• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • pluppfamiljen

Skriv ditt barns namn på alla blöjor så kanske du får ha de ifred. 

Blivande 6 barns mamma
  • FruSen

Jag tycker nog att du bör ämna två par blöjor med orden "Det behövs ju inte fler byten på 3 timmar och om det tar slut kan han ju låna av någon annan!"
    {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det verkar ju vara OK att låna av de andra liksom...

• anso83

har aldrig hört talas om att man själv ska stå för blöjorna...
    det ingår väl i dagisavgiften som mat o annat...

• FruSen
    FruSen skrev 2011-04-15 09:16:21 följande:
    Jag tycker nog att du bör ämna två par blöjor med orden "Det behövs ju inte fler byten på 3 timmar och om det tar slut kan han ju låna av någon annan!"
    {#emotions_dlg.djavulsk}
    Det verkar ju vara OK att låna av de andra liksom...
    lämna såklart. Min "L"-tangent är trög...
  • Teyla Emmagan
    Anonym skrev 2011-04-14 23:58:38 följande:
    Sjukt system att behöva ta med blöjor till dagis!! Fattar ju vem som helst att det missbrukas. Bättre att detingår i avgiften som här i sthlm.
    Det är inga problem alls, egentligen.
  • Teyla Emmagan
    anso83 skrev 2011-04-15 09:16:33 följande:
    har aldrig hört talas om att man själv ska stå för blöjorna...
    det ingår väl i dagisavgiften som mat o annat...
    Nej, inte på alla ställen. Och det är inga problem att ta med blöjor heller, det går fort.
  • Ulf Harrys Farsa

Till Herr eller Fru "anonym" som kategoriskt låter andra stå för blöjorna på dagis tidigare i tråden:

Har du inte råd med blöjor har du inte råd att ha barn, du är heller inte lämplig som förälder, bara så du vet. Du är en dålig människa.

Snattar du mat på konsum också, stackars människa.

• hewa

Låter som de har extremt dålig koll på blöjorna! Just nu har vi inget blöjbarn på dagis men där de går (och gått som blöjbarn) står föräldrarna för blöjorna. Men varje barn har en egen liten plats på en hylla där just deras blöjor ligger. Det var aldrig några som helst problem, gångerna vi fyllde på kändes som helt normal förbrukning.

TS - jag skulle ta detta med förskolechefen för det är absolut inte rimligt att ert barn gör av med så kopiöst mycket blöjor!

• elmadumle

Att ta med egna blöjor till dagis/dagmamma har funnits i många år, på 90-talet gjorde jag det till mina barn. Men då hade varje barn en egen blöjkorg i skötrummet, namn skrevs av personalen på paketen och om något barn hade slut så kunde de låna från ett annat barn vilket föräldrarna informerades om och den lånade blöjan ersattes.

• viseversa
    Anonym skrev 2011-04-14 20:47:48 följande:
    Dom kör samma sak på vårt dagis. Jag har inte köpt en enda blöja på fyra månader Skrattande Går ju "låna" av dom andra ungarna. Sparar rätt gott med pengar som man kan ha roligare för.

Ett tips är att "glömma" eller "inte haft tid att handla" varje dag så ska du se att saken löser sig själv! Dom har slutat fråga oss nu.
    Du skämtar eller? Jävla tjuv! HUR kan du tycka det är okej att andra ska stå för DINA un gars blöjor????
Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??