• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • J1983

Men fy.. min dotter har också blöjor på dagis och ett paket räcker nog uppåt en månad i alla fall, eller nja.. men typ tre veckor åtminstone.

• Miss Lau
    anso83 skrev 2011-04-15 09:16:33 följande:
    har aldrig hört talas om att man själv ska stå för blöjorna...
    det ingår väl i dagisavgiften som mat o annat...
    På vissa ställen kanske. Men jag har aldrig stött på ett ställe i verkligheten som står för blöjor. Och personligen tycker jag det är bättre om föräldrar står för blöjor så att förskolan kan använda pengarna till vettigare saker.
  • missflodis

så många blöjer går det inte för min son på dagis han gick 25/veckan och vi lämnade ett paket i februari. nu går han på fulltid så kanske det kommer gå fler

Ring  rektorn om inte personalen lyssnar på er.

Personal på min on dagis säger till när blöjer börjar ta slut.

• elmadumle
    Anonym skrev 2011-04-15 01:47:41 följande:
    Det låter ju helt otroligt. Här ingår blöjorna i förskoleavgiften och alla barn under alla år vi haft blöjbarn på förskolan har kunnat ha samma.....
    Kräver man ett speciellt märke så får man väl ta med själv. Låter som ett "föräldraproblem" snarare än ett "barnproblem".
    Alla ställen har inte blöjor i avgiften. Här har man tagit med egna blöjor sedan 90-talet.
  • Mom2006

Så många blöjor ska det inte gå på den korta tiden din son går. Där jag jobbar hade vi bytat blöja innan lunchen, självklart sen om han har bajsat. Känns väldig konstigt att du ska behöva lämna 2 paket under 1 vecka. Jag hade tagit kontakt med rektorn och inte personalen bemött dig bra eller lyssnat. Lycka till

• anso83
    Miss Lau skrev 2011-04-15 09:28:05 följande:
    På vissa ställen kanske. Men jag har aldrig stött på ett ställe i verkligheten som står för blöjor. Och personligen tycker jag det är bättre om föräldrar står för blöjor så att förskolan kan använda pengarna till vettigare saker.
    nu var det ju några år sedan mina barn var blöjbarn så kan ju ha ändrats här med...

kanske skulle vara bättre om de då la på en extra avgift för blöjer...som då dagis köper in...så att alla föräldrar fick betala en o samma summa (en för de som går deltid, en för heltid)
    så skulle problemet med att blöjer lånas hit o dit att försvinna och ingen betalar mer än någon annan
  • Anonym (ajk)

Lämna x-antal blöjor som du tror kommer gå åt per dag varje dag. Och tar de slut den dagen så får väl de köra samma system att barnet får "låna" av någon annan för ni har då synnerligen lånat ut så det räcker att inkassera ett tag . För så där hysteriskt med blöjjor ska man inte behöva köpa.

• made in USA

Hade heller ingen aning att en del förskolor inte stod för blöjor. På våran förskola så står dom för blöjorna.
    Låter helt sjukt att ni ska behöva köpa så många blöjor.

• Anonym (2 barns mamma..)

ta upp det med rektorn för förskolan! Det ska absolut inte gå åt så mkt blöjor! man kan räkna med ca 4 blöjor på en hel dag på dagis....
    Jag tycker dom ska ersätta er med minst ett paket själva !!!!
    Lycka till!

• citrus

Tycker det är idotiskt att det finns föräldrar som seriöst låter andra betala för deras barns blöjor. Ni stjäl med andra ord medvetet era miffon. Härliga förebilder ni blir för era barn. Dagis borde finansiera låneblöjorna själva. Min sons blöjor hade tagit slut och pedgogen sa "Men det gör inget idag kan vi låna av ngn annan", jag hade möjlighet då jag bor så nära att hämta ett nytt paket, annars hade jag bett henne skriva upp hur många han lånat och av vem för att sedan lämna tillbaka exakta antalet. Rätt ska vara rätt, vi har valt att föda och ta hand om våran son själva då ska inte ngn annan behöva finansiera detta åt oss. Skäms på er hoppas ni bara skriver så för att provocera lite.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??