• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym
    tryggo skrev 2011-04-15 17:39:57 följande:
     När vi bodde i stockholm/ huddingekommun( skogås) så ingick bjöjorna i avgiften men när vi flyttade till Västerbotten så ingick INTE bjöjorna
    var det privat/föräldrakooporativt dagis då?
  • 3 barns mamma84

Detta är ju självklart FEL så ska det inte behöva vara.
    Föräldrarna ska köpa blöjor och ni ska inte försörja deras barn punkt slut

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • ialwayssurrender

Säg till dom på skarpen att ni inte tänker köpa blöjor tilla ALLA barnen!!!!!
    52 blöjor finns ingen möjlighet att ett enda barn kan använda på 2-3 dagar!
    Görs ingenting åt detta så skicka med ditt barn ca 3-4 blöjor i en ryggsäck varje dag!
    Då fattar dom nog att dom inte kan utnjytta er

• Emmylou

Vad är det för rutin, ytterst märkligt. Klart att de egna inköpta blöjorna ska gå till det egna barnet. Förskolan får väl köpa extra-blöjor om det behövs. Det här har aldrig hänt på min sons förskola, där är hans blöjor bara hans. Prata med chefen!

• Madeleeeen

Usch frutansvärt dåligt från förskolans sida! Min dotter hon började på förskola för 1 halvår sedan och jag har hittills lämnat 3 blöjpaket... Ja det är väldigt lite och kommenterar ofta att de byter blöja för sällan... Hon är där nästan alltid hela dagar. 

Du får säga till på skarpen och ring rektorn på förskolan om det inte blir någon förändring! 

• Bibi84

jag kan säga att i stort sätt så byter man bölja ca 2 gånger FAST oavsett och sen om det är vid behov i löpet av en FULL dag på dagis. det blir nog ca 4 gånger totalt för ett barn, så det ena blöjpaketet med 52 blöjor borde räcka i minst 1 månad....tycker att du ska ha ett snack med dagis och säga att du har inga problem att köpa blöjor till ditt barn men tycker att det faktiskt inte är DITT ansvar att köpa till dom andra barnen, personalet borde då ta ett snack med dom föräldrar som inte har köpt blöjor till sina barn. Blöjor är ju dyrt! Jag hade rent sagt blivit asförbannad om dom hade kommit och sagt att jag behövde köpa nya blöjor till min son efter att han gått på dagis 2 dagar när jag lämnat ett paket med 52 blöjor. Blir faktiskt nästan lite arg nu när jag tänker på det. haha

Lycka till! 

• 3 barns mamma84

Som alla skriver blöjor är dyra men oxå billiga beror på vad man köper.
    Men ingen har rätt att försörja alla andras barnSkrikandes
    Jag hade dottern på dagiset när hon var 1 år gammal och dom hade blöjor på dagiset då skulle ingen ta med inte häller med sonen som var på samma dagis.

Sen flyttade vi till dk och och han går hos dagmamman och då köper alla blöjor och min pack till honom räker mer en 1 månad.
    + torklappar nu har sonen blivit blöjfri men har ifall dom ska cykla i väg typ o sver i vagen ute + hemma på natten.
    och då lämnar jag bara 10 st blöjor och han går mån-fre 08.30 till 15.30 han är 2 år

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Falumamman

Min 2 1/2 åring är ett 15-timmars barn och vi lämnar en förpackning med 18 blöjor och den räcker i minst 1  månad.

Du ska absolut inte försörja hela dagiset med blöjor. Riv ifrån till personalen och lämna inga fler blöjor på ett tag utan har personalen tagit blöjor från ditt barn så får dom använda andra blöjor till ditt barn nu. Du har köpt blöjor som andras barn har använt och du har ingen försörjningsplikt för dem.

Funkar det inte att pratat med personalen så prata med rektorn på förskolan. Samt kräv att dom skriver upp varje blöjbyte. 52 blöjor på 2 dagar??? Jisses hur många barn har dom på ditt barns avdelning??

• carbe

Det är nog olika på olika förskolor/ kommuner. I min kommun är det olika på olika förskolor....

• Anonym (Inte ensam)

De är väldigt vanligt att dom tar blöjor från en och ger till andra är tydligen likadant här.. jag föreslår att öppnar paketet och skriver ditt barns namn på ALLA blöjor, de har hjälpt på dagiset här..

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??