• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Laura03

Har också den funderingen att namna alla blöjorna när det blir dax till hösten pm det inte funkar.

• MissAdelaide

Be dem skriva namnet på ditt barns blöjpaket med svart tusch. De måste blandat ihop paketen.
    Lämna aldrig ett helt paket blöjor då de då tycker att de kan låna av ditt barn eftersom det finns så många.
    Prata med dem igen och om det inte blir bättre så ring rektorn och ta upp problemet för så här ska det inte vara.

Lycka till

• Anonym (ojojoj)

Ja, det ska ni tydligen. Eftersom ni inte protesterar.

• varfördåför

lämna tre blöjor om dagen, oftare än så lär de ju inte byta på så få timmar?

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym (yes)
    varfördåför skrev 2011-04-15 19:38:05 följande:
    lämna tre blöjor om dagen, oftare än så lär de ju inte byta på så få timmar?
    Bra förslag! Lämna bara 3 st per dag då ni lämnar barnet.
  • Baryk

Håller med de jag hunnit läsa. Lämna enbart några blöjor varje dag, i barnets ryggsäck, tala om för personalen att de ligger där. Kolla varje dag hur många som gått åt och fyll på så att det ligger lika många där varje dag när du lämnar. Försvinner alla blöjor varje dag - skriv namn på dem med tjock tuschpenna, då lär nog andra föräldrar också börja fundera om deras barn kommer hem med ditt barns namn på blöjan. Fortfarande trassligt? Kontakta rektorn!

• Joddan

3 blöjor går ju inte ens åt på 3 timmar!
    Jag skulle lämnat en om dagen. Och om barnet bajsar så finns säkert en sparad från en dag då de inte hunnit byta. Man byter ju inte blöja en gång i timman på en 18-månaders! Inte gjorde jag det iaf

• kommande år

Oj TS, de utnyttjar er något enormt!
    Något sådant hade jag inte gått med på.
    Jag tycker ni skall ta upp detta med rektorn att personalen hela tiden ber er köpa nya. Har ni köpt två paket på en vecka så tycker jaag ni skall tala om att ni borde ligga väldigt mycket plus på blöjfronten.
    Ni borde inte behöva köpa blöjor på ett par månader!

Kräv att "få tillbaka" antalet (ca) som personalen eller andra föräldrar av ren lathet struntat i att köpa.

Och nej, jag vill inte ha millimeterrättvisa, men det syns ju tydligt att de tyvärr utnyttjar er och er ekonomi om ni måste lägga ner så mycket på blöjor i veckan på dagis men ni behöver inte byta så hemma.

Ni får ju lägga ut och lägga ut medan andra föräldrar sparar och sparar.¨Jag skulle tryckt även pöå ekonomidelen, för det är inte normalt att det går flera paket i veckan om sonen går tre timmar om dagen!

Stå på er!

• milla2

jag lämnade 10 i v d räckte 3 dar på 15 tim.

• gavagai

På vår förskola finns det ett schema där alla blöjbarn finns med, och så lämnar man ett paket var femte vecka eller nå't sånt, och de blöjorna används av alla barn. Funkar jättebra, tycker jag, så slipper man fundera över vem som använder vems blöjor.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??