• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym (hm)

vad är det för ett idiotdagis eran son går på ts??? det låter heeelt vansinne!!!!!!

på vår sons dagis får vi också ta med blöjor till honom, det är helt ok.
    men de har egna lådor där de lägger barnens blöjor, alltså varje barn har varsin blöjlåda!

finns det inga blöjor kvar i ett barns låda får barnet tygblöja på sig som tillhandahålls av dagiset själva!!!!

eftersom personalen på ert sons dagis verkar helt inkompetenta så får du nog vänta dig till rektorn ts, eller kommunen!

• CariDee

vilket jävla ställe.. blöjor är faktiskt skit-dyra och det är fel av personalen att göra på det där viset. om det är någon förälder som inte köper blöjor till sitt barn i dagis borde personalen säga till dem och inte stjäla av era blöjor. idiot-ställe borde få en anmärkning/tillsägelse.

• MammaMalin88

På min sons dagis så behöver jag kanske köpa ett nytt paket 1-2 gånger i månaden. Lärarna talade om för mig redan från första början att det händer ibland att andra barn får låna bara för att dom kanske inte har några kvar. Så det va jag medveten om. Men att blöjer ska gå åt såå snabbt har jag aldrig varit med om ! Då måste det va att antingen , så byter dom blöja på ditt barn var 15:de minut , eller så lånar dom ut till alla andra barnen på dagiset och så ska det ju inte vara , att dom låter ett annat barn låna en blöja bara i nödfall när deras tar slut då är det okej, men det ska ju inte förekomma hela tiden så ni får stå och köpa massa blöjor i onödan!

• Anonym

Tycker du ska byta förskola! Ditt barn lär ju inte få många minuter till att få leka och få pedagogisk inlärning med alla dessa blöjbyten. ;)

Nä men allvarligt talat så tror jag att du bara ska ta upp det i lugn och ro med personalen igen och framföra dina åsikter. Kanske behöver personalen få en spark i rumpan och se över systemet av blöjor. Funkar inte det så ring chefen.

Lycka till....

• Stinky
    Lindreas skrev 2011-04-15 00:15:25 följande:
    Ja, det funkar. Om man inte har barn som inte kan ha vissa blöjor, utan måste ha sina speciella, och du kan ge dig fan på att ingen unge kan ha samma. Av 17 barn hade vi 12 som inte kunde ha de som förskolan köpte in, så vi fick ju ge oss iväg till affären och köpa blöjor av "rätt" märke till alla ungar. Jättesmidigt, verkligen...
    Det är jättesmidigt, om fsk:n köper in blöjor som är det mest vanliga märket. De som inte kan använda fsk:ns blöjor, får ta med sig egna. Men de kan då också vara bombis på att det är bara deras unge som har de blöjorna sen också.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Miss Lau

Det måste ju ha blivit ordentligt fel och självklart ska ni inte stå för blöjor till alla barn. Vi tar också med blöjor och det går kanske ett paket i månaden (min son går 4 dgr/vecka).  Och på vår förskola finns det ett paket med "lågprisblöjor" som personalen köper in och använder om någon glömt ta med nya.

• Stinky
    Anonym skrev 2011-04-15 01:47:41 följande:
    Det låter ju helt otroligt. Här ingår blöjorna i förskoleavgiften och alla barn under alla år vi haft blöjbarn på förskolan har kunnat ha samma.....
    Kräver man ett speciellt märke så får man väl ta med själv. Låter som ett "föräldraproblem" snarare än ett "barnproblem".
    Jag tänker likadant.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Anonym

Låter väldigt konstigt! Självklart är det inte ditt barn som använder alla de blöjorna! Kanske skulle ni göra tvärtom och varje morgon lämna blöjor för bara den dagen...Men jag tycker du ska prata med förskolechefen. Någon stjäl ju från er.

• SVejsan

Lämna minimalt med blöjor (MAX) 3-4 blöjor Varje dag (Dvs bar för dit eget barns dagsbehov), tar de slut så får de väl låna av någon annans barn...

• Anonym (molly)

som andra sagt, blöjor är dyra och ett helt paket går inte åt på så få dagar, i frågasätt personalen lr i annat fall kontakta rektorn. Min dotter går på dagis 3 dagar i veckan mellan 9-14, och har gjort det sen slutet på januari, jag tog med ett halvt paket Libero up&go, och de hade tagit slut igår, jag sätter på henne en vanlig libero blöja när jag lämnar och hon har en up&go när hon kommer hem, så jag vet att de byter...

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??