat också mer än detta med blöjorna!

H född 091017
  • suzzit

När vi hade blöjbarn så tror jag att det gick runt ett paket i månaden på förskolan. Du ska ta upp detta med enhetschefen. Är det så att det är många föräldrar som inte tar med blöjor så ska de ta diskutionen med de familjerna. Du ska inte stå för andras blöjor. Då säger du helt enkelt att jag lånar inte ut mina blöjor om det ska vara på det sättet och personalen får börja skriva upp tider när de byter blöja på ditt barn så att du kan hålla kollen på hur många blöjor som det egentligen går åt.

Att man lånar en blöja då och då är ok, men inte att stå för en helö avdelnings barns behov.

• Jessicaaa

Förstår att du är skit sur. Det skulle jag också vara. Dem borde stå för kostnaden. Hur kan 104 blöjor gått åt, på så kort tid. dem måste ju ha gett hela avdelningen och andra också.
    Säger som dem andra. lämna bara så många han behöver. och försvinner alla varje gång han är på dagis. så är dem där och roffar åt det som blir över.

• Lady Gaga
    logg81 skrev 2011-04-14 19:59:14 följande:
    Emma o loppan:

Jag betalar ingenting... Jag tror de har glömt bort mej
    Fan va skönt. Då kan ni äta massor av glass för dom pengarna

Oss räknade dom fel på under hela hösten så vi fick 600:- "rabatt"/månad under sep-dec  
    Silence! I KEEL you!
  • Anonym

Vi tar med egna och dagis har egna som dom tar ifrån OM vi inte skulle hinna ta med i tid.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??