• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Nyfiken gul

En tanke - hur gör dom andra föräldrarna?

Om ingen annan lämnar stora paket med blöjor är det ju ganska givet att dom använder ditt blöjpaket som nån slags "buffert" till övriga barn på avdelningen.

Som sagt var - ta med bara ett par stycken blöjor så får du garanterat se ett annat resultat.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Anonym (blöjan) skrev 2011-04-14 16:50:50 följande:
    Känns bara konstigt att de skulle göra det medvetet. Vad har de för nytta av det liksom? De måste ju vara förvirrade. 
    Är nog snarare så att de andra föräldrarna skiter i att köpa blöjor så då åker ni på det istället. Byter ni inte flera gånger i timmen hemma så gör de inte det på dagis heller. Kissade han eller bajsade så ofta på dagis skulle han göra det hemma också. De utnyttjar er. Kontakta chefen istället för att släpa en frisk son till VC.
  • NadiaMi

Kan det vara så att de har ställt paketet någon annanstans och bara lagt upp några få blöjor på en hylla vid skötbordet? Och när den lilla högen börjar ta slut så säger de till utan att komma ihåg paketet...

Att drygt 100 blöjor går åt på mindre än en vecka känns ju faktiskt lite väl... Speciellt om varje barn i snitt inte behöver mer än 3 blöjbyten under en hel dag på förskolan.

• Imortaelis

Samma på min äldsta dotters första dagis, som i förövrigt är under all kritik. Extra facinerad blev ja de gånger hon inte ens vart där på några dagar och blöjorna var slut, hmmm....
    Okej att barnen lånar en blöja eller två av varandra, men inte helvete heller ska det försvinna drygt tjugo blöjor när hon själv inte ens vart där på några dagar. Som tur var är det dagiset historia för vår del.

• Ts Mamma

Jag jobbar som förskollärare och så här ska det absolut inte gå till!!

Även här står "våra" föräldrar för sina barns blöjor - varje gång de lämnar ett paket namnas paketet av oss och ställs på det barnets plats i ett speciellt skåp i skötrummet.

Vi markerar på en tavla klockslaget varje gång vi byter en blöja på ett barn intill deras namn, inte för att ha koll på blöjorna utan för att vi ska vara säkra på att inte ha glömt att byta på något barn.

Börjar blöjorna ta slut (vanligtvis efter 2-4 veckor beroende på barn och hur mycket det är där) sätter vi upp en lapp på barnets hylla i hallen och föräldern tar med sig ett nytt paket.

Skulle blöjorna ta helt slut innan de haft med sig nya så har vi ett extra paket som vi köpt in skulle det mot förmodan vara slut så lånar i av ett annat barn, det vet föräldrarna ocm och har hänt att jag varit tvungen att göra EN gång tror jag under ett år...

...jag tycker absolut att du ska ta upp det och ifrågasätta, alternativt ta bara med två blöjor varje dag eftersom han går så lite så har de till en ev. bajsblöja och ett extra byte...

• GrodanHopp

Jävlar vilken skit-maskin ni har!!;p
    Men allvarligt, dagis borde ju fatta att ni kommer att märka att ni blir grund lurade! Alt att dom inte har nån koll, vilket skulle göra att jag illa kvickt bytte dagis!

• ShadowPriest

Gör som oss här hemma, vi tar med blöjor för en eller 2 dagar.

• Anonym

Varför tar du inte upp detta med personalen????
    det är väl bara att säga som det är??
    eller är du rädd för nåt?
    Jag hade blivit skit förbannad och jag hade defenetivt inte tolererat det!!  sätt ner foten och säg ifrån!!!

• viseversa

ALDRIG att jag skulle gå med på det. Tycker du ska ta ett snack med chefen för ni ska inte stå för blöjor för alla barn. För det låter ju som dom lånar av era blöjor för ALLA ungar. Alt kan ni ta med er 3 blöjor varje dag när ni lämnar som ska räcka den dagen för ERAN son.  

• ingensignatur
    Anonym skrev 2011-04-14 17:26:42 följande:
    Varför tar du inte upp detta med personalen????
    det är väl bara att säga som det är??
    eller är du rädd för nåt?
    Jag hade blivit skit förbannad och jag hade defenetivt inte tolererat det!!  sätt ner foten och säg ifrån!!!
    Det står juh tillome i TS att hon pratat med personalen^^
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??