• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Lindreas
    Stinky skrev 2011-04-15 00:07:38 följande:
    I Sthlms kommun är blöjorna medräknade i fsk-avgiften. Bekvämt och bra.
    Ja, det funkar. Om man inte har barn som inte kan ha vissa blöjor, utan måste ha sina speciella, och du kan ge dig fan på att ingen unge kan ha samma. Av 17 barn hade vi 12 som inte kunde ha de som förskolan köpte in, så vi fick ju ge oss iväg till affären och köpa blöjor av "rätt" märke till alla ungar. Jättesmidigt, verkligen...
  • Odhos

Men om han bara är där några timmar så kan ni väl säga till personalen att inte byta på honom alls? Då kan ni göra direkt när ni kommer hem istället. Han klarar väl sig nån timme ändå, även om en "olycka" skulle hända.

Då sparar ni både besväret och pengar som kan läggas på roligare saker.

• Anonym (sherlock)

Be dem att spara ditt barns kissiga/bajsiga blöjor i en påse som du kan få som "bevis". Sen kan du dna-spåra om det är andra barn som kissat eller bajsat i dem.

• Anonym
    Lindreas skrev 2011-04-15 00:15:25 följande:
    Ja, det funkar. Om man inte har barn som inte kan ha vissa blöjor, utan måste ha sina speciella, och du kan ge dig fan på att ingen unge kan ha samma. Av 17 barn hade vi 12 som inte kunde ha de som förskolan köpte in, så vi fick ju ge oss iväg till affären och köpa blöjor av "rätt" märke till alla ungar. Jättesmidigt, verkligen...
    Det låter ju helt otroligt. Här ingår blöjorna i förskoleavgiften och alla barn under alla år vi haft blöjbarn på förskolan har kunnat ha samma.....
    Kräver man ett speciellt märke så får man väl ta med själv. Låter som ett "föräldraproblem" snarare än ett "barnproblem".
  • Laura03

Låter jättekonstigt. Ring rektorn!

• Trynträ

Låter ju helt sjukt ju. Fråga hur många ggr ungefär de behöver byta på honom per dag och lämna inte in ett helt paket utan ungefär så många blöjor det går åt. Det är ju skitfräckt att de tar av era blöjor till andra ungar.

• snabla

klart att det utnyttjar er fy f-n stå på er ett paket varannan till var tredje vecka borde ju räcka om inte mer eftersom han är så kort tid...prata annars m chefen

• ullis83

jag gjorde så länge, att jag bara lämnade blöjor för dagen..till slut blev det gnäll om det och då tog jag med ett paket och det räcker typ en månad

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • Pirjo79

NÄ, då får ju förskolan stå för låneblöjor inte du. Så har vi det här iaf. Lämnade ett paket blöjor den 22/2 och de var slut nu i torsdags. Hon går mellan 8.30-13.30, 3dgr/veckan. Så ge dig inte, de får kompensera dig för du är för sjutton ingen blöjbank.

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2011-04-14 23:58:38 följande:
    Sjukt system att behöva ta med blöjor till dagis!! Fattar ju vem som helst att det missbrukas. Bättre att detingår i avgiften som här i sthlm.
    det är ett system som ska införas (och håller på att införas) i hela landet.

jag bor i Hudiksvalls kommun och här har dom alldeles nyss infört att man får stå för blöjor själv vilket jag tycker är jättebra.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??