• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym (Man häpnar)

Detta måste ni ju verkligen ta upp med chefen eller någon så ni får kompensation med minst ett paket, det är ju helt orimligt. Fattar inte personalen det själva???

Min dotter har gått på dagis sen i augusti och vi har kanske gjort av med fyra paket där på hela den tiden (hon gick heltid fram till nyår och sen deltid efter det).

• Ultima

Har inte läst alla inlägg...

Jag hade bara tagit med mig ett par-tre blöjor nästkommande dag, och vid hämtning frågat personalen hur många som gått åt - så att ni vet hur många som ni behöver komplettera med till morgondagen...
    Säger de att de inte vet åtgången - märk upp de nya blöjorna (numrera, namna el.dyl.)

För mig låter det som om personalen kanske tar den enklaste vägen - dvs ber "nya" föräldrar om mer blöjor för de ifrågasätter inte, och undviker att säga till de som alltid "glömmer" ta med sig? 

Fortsätter det hade jag definitivt kontaktat ledningen och om det hålls föräldramöten - även tagit upp problemet här. (så kanske de föräldrar som alltid  "glömmer" i alla fall får en lite "skäms-stund")

• Anonym

TS:  du kan väl berätta hur det går sen! *nyfiken*

• Fröken Löken

Fast de föräldrar som "glömmer" blöjor kanske inte går på föräldramöten heller...

Ts hur har det gått? Uppdatera :)

• Trynträ
    anso83 skrev 2011-04-15 09:16:33 följande:
    har aldrig hört talas om att man själv ska stå för blöjorna...
    det ingår väl i dagisavgiften som mat o annat...
    Inte hos oss. Vi fick också order om att ta med egna. Kommunerna är fattiga nuförtiden och sen är det ju så många olika blöjor och lite individuellt per barn. Dock ska ju inte en familj behöva stå för hela dagisets blöjkonsumtion.
  • Stinky
    Fröken Löken skrev 2011-04-15 11:09:36 följande:
    Fast de föräldrar som "glömmer" blöjor kanske inte går på föräldramöten heller...

Ts hur har det gått? Uppdatera :)
    Vad har föräldramöten med saken att göra?
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Trynträ
    Anonym skrev 2011-04-14 20:47:48 följande:
    Dom kör samma sak på vårt dagis. Jag har inte köpt en enda blöja på fyra månader Skrattande Går ju "låna" av dom andra ungarna. Sparar rätt gott med pengar som man kan ha roligare för.

Ett tips är att "glömma" eller "inte haft tid att handla" varje dag så ska du se att saken löser sig själv! Dom har slutat fråga oss nu.
    Men cheesus! Snåljåp. Att du ens har råd att ha barn. Du borde åka dit för stöld för det är ingen skillnad att ta från andra än att ta från en affär. Förskolan borde köpa in en hög med dyra blöjor till ert barn och skicka fakturan till er. Förstår att du är anonym eftersom du är för feg att stå för det du skriver.
  • smultronHelena

ett tips ta med några blöjor åt gången så kan de ta från nån annan istället. vi räknade blöjorna när våran son började på dagis.

• Lady Magoo

Där vi bor (Haninge kommun) är det så att alla förskolor har att man lämnar blöjor. Men man lånar inte av varandra i regel, och gör dom det, lämnas det tillbaka. Varje barn har sin egen blöjhylla med namn, och även paketet är märkt. När min dotter var rejält magsjuk, gick det 24 blöjor på 1 dygn. Så något fuffens är det garanterat. Låt dom bli sura. Eller märk alla ditt bans blöjor med en märkpenna.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??