• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Snöviolen

Tänk stackars ts barn som måste bli avklädd, sen tar de av honom blöjan, sätter på en ny och kör sen samma visa under tre timmar. Fy fan vad enformigt.

• Lindreas
    Annkris skrev 2011-04-14 22:48:52 följande:
    Äh, jag tror du överdriver. En normal människa borde ha reagerat och protesterat redan vid fösta uppmaningen om att införskaffa nya blöjor.  Jag är skeptisk till sanningshalten i trådstarten.
    Nja... Där jag jobbade hade vi ett system där vi skrev namn på blöjpaketen och lade fram blöjor i barnets hylla. Sen hade vi som rutin att när blöjpaketet tog slut så satte vi upp en lapp, eftersom jäkligt många föräldrar är långsamma med att komma med nya blöjor (eller så kör de med samma system som parasiten "Anonym" tidigare i tråden). Så i början, eftersom det får plats ganska många blöjor i hyllan, bad vi om blöjor ett par gånger i rad, och det var det ingen som reagerade på. Det kan ju vara likadant på ts förskola, eller hur?
  • sarungen

Om det är ni som står för blöjorna till eran son på dagis så borde ni själva få välja hur ni vill lämna blöjor också. Så då kan du ju lämna tre blöjor varje dag istället, det blir en blöja/timme och det räcker ju! Skulle det ändå inte räcka (som det verkligen borde!) så är ju de andra föräldrarna ändå "skyldiga" dig massa blöjor eftersom dina paket går åt som smör (det lät lite dumt men jag hoppas du fattar hur jag menar, det ska ju ändå inte behöva bli så).

• Indianica

Men lämna inte ett helt paket åt gången då. Om de frågar varför du bara tar en påse med typ 10 blöjor som ska räcka i minst 2 dagar, säg som det är, att det är för att ni anser att det går åt för många blöjor, att det verkar glömmas bort att återlämnas lånade blöjor.

• Anonym

Sjukt system att behöva ta med blöjor till dagis!! Fattar ju vem som helst att det missbrukas. Bättre att detingår i avgiften som här i sthlm.

• Stinky
    Anonym skrev 2011-04-14 23:58:38 följande:
    Sjukt system att behöva ta med blöjor till dagis!! Fattar ju vem som helst att det missbrukas. Bättre att detingår i avgiften som här i sthlm.
    Håller med dig till 100%. Märkligt system, det där.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Lindreas
    Anonym skrev 2011-04-14 23:58:38 följande:
    "Här i sthlm"? Jag jobbar i Stockholm och där ingår inte blöjorna.
  • Anonym

Men du jobbar nog inte i stockholms kommun!! Omöjligt för här ingår blöjor.

• Lindreas
    Anonym skrev 2011-04-15 00:02:11 följande:
    Men du jobbar nog inte i stockholms kommun!! Omöjligt för här ingår blöjor.
    Nej, inte i Stockholms kommun, det stämmer bra det.
  • Stinky
    Lindreas skrev 2011-04-15 00:04:20 följande:
    Nej, inte i Stockholms kommun, det stämmer bra det.
    I Sthlms kommun är blöjorna medräknade i fsk-avgiften. Bekvämt och bra.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??