• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Lottis77
    vivianne skrev 2011-04-14 17:53:06 följande:
    Antar att du redan gör det men jag tar spritpenna och skriver barnets namn med stora svarta bokstäver på alla sidor av blöjpaketet så att de är tydligt namnade.

Du kanske ska ta spritpenna och namna varje enskild blöja
    Så gör personalen på min sons förskola. Ser lite kul ut när man plockar av brallorna på kvällen och så står det Helmer tvärs över rumpan på honom. ;)
  • Icnivad

Har inte orkat läsa igenom tråden.
    Men kan ni inte bara göra så att varje dag när ni lämnar honom där, så lämnar ni även så många blöjor som ni tycker borde gå åt under de timmarna.
    Skulle det behövas fler kan han ju "låna" av de andra barnen, för de lär ju vara skyldig er son en jävla massa blöjor nu!

• Anonym (?)

F*n vad sjukt hela grejen.

Tycker det låter helt skumt att man måste ha med sig egna blöjor överhuvudtaget.
    På förskolan jag jobbade på så fanns det blöjor där till alla barnen förutom till ett barn som behövde andra blöjor som han tålde (han vart röd om rumpan av förskolans blöjor.)

Varför skulle andra barn ens få låna av blöjorna som du köper med dej till din son??
    Dom meddelar ju föräldrarna när deras börjar ta slut. ^ 

• Nica74
    Anonym skrev 2011-04-14 19:11:45 följande:
    Lämna bara ett par blöjor för dagen!
    Precis min tanke.
    Mamma till Hugo-98, Milo-00, Irmelin-05 & Tin-08
  • justja

jag hade också problem med blöjor på dagis,,, jag köpte up and go till mina dotter och hon kom hela tiden hem med lidls blöjor ,, då blev jag förbannad och sa ifrån .

förklarade för dom att när jag nu köpte ett sådyrt märke libero så är det dom blöjorna hon kommer hem i annars kan dom betala mellanskillnaden , hon kom sen hem i sina blöjor..

såg ifrån ordentligt till personalen och om dom säger nåt tillbaks är det bara att gå vidare till rektorn ,,,

• hervor
    Drömmarmamman skrev 2011-04-14 19:27:15 följande:
    Vi hade så  på äldsta sonens första dagis. Vi skulle lämna paket och det gick bra till en början. Tills de började pocka på oss att köpa fler, och fler och fler. Samtidigt som jag såg att en mamma som iofs var ensamstående hade den lilla "köp fler blöjor" skylten på sin dotters låda i tre veckor utan att någon sa något till henne....

Så jag slutade lyssna på uppmaningen att köpa fler blöjor, rätt ofta. Självklart köpte vi då och då, men inte så slaviskt som vi gjort innan. Vår son hade lånat ut massa blöjor redan fick vi veta och det fördes ingen typ av koll om vem som lånade ut mycket eller fick tillbaka mycket.

Men det positiva var att när sonen slutade på dagiset fick vi i alla fall tillbaka halva senaste paketet vi lämnat. Det var ju omtänksamt att de sparat det åt oss istället för att inte säga något om det (vi visste inte ens att det fanns blöjor kvar när vi hämtade hans grejor), men de blöjorna vi fick (ett halvt Libero 52 paket) tror jag inte täckte upp för alla blöjor vi "lånat ut".
    Alltså, det där fungerar ju inte. Dagiset kan inte börja snylta av andra för att vissa föräldrar eventuellt inte har råd att köpa blöjor! De måste ju bocka av på något sätt. Om par 1 har lämnat in ett paket med 52 blöjor och hälften har gått åt till andras barn - då kan man inte be par 1 köpa nya. Det är andra som ska köpa istället, så att par 1 kan börja låna!

Det kan inte bli så att några få föräldrar förser hela dagiset. T om om man går på försörjningsstöd, får man pengar så att det räcker till blöjor! Man ska inte behöva låna av andra, annat än i undantagsfall!
  • mion

Men jösses aldrig att jag hade gått med på det!  Prata med föreståndaren när du får ett sånt dumt svar av personalen!

• Hanna S

De låter ju helt knas :/
    På förskolan där ja jobbar, sså får vi ju ta från dom andra barnen, när de är slut.
    Men sen är vi noga med att dom får tillbaka de "lånade" blöjorna.
    Nästa gång ni lämna tycker jag du/ni ska prata med personalen ansikte mot ansikte,

• RockingSkåne

Nä, fyyy va jag blir irriterad. det var likadant på vårt dagis... fast detta är ju ännu mer extremt. Har lämnat hur många paket som helst och vi namnar dem alltid. Min son gick också endast några timmar om dagen i början och blöjorna gick med en hiskelig fart. Ett par ggr har jag tvingat personalen att leta upp våra paket då vi tagit med blöjor dagen innan och sen satt en ny lapp att de var slut. Gggrrrrrrr, då har dem hittat hans blöjor på andra avdelningar.
    Nu har min son bytt avdelning och kommer hem i olika blöjor varje dag. Ingen säger något och jag tiger..... Vet inte om dem hittat nåt av hans gamla paket eller dem tar av andra. Allvar, är det sååå svårt?

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??