• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym (löjligt!)

Amen lägg av detta måste du säga till dom på skarpen detta är ju löjligt, inget barn använder så mycket blöjor på 2 dagar det är att de tar till andra barn också från ert paket det är fasiken inte rätt, jag hade sagt ifrån på skarpen..blöjor är dessutom dyrt ni kan ju inte försörja andra barn på blöjor. Dessutom måste dom ta av era blöjor hela tiden till de andra barnen eftersom ert barn använder inte upp ett helt paket på två dagar det är befängt, jag har jobbat på dagis själv och det gick inte åt ett paket på ett barn på 2 dagar, visst ibland fick man låna av andra men vi informera alltid den föräldrern det så de visst att vi tog tillbaka blöjor till det barn de lånat av, sunt förnuft!!!

Nä rytt till nu för detta är inte rätt..Lycka till

• Anonym (sherlock)

Men seriöst, det måst vä ha blivit fel i så fall. Går säkert att reda u om du pratar med personalen ordentligt i stället för att gråta här...

• Angeel

De e verkligen inte rimligt.. jag hade inte lämnat ngr blöjor till slut, så sjukt hade blivit så förbannad! prata med personalen!!

• Anonym

En fundering till er som måste ta med er blöjor till dagis, vad får ni betala för att ha er barn på dagis i månaden då?? ( i våran kommun igår blöjor nämligen i kostnaden?

• carbe

Det är samma pris överallt oavsett med eller utan blöjor.....

• Anonym
    carbe skrev 2011-04-15 17:30:20 följande:
    Det är samma pris överallt oavsett med eller utan blöjor.....
    det är ju lite konstig eller? är det olika kommuner eller är det privata dagis som man måste ta med blöjor till?
  • tryggo
    Anonym skrev 2011-04-14 23:58:38 följande:
    Sjukt system att behöva ta med blöjor till dagis!! Fattar ju vem som helst att det missbrukas. Bättre att detingår i avgiften som här i sthlm.
     När vi bodde i stockholm/ huddingekommun( skogås) så ingick bjöjorna i avgiften men när vi flyttade till Västerbotten så ingick INTE bjöjorna
  • såhemlig

Hej TS,

Vi hade samma problem på lillans dagis innan hon blev blöjfri. Hon går ca 2 hela veckor i månaden på dagis och på de två veckorna fick vi köpa 3 storpack blöjor, jag tyckte det var så konstigt att det alltid gick åt så himla fort. Saken hör till den att hon inte gick så långa dagar hon heller och jag vet att jag vid flera tillfällen frågade personalen om hon varit lös i magen eller så.

Efter ett tag kröp det fram att barnen "lånade" av varandra om det var slut men det var ju löjliga mängder som försvann. Nu är vår dotter blöjfri och har inga alls kvar längre. Önskar jag hade stått på mig och krävt ersättning eller blöjor tillbaka för under en period kändes det verkligen som om jag försåg hela avdelningen med blöjor.

Stå på dig och säg i från, pengar växer faktiskt inte på träd och blöjor blir desvärre inte billigare!

• Tahu

Tycker du skulle sagt till redan första gången, inte särskilt svårt att bara säga att "vi lämnade ett helt paket i förrgår, så jag förstår inte hur det kan behövas" det blir ju lite svårare att komma efter ni lagt en andra paket och säga att "nu saknas minsann två paket". Iallafall är jag ganska säkert att något blivit fel och om du pratar med personalen lugnt och sansat, vill de nog med stor sannolikhet hjälpa till och lösa situationen. Sen tycker jag ju att du kunde sagt var problemet låg istället för att be dem skriva ner när de tar nya blöjor, redan där går ju du till något märkligt angrepp istället för att hålla dig till det egentliga problemet. För det inser ju vem som helst, att så många blöjor inte förbrukas på 6 timmar!

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??