• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym

Vi tog med blöjor till vårt dagis.
    Men det kanske var 1 gång i månaden dom ringde och bad att fylla på.

Varannan dag låter som dom inte har koll över huvudtaget.
    Har ni föräldrakooperativ?

Eller så är det någon personal som stjäl hem.

• amasonas

Vi tar också med egna.

Ts aldrig i helvete att det går åt så mycket!! Kräv pengar eller att de får ge blöjor till din son i flera månader framöver! Vi lämnar blöjpaket HÖGST 1 gång/månad (15h/v på förskolan)

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • väntanstidernr1

Låter sjukt. Vi har lämnat 2 paket blöjor under de 8 v vår don gått på dagis. O då går han ca 30 Tim i veckan.

• Taamlin

Låter riktigt korkat i mina öron. På lillans dagis lämnar vi ett paket blöjor varannan vecka ungefär. Visst förekommer det att barnen lånar blöjor av varandra, men det är verkligen bara i undantagsfall när deras egna är helt slut.

Merry meet and blessed be!
  • Taamlin
    Nyfiken gul skrev 2011-04-15 07:24:54 följande:
    det är ett system som ska införas (och håller på att införas) i hela landet.

jag bor i Hudiksvalls kommun och här har dom alldeles nyss infört att man får stå för blöjor själv vilket jag tycker är jättebra.
    I min stad tar vi med blöjor till småttingarna och det är även krav på att vi måste använda den sortens blöjor som INTE är up'n'go eftersom det är ett utedagis där barnen måste kunna byta blöja smidigt utan att krångla av sig alla kläderna. Hemma kan vi ju använda vilka vi vill, men på dagis är det icke-up'n'go som gäller.

I grannkommunen behöver man däremot inte ta med egna blöjor, så det är nog t.om. olika mellan kommuner i samma län.
    Merry meet and blessed be!
  • Anonym

Vår son går heltid och jag tror inte jag lämnar blöjpaket oftare än varannan vecka ca?

• Vic2ria

Skulle aldrig acceptera det där!

Be förskolan köpa in låneblöjor isf.

Min son går nästan heltid o det brukar bli ca 1 paket i månaden o då är han en riktig skitunge, dvs bajsar rätt ofta =)

• Anonym

Hej! hade samma bekymmer men då hade jag libero up&go...sen köpte jag vanliga tejp blöjor från ica då fick mina blöjor vara.
    mitt barn var inte heller måånga timmar men endå gick blöjorna åt. en dag hade de inte ens bytt för jag hade satt ett kryss på blöjan & de var samma blöja hem igen så så mycket kan de ej byta!:)

• trasslig

Min dotter hade det likadant på sitt dagis men där hade personalen otrolig koll på blöjverkstaden, det sattes upp en post-it lapp "nu börjar blöjorna ta slut" så att man hade några dagar på sig att handla nya. Jättesmart.
    Dessutom så brukade de vara duktiga på att komma ihåg om barnen hade behövt låna av varandra, och då sade de ju till.. "Du, här på torsdagen hade ju din dotter inga blöjor på eftermiddagen så hon lånade 2 av ***, så vi lägger tillbaka de, så du vet".. och inget mer med det liksom.
    Och likadant om någon behövt låna av min dotter så kunde de säga "ja, idag har *** lånat 5 blöjor av Felicia så att du vet, men vi lägger tillbaka det sen".

Och typ alla föräldrar hade Libero konstigt nog så man fick alltid tillbaka sånt man köpt Glad

Felicia maj -07, BF Bebis i magen 29/5 2010
  • FruSen

Jag skulle bli väldigt frågande till vilken typ av annan förskoleverksamhet de hinner bedriva när de byter blöja sisådär 8 gånger i timmen..!

TS, uppdatera gärna, har du pratat med förskolan nått mer sedan du postade tråden?

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??