• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • u77

Ts- så ska det inte va!

Ta med 3 blöjor om dagen och lägg på hans hylla.
    "Det ska räcka" kan du säga, och om det inte gör det, så får han väl "låna" utav någon annan, iom att de har tagit utav hans till andra barn.

Det är inget krav att man ska köpa med ett helt blöjpaket. Många tar bara med några som ska räcka för dagen.

• Himlan77

Jag jobbar som förskollärare, och i en kommun där föräldrarna själva får stå för blöjorna. Varit så i ganska många år, och inget som någon säger något om längre. Det kändes ganska bökigt när det här först infördes, var smidigt att ha alla blöjor på ett och samma ställe och bara hämta i förråd när de började ta slut. Däremot är det väl en fördel för barnen att ha det som idag, då de alltid har det blöjmärke de är vana vid, speciellt de som är väldigt känsliga. Vad jag reagerade på, var att TS skrev att det inte var konstigt att man "lånade" blöjor av andra barn. Skulle aldrig komma på tanken hos oss. Barnens blöjor är personliga och inköpta av föräldrarna till SITT barn. Skulle något barn ha slut på blöjor, så har vi extra blöjor att ta av, men aldrig i hela livet att vi skulle komma på tanken att ta av ett annat barn... Det är INTE så här det ska gå till. Ta upp frågan med rektor/föreståndare el annan högre person!

• lokisse
    Jennie med ie skrev 2011-04-14 20:00:41 följande:
    Det är mycket vanligt numera, i synnehet efter att maxtaxan infördes. Inga konstigheter tycker jag.
    och väldigt manga föräldrar vill ju ha enbart det "egna" märket av olika anledningar
    Nej det tror jag inte!
  • Göteborgstjej

Jösses vad jag skulle bli förbannad om jag var du! Visst låna, men kanske 2 blöjor? Och så får väl personalen i så fall lägga tillbaks blöjor sen?
    Sätt ner foten och be dem förklara!!

• Kaupa Jaur

Vi hade samma problem. Lata föräldrar som inte tog med blöjor till sina barn och sedan inte verkade reagera när barnet kom hem i fel sorts blöjor.

Men vi löste det genom att skriva vår sons namn med spritpenna på blöjorna. Då kom andra barn hem med vår sons namn på sig och då tror jag att vissa föräldrar fick sig ett litet uppvaknande för det gick inte åt fler blöjor sedan.

• Izorina

Låter som de är väldigt dåliga på att ha koll på vems blöjor som är vems, jag går på förslaget att ta bara med de blöjor du tror kommer att gå åt inder dagen.
    Ett fenomen jag aldrig varit med om, arbetar ändå inom förskola själv, där vi hade 23 blöjbarn när jag slutade för en vecka sen. Sen är jag också förälder till ett blöjbarn som går på förskola, där är jag förundrad att inte paketet går åt fortare. Men av min erfarenhet så borde det gå 1-2  blöjor om barnet går 9-12.
    Som någon annan sa innan, ring och prata med rektor för förskolan.

• Jennie med ie
    lokisse skrev 2011-04-14 20:32:43 följande:
    och väldigt manga föräldrar vill ju ha enbart det "egna" märket av olika anledningar
    Ja precis. När jag jobbade på en förskola där man inte behövde ta med sig egna var det många föräldrar som var missnöjda med sorten, men vi kunde liksom inte välja utan fick köpa de vi hade avtal på... det missnöjet slipper man nu.
  • Anonym

Dom kör samma sak på vårt dagis. Jag har inte köpt en enda blöja på fyra månader Skrattande Går ju "låna" av dom andra ungarna. Sparar rätt gott med pengar som man kan ha roligare för.

Ett tips är att "glömma" eller "inte haft tid att handla" varje dag så ska du se att saken löser sig själv! Dom har slutat fråga oss nu.

• sextiotalist
    Jennie med ie skrev 2011-04-14 20:00:41 följande:
    Det är mycket vanligt numera, i synnehet efter att maxtaxan infördes. Inga konstigheter tycker jag.
    Det var så på dagisen där jag bodde även innan maxtaxan, både kommunala och privata
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??