• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym

prata med chefen för det daghemmet, eller området. Det där är ju oacceptabelt. Annars är det bara att lämna bara så många blöjor som räcker för en dag. Inte en enda mer. Men om dom inte slutade göra så, så skulle jag byta dagis. Alla gånger. Fast först skulle jag sätta hårt mot hårt.. låter helt absurt!! Personalen måste vara bra märklig... kanske inte är ett bra dagis direkt? Eller var det bara en i personalen som reagerade sådär? Försök isf prata med dom andra vettja.

• Mammato2

Alltså allvar så får dem inte göra. När jag jobbade på småbarns avd så fick föräldrarna ta med blöjor själv vilket alla gjorde. Vi skrev namn på blöjpaketet och tog ut några som man lägger i barnets fack under skötbordet, dem resterande blöjorna läggs i ett skåp så länge. Om något barn saknade blöja kan man låna en gång men när dem andra föräldrarna tar med nya blöja till deras barn så lägger man tillbaka den man lånat.

Nä ni ska inte stå för alla andras blöjor säg ifrån det är inte ok, annars ta med blöjor varje dag kanske 4 st.

• yodi

jag hade definitivt tagit upp det med chefen,  104 blöjor på så kort tid är inte rimligt, och det är definitivt inte rimligt att ett barn ska "låna ut" så många blöjor heller.

• som en sol

Hahaha, jag måste skratta lite :) Ja, nog måste det vara personalen som tycker att de har rätt att utnyttja er! Man kan ju hoppas att de faktiskt inte inser hur många blöjor de faktiskt har lånat av er. Jag tycker att du behöver ta ett tydligt snack med personalen angående detta, för inte kan du ju behöva köpa såna mängder med blöjor framöver.

• vivianne

Antar att du redan gör det men jag tar spritpenna och skriver barnets namn med stora svarta bokstäver på alla sidor av blöjpaketet så att de är tydligt namnade.

Du kanske ska ta spritpenna och namna varje enskild blöja

• Lavish

Nej, det låter precis som du skriver, att ni försörjer hela dagis med blöjor. 52 blöjor på två dagar är många blöjor.

Jag tycker ni får säga att nu köper ni ett nytt paket, om det här problemet kvarstår efter det vill ni att de skriver ner varje blöja som tas ur paketet, både till sonen, och till andra barn, för att se hur många blöjor ni "lånar" till andra barn över tid. Om det, som det låter, visar sig att din son använder mindre än 10% av blöjorna ni köper till honom så är det ju oacceptabelt och kan dom inte lösa det får ni lämna typ 3 blöjor per dag han ska vara där istället. 

• ShadowPriest
    vivianne skrev 2011-04-14 17:53:06 följande:
    Antar att du redan gör det men jag tar spritpenna och skriver barnets namn med stora svarta bokstäver på alla sidor av blöjpaketet så att de är tydligt namnade.

HAHAHAHA, skriva på varje sida av den enskilda blöjan med
  • som en sol

Hahaha, ja, skriv namnet på båda sidorna av blöjan, för att markera, om inte detta ordnar sig efter att du har pratat med personalen igen!

• Kimona

Men vad händer med alla andras blöjor? Det verkar ju som att de "lånar" av er väldigt mycket?

• N1an
    vivianne skrev 2011-04-14 17:53:06 följande:

Haha...vilken bra idé! Ta dessutom inte med mer än två blöjor per dag. Är ert barn där så lite så går det heller inte åt mer.
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??