• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Majskolven

Blöjor är inte billigt precis så jag hade tagit upp det med personalen, och som nån annan skrev att jag skulle vilja bli kompenserad.
    2 pak blöjor på en vecka när barnet knappt är där låter sjukt.

De andra föräldrarna då? Är det bara du som har med egna blöjor?
    Låter ju som var å varannan unge fått tagit del av ditt barns blöjor.
    Att de lånar ibland är ju helt ok men detta är ju absurt.

Prata med personalen med en gång.

Lycka till.
    Kram

• Anonym (killarnas mamma)

Jag har mina pojkar på ett föräldrakooperativ.
    Där är man jättenoga med att att det och det barnets blöjor är DET barnets. Dagis köper in ett särskilt paket varje vecka / varannan vecka som barnen vars blöjor tar slut får ta del av, men det är noga med att ingen ska vara ofrivillig leverantör.
    Ta upp detta med rektor / ordförande. INTE OKEY!!
    Jag hade blivit vansinnig och börjat använda tygblöjor i protest eller nåt ;)

• Camilla D

Helt vansinnigt! Vi har också extra blöjor liggandes om det skulle krisa för något barn, och det har hänt någon enstaka gång att vi fått låna av ett barn, men då är jag noga med att lägga tillbaka till det barnet sen!
    Du skall tydligt och klart säga ifrån att detta inte är ok, blöjorna du tar med till ditt barn är just till DITT barn!
    Skulle detta fortsätta så låt barnet ha en lite ryggsäck eller liknande med sig med 5-6 blöjor i. Blir ju svindyrt om du skall förse hela förskolan med blöjor!

• Sarilariz

Jag har jobbat på förskola och säger ALDRIG I HELVETE (ursäkta franskan) att det går åt så mycket blöjor. Nu har du tagit upp det med personalen och eftersom de inte lyssnat/gett en bra förklaring tycker jag du skall vända dig till deras chef.

• Anonym (...)

Men det är ju helt vansinnigt att ni fått ta med så mycket blöjor... Där jag jobbar har alla barn egna fack för sina blöjor samt att de blöjor som inte får plats ligger kvar i det namnade paketet som ligger på en hylla... Saknas det någon gång så har vi en låda med extra blöjor som vi kan ta av. Skulle aldrig ta av ett annat barns blöjor, funkar ju inte eftersom det oftas är samma barn som alltid respektive aldrig har blöjor i sina fack.

• Fyrbarnsmorsa

Helt galet,det kan aldrig gå så mycket blöjor!!På vårt dagis skriver dom dessutom namnet på blöjpaketet med stora bokstäver så dom inte ska fylla på från fel paket eftersom många har lika blöjor.Ta upp det med rektorn om det inte blir ändring.Om dom tar fel paket eller om någon annan förälder alltid glömmer så ska ju absolut inte någon annan bli lidande.Låter som dom behöver en rejäl åthutning och ändra sina rutiner.

• carbe

Skulle ifrågasätta det STARKT till personalen alt rektorn!

• Leija

Kanske någon i personalen som tar hem blöjor till sina egna barn... Eller nåt sånt.

• Fluffskalle

Om ni bara ställer frågan "Byter ni verkligen blöja på vår som 156 ggr i veckan?" Då inser de nog att det är lite väl knäppt. Det är så onormalt så de måste inse direkt att det blivit fel.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??