• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • logg81

Jag lämnar blöjor på dagis. Tösen går 15 timmar. 3 dagar/ vecka. Jag tror jag köpte ett paket blöjor för över en månad sedan. Fast tösen var sjuk en vecka så då användes ju inga blöjor.

För en yngre än min tös (hon går på toa/potta ibland...) så kanske det går åt ett paket i månaden? Jag menar... på 3 timmar kan man väl bara hinna byta en gång och ev någon mer om barnet bajsar...?
    Det är helt omöjligt att ditt barn använt 52 blöjor på 6 timmar. De kan ju inte göra annat än byta :-O

Jag instämmer med de som tycker du ska ta med blöjor bara för de 3 timmarna ni har barnet på dagis. Vad kan det gå åt? Max 3-4 st?
    Lämna det och inte en blöja mer. Och kräv att dagis ska ersätta er för de försvunna blöjorna! Oavsett om man lånar av andra barn om det tar akut slut är det ju inte meningen att det ska lånas på det där sättet. Ni ska inte hålla andra barn med blöjor!

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • clembke

Vår son går 15 tim /v o nu som först ska vi köpa ett tredje paket sen han började i slutet av sep.

Verkar vara helt galet att köpa varannan dag. Lämna bara max 3 blöjor om dan (1 blöja/tim, riktigt så ofta byter man ju inte i vanliga fall så det är generöst nog att lämna.)

• Ulf Harrys Farsa

Orkar inte läsa annat än TS
    VA? vad bor ni i för u-lands kommun?
    Hos ingår blöjor, om jag var du skulle jag lämna med 3 blöjor/dag, mer går det fan inte åt om inte ungen är sjuk.

• logg81
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-14 19:47:03 följande:
    Orkar inte läsa annat än TS
    VA? vad bor ni i för u-lands kommun?
    Hos ingår blöjor, om jag var du skulle jag lämna med 3 blöjor/dag, mer går det fan inte åt om inte ungen är sjuk.
    Vad jag har förstått är det ganska vanligt att man står för egna blöjor...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Alisa
    Anonym (blöjan) skrev 2011-04-14 16:23:24 följande:
    Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 
    Idiotpersonal och idiotföräldrar. Om jag var ni hade jag lämnat 4 blöjor om dagen på morgonen när ni kom, varje morgon. På så vis har majoriteten av blöjorna gått till eran son. Eller färre om han klarar sig på det.
  • Alisa
    Alisa skrev 2011-04-14 19:51:12 följande:
    Idiotpersonal och idiotföräldrar. Om jag var ni hade jag lämnat 4 blöjor om dagen på morgonen när ni kom, varje morgon. På så vis har majoriteten av blöjorna gått till eran son. Eller färre om han klarar sig på det.
    Tre timmar?? Två blöjor... {#emotions_dlg.djavulsk}
  • MammaTillDomFinaste

låter ju helt sjukt! å dessutom bli sura för det! min dotter går 15/veckan, jag tror jag lämnar ett halvt paket i månaden typ! för normalt sett så byter dom 1 gång på henne, om hon inte bajsar då, hon är där 5 timmar åt gången, är nybytt när hon kommer och så byter dom efter lunchen, å jag hämtar henne 1-2 timmar efter lunchen. 

och som flera sagt, naturligtvis är de okay att dom tar en om någon annan är helt utan, de hoppas ju jag att dom gör till mitt barn, men vi har egna lådor med namn där blöjorna ligger! eftersom de är olika märken osv av olika anledningar, vissa får ju dessutom eksem å grejer, tex blir våran dotter röd av libero.  

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • mandelblomma

bara läst Ts. Lämna bara blöjor som räcker för en dag...skulle jag göra om jag hade detta problem.
    vad gör han av med hemma plus en blöja extra.

• Fotavtryck

Det var aldeles nyligen jag fick höra att vissa förskolor har det på detta vis. Att föräldrarna själva måste ta med blöjor. Blev riktigt chockad.

( vet ni vilka rabatter kommunen får på blöjor? upp till halva priset av vad vi, föräldrar, får betala)

Så jag blir lite nyfiken på vad ni betalar i förskoleavgift?

• hej att

Haha, helt absurt! Det är väl självklart att det inte har gått åt så många blöjor till bara ert barn, och om de lånar ut till andra barn så måste väl ert barn ha rätt att få låna tillbaka blöjorna när hans är slut.
    Jag hade dock inte gått in i diskussionen, bara gjort det väldigt klart och tydligt för lärarna att det är absurt och att de får stå för ett nytt blöjpaket eftersom andra barn använt upp er sons.

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??