• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym (mommy)

Det där skulle jag aldrig gå med på. Usch vad respektlöst som dagis personal. Klart du inte ska betala andra barns blöjjor. Herrejösses. Ett blöjpaket räcker ca 1 vecka för oss längre än det i bland med. Sjukt att det får gå till så här. Ring chefen omedelbums. Du ska som sagt inte betala andra barns blöjjor oavsett om det lånas eller inte. Jag menar då kan väll de andra barnens mammor och pappor betala dom nya och din son får tilbaka sina.

Nej stå upp och ring chefen.. anteckna ner när du handlat nya o lämnat och i frågasätt chefen om denne verkligen tycker att det är rimligt. Eller gör som vissa säger. Skicka bara med dom blöjjor du vet att ditt barn använder under denna tid plus två extra kanske.Då kan dom inte säga någonting.

Lycka till och berätta gärna hur det gick sen.

• ErikaCC

Men gud jag blir helt chockad av  TS och er andras berättelser om hur lite koll personalen kan ha på dagis....
    och vilket dåligt bemötande av personalen....

Inser HUR MYCKET jag uppskattar vårt dagis! Världens bästa personal !
    Och när det gäller blöjor har dom stenkoll, och alla föräldrar köper blöjpaket utan bekymmer...
    Har aldrig en enda gång sett min son komma hem i en annan blöja än dom vi köper.

Skulle aldrig acceptera det ni beskriver..... och jag blir sjukt chockad att det förekommer............. =/

• Lucky me

Jag jobbar på dagis och där tar föräldrarna med blöjor till sitt eget barn.
    Men vi har även extra blöjor som föräldrar skänkt efter att deras barn blivit torra, de tar vi av
    om någons blöjor skulle ta slut... plus att föräldrarna får reda på när blöjorna håller på att ta slut
    när det är ca 10 blöjor kvar... så det händer väldigt sällan att man tar av extra blöjorna.

OM man lånar en blöja så tar man EN blöja... och det skulle vara väldigt
    konstigt om allas blöjor är slut samtidigt...

• JoWiAn

Jag hade vägrat lämna ett paket efter 2 dagar. Då hada jag reagerat. Ring chefen! Det är inte ok att andra barn "lånar" blöjor!!! Jo om de lägger tillbaka dom igen så oki! Men man kan inte som personal ta förgivet att det går bra att låna. Är själv förskollärare och vi har låneblöjor. Blöjor som förräldrar låtit ligga kvar när deras barn slutat m,ed blöja. Det blir ju ett lite förråd till sist.

• Anonym

Hinner man ens byta blöja 52 ggr på 6 timmar.

Jösses vad snabb personalen måste vara!

• GrönaDruvan

Min son går 9-14 tre dagar i veckan. Vi tar med ett paket blöjor varannan månad kanske???... Jag hade aldrig accepterat det.

• sannapyttipanna

Nu har jag inte läst alla svar, så svarar säkert detsamma som så många fler.. Men det är INTE normalt. Min sotter (15mån) började på dagis för 1mån sen, hon går alla dagar mellan 9-14 (15 månd o tisd) och jag lämnade med ett paket blöjor första dagen och än så länge har det inte kommit upp ngn lapp.
    Storasyster har gått på dagis i ca 2år och det har i snitt gått åt 1pkt blöjor/MAX varannan- var tredje månad (då har hon under ca 1 år varit 15tim barn annars ca 20tim barn) Då är mina barn alltid torra när jag hämtar, aldrig röda eller liknande så jag tror verkligen dagis sköter sin uppgift galant.

Men som sagt går det ens åt 1pkt/mån borde du dra öronen åt dig. Ditt barn går ju inte särskillt många timmar i v.

Prata med fröknarna igen, hjälper det inte eller om dom är snäsiga så prata med rektorn.. HELT ABSURT.
    Men självklart ska du förse DITT barn med blöjor, men inte för den sakens skull ALLA ANDRAS barn.

• Flickmamma

Varför så flat TS? Du skulle sagt till direkt på onsdagen att det har bölivit en förväxling och att du lämnade ett paket i måndags och inte tänker lämna på 4 veckor eftersom 52 blöjor räcker ledigt i 2 veckor till ett barn som går på dagis 3 timmar om dan. Han gör väl av med 2/dag kan jag tänka!

• Flickmamma
    Flickmamma skrev 2011-04-16 14:02:39 följande:
    Varför så flat TS? Du skulle sagt till direkt på onsdagen att det har bölivit en förväxling och att du lämnade ett paket i måndags och inte tänker lämna på 4 veckor eftersom 52 blöjor räcker ledigt i 2 veckor till ett barn som går på dagis 3 timmar om dan. Han gör väl av med 2/dag kan jag tänka!
    4 veckor menar jag i båda meningarna!
  • ahlcec

Hur har det gått? Jag tänkte på det här igår och fick leta upp tråden idag i hopp om att ts skrivit nåt mer.

• josssan84

Har inte läst mer än ts. Är förskollärare och jobbar med små barn, tips är att skriva barnets namn stort på blöjpaketet, det underlättar så personalen inte blandar ihop innan de läggs i hans/hennes blöjlåda.
    På mitt jobb har barnen varsin blöjlåda vid skötbordet, vid varje blöjbyte skriver vi upp en anteckning på en lista som sitter vid skötbordet. Där kan föräldrarna se när de hämtar barnen när de fått nya blöjor och även vi ser tydligt om nån behöver få ny. När blöjorna börjar ta slut så sätter vi upp en lapp på barnens klädesplats, denna lappen kan dock va svår att glömma ta ned när det kommit nya Där kan det bli fel ibland och föräldrar tror att de är slut.

Ja såhär går det till hos oss och det funkar bra, rekomendera detta till era pedagopger, de borde ju fatta att det inte kan gå ett palket i veckan!!

• Anonym

På min dotters dagis betalar man 100 kr i månaden för blöjbarn och så ser personalen till att det finns blöjor. Mycket bättre system.

Klart att inte ni ska betala andras blöjor! Det är ju jättedyrt och helt orimligt.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??