• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Joddan

Jag skulle bli sååå arg. Vad har de för rätt att säga så till dig?
    Jag skulle sagt att 104 blöjor borde räcka mer än 12 timmar och att jag inte skulle lämna fler blöjor på typ 200 timmar. Man byter ju inte knappt blöja på 3 timmar. En gång om de bajsar kanske. Så ditt paket skulle ju räcka två månader för sonen. Om han inte bajsar flera gånger/för middag....

• Jennie med ie
    NadiaMi skrev 2011-04-14 16:56:11 följande:
    Kan det vara så att de har ställt paketet någon annanstans och bara lagt upp några få blöjor på en hylla vid skötbordet? Och när den lilla högen börjar ta slut så säger de till utan att komma ihåg paketet...
    Ja sånt kan ju hända, att man missar att det finns ett paket eller att det glömts skriva namn eller så... Men att det skulle ske två gånger på rad känns föga troligt.
  • NadiaMi
    Jennie med ie skrev 2011-04-14 18:44:57 följande:
    Ja sånt kan ju hända, att man missar att det finns ett paket eller att det glömts skriva namn eller så... Men att det skulle ske två gånger på rad känns föga troligt.
    Jo, det håller jag med om.
    Jag greppar bara efter halmstrån eftersom det borde finnas en rimlig förklaring på hela situationen.

Det kan bara inte vara så att det enda blöjpaketet ska behöva räcka till vartenda barn på hela avdelningen eller att TS är den enda förälder de har bett tagit med mer blöjor till dagis. Eller, kan kan det ju uppenbarligen men det borde inte vara möjligt.
  • hervor

Det klart att det inte går åt 52 blöjor på två dagar, till ett enda barn. Inte ens om pojken var på dagis dygnet runt, skulle det gå åt så många!

Nej, ni försörjer antagligen hela avdelningen med blöjor i nuläget! Antagligen har personalen rört till det ordentligt, för jag kan inte föreställa mig att de utnyttjar er MEDVETET. Är det ett kommunalt dagis, är det bara att ringa enhetschefen och är det ett privat dagis, borde de vara måna om sitt rykte.

Man ber ingen förälder om TVÅ blöjpaket per vecka! Så enkelt är det. Max två i månaden går ju åt, normalt.

Och det vore som sagt bättre om alla tog med 5-10 blöjor åt gången, än hela paket.

Som flera redan har skirvit: Personalen måste ju ha något slags system för hur många blöjor som används till varje barn. Antingen är det ett väldigt rörigt dagis, eller så utnyttjar de er grovt. Ingetdera låter särskilt positivt tyvärr  

• ShadowPriest

Imed att dagiset tycker att det går åt så mycket blöjor så kan DE stå för kostnaden.

• Anonym

Lämna bara ett par blöjor för dagen!

• Anonym (mamma)
    Anonym (blöjan) skrev 2011-04-14 16:44:30 följande:
    Ja imorgon lämnar jag honom med 6  blöjor. Han ska vara där från nio till tolv. Om han behöver bytas på mer än två gånger i timmen hela tiden är det för ofta och då får de ringa mig så att jag kan ta med honom till vårdcentralen för en koll. 
    Haha, bra talat. Det är väl en jättebra idé att du lämnar några blöjor per dag bara. Det borde ju räcka med två per dag om han bara är där mellan 9-12, egentligen borde en blöja räcka.... Men visst två då för säkerhets skull.
  • Lattjo

Finns inte en sportsocka att jag skulle skicka med flera blöjpaket i veckan! Ni ska ju inte behöva sponsra dom andra barnen. Håller med andra som tycker du ska lägga ner några blöjor/dag i ryggan. Då kan ju någon annan sponsra hela dagiset med blöjor!

• 2 små prinsessor

Aldrig att jag skulle acceptera det! På vårt dagis har de en garderob där alla barn har varsin plats för sina blöjor. Det är stenkoll på dessa, och jag har aldrig haft anledning att misstänka att det inte går rätt till. Sedan skulle jag självklart inte säga ngt (eller ens märka) om ett annat barn lånade en eller ett par blöjor, men det är ju inte samma sak...

• Drömmarmamman

Vi hade så  på äldsta sonens första dagis. Vi skulle lämna paket och det gick bra till en början. Tills de började pocka på oss att köpa fler, och fler och fler. Samtidigt som jag såg att en mamma som iofs var ensamstående hade den lilla "köp fler blöjor" skylten på sin dotters låda i tre veckor utan att någon sa något till henne....

Så jag slutade lyssna på uppmaningen att köpa fler blöjor, rätt ofta. Självklart köpte vi då och då, men inte så slaviskt som vi gjort innan. Vår son hade lånat ut massa blöjor redan fick vi veta och det fördes ingen typ av koll om vem som lånade ut mycket eller fick tillbaka mycket.

Men det positiva var att när sonen slutade på dagiset fick vi i alla fall tillbaka halva senaste paketet vi lämnat. Det var ju omtänksamt att de sparat det åt oss istället för att inte säga något om det (vi visste inte ens att det fanns blöjor kvar när vi hämtade hans grejor), men de blöjorna vi fick (ett halvt Libero 52 paket) tror jag inte täckte upp för alla blöjor vi "lånat ut".

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??