• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • denlillablå

Har bara läst TS:
    Det låter ju helt sjukt. Är det samma person på förskolan som bett er om nya blöjor hela tiden eller är det olika personer? De har kanske inte så bra kommunikation sinsemellan. Men det låter ju verkligen knäppt att ni ska behöva köpa så mycket blöjor till ert barn på förskolan! Dom kanske matar alla barnen med dom?
    Skulle tro att det idag är vanligast att man själv får stå för blöjor men ni ska ju inte förse hela dagiset!

• mikroE

När jag har jobbat på förskolan kan jag inte komma ihåg att jag någonsin bytt mer än 4 blöjor (då KAN någon annan bytt också men knappast så många ändå) på samma barn/dag så 52 blöjor på två dagar är ju absurt.

• WimZy

Du vet kanske på ett ungefär hur många blöjor ditt barn behöver mellan 9-12, så ta med exakt det antalet varje dag. Det kanske blir lite jobbigt i början, men på så sätt kanske det löser sig.

• Paninaro

Naturligtvis är det inte TS barn som har använt alla blöjorna. Hade det varit jag hade jag sagt att jag gärna lånade ut blöjor när det krisade men att det inte är okej att det går åt så många och att förskolan behöver se över rutinerna för detta.

Förstår däremot inte varför TS ber personalen skriva upp när det sker blöjbyte, det är ju uppenbart inte TS barn som använt blöjorna. Förmodligen blir jag lite irriterad på hennes sätt att uttrycka sig då jag ogillar människor som ska insinuera massa saker och vara passivt agressiva istället för att rakt och tydligt tala om att de tycker saker är fel.

• Anonym

Låter helt sjukt. det hade jag inte dragit mig för attt ta uppmed personalen.

Det borde gå åt ca 1-2 blöjor, högt räknat 3 mellan klockan 9-12.

På dotterna förskola lämnas hon nybytt och sedan byter de efter lunch om inget hänt.........................så en bläja per förmiddag om hon inte bajsat.

Jag hade lagt 3 st blöjor om dagen i hennes fack om jag varit dig.

• Fru Sveden

På vårt dagis har alla barn varsin låda med sina namn på som dom har blöjpaketen och sedan en egen hög med blöjor vid skötbordet (nu är det många på sonens avdelning som är så stora så dom inte har blöjor). Visst händer det att dom lånar av andra o.s.v, men dom verkar vara väldigt noga med att lämna tillbaka och dom sätter även upp lappen 2-3 dagar innan vi måste ha med nya blöjor eftersom (som presonalen sa så är alla mänskliga och kan glömma ta med så dom ville vi skulle ha några dagar på oss).

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Anonym
    Paninaro skrev 2011-04-15 13:54:38 följande:
    Naturligtvis är det inte TS barn som har använt alla blöjorna. Hade det varit jag hade jag sagt att jag gärna lånade ut blöjor när det krisade men att det inte är okej att det går åt så många och att förskolan behöver se över rutinerna för detta.

Förstår däremot inte varför TS ber personalen skriva upp när det sker blöjbyte, det är ju uppenbart inte TS barn som använt blöjorna. Förmodligen blir jag lite irriterad på hennes sätt att uttrycka sig då jag ogillar människor som ska insinuera massa saker och vara passivt agressiva istället för att rakt och tydligt tala om att de tycker saker är fel.
    Bra sagt! Lika bra att vara tydlig och rak och säga att det finns inte en chans att XXX har använt alla dessa blöjor! Ofta får man bättre svar också!
  • littlepixiegrl
    Anonym skrev 2011-04-15 13:55:23 följande:
    Låter helt sjukt. det hade jag inte dragit mig för attt ta uppmed personalen.

Det borde gå åt ca 1-2 blöjor, högt räknat 3 mellan klockan 9-12.

På dotterna förskola lämnas hon nybytt och sedan byter de efter lunch om inget hänt.........................så en bläja per förmiddag om hon inte bajsat.

Jag hade lagt 3 st blöjor om dagen i hennes fack om jag varit dig.
    Det var precis vad jag hade tänkt föreslå! Lämna 3-4 blöjor i dotterns fack varje dag, så bör det ju räcka och bli över!
    Sen hade jag tagit kontakt med förskolechefen och sagt att det här inte får fortsätta och att de faktiskt får kompensera dig på något sätt. 100 blöjor/vecka är helt orimligt, så många gick det inte ens hos oss när dottern var spädbarn!
    @-`-,-- Isobel Róisín, mitt busfrö, f. 22 maj -09 --,-´-@
  • Nati

Inte läst tråden, blir bara irriterad av vad TS skriver. Det var det mest idiotiska dagis jag hört. Som personal skulle jag aldrig få för mig att kräva ett nytt paket efter 2 dagar och med så få timmar närvaro. Det fattar väl alla att de blöjorna getts till andra barn, och lite för mycket åtgång för att bara "låna" ut till någon tillfälligt.

• Anonym (Man häpnar)

Fast det är väl idiotiskt om TS ska behöva börja lägga några blöjor i facket varje dag (=merjobb för henne) istället för att bara säga till personalen att så här får det inte gå till och förutsätta att de löser problemet framöver och att hon kompenseras för blöjorna. för all annan förskolepersonal klarar ju av att håll isär de olika barnens blöjor och då borde väl dessa också kunna lära sig det.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??