• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Anonym

Det där låter ju helt sjukt!!  Tycker ts ska ta upp med pedagog om att de är okey att man lånar om andra barn saknar men att de skulle gå 52 blöjor på inte ens en heldag är ju helt sinnesjukt.. Då har dem andra barnen använta bara hans blöjor!!

Jobbar själv på en förskola o där har barnen sina egna blöjor. O inne på toaletten har dem egna blöjkorgar så man enkelt vet vem som har vad osv.. Vi sätter upp en lapp på barnens hylla när blöjorna börjar ta slut. O jag tycker de funkar kanon, vi får oftast nya blöjor i tid o skulle vi inte få de så har vi "låneblöjor" ( alltså förskolans blöjor) Tror föräldrarna brukar komma automatiskt med ett nytt paket ungefär var 3e vecka.. =) 

• Stora Havet

Vi får också ta med blöjor på vårt dagis. Alla barn har med sig egna blöjor, så får man det märke man gillar och åtgången är ju olika stor beroende hur länge barnet går där.

Ibland har det hänt att vi fått en lapp om att blöjorna är slut till vårt barn när vi just har lämnat en ny förpackning. Men då brukar vi säga till på ett vänligt sätt - "oj, nu måste det ha blivit fel - vi har just lämnat blöjor" . Det brukar aldrig vara något problem, personalen kan ju faktiskt också missa ibland. Men jag skulle inte gå med på att ta dit ett nytt paket blöjor om jag just har lämnat ett.

• Nynne

Om de nu ber om fler blöjor så säger du vänligt att ni borde ha några innestående och att ni inte ska behöva köpa förrän om någon månad

• Anonym

Fråga om inte de andra föräldrarna också lämnat blöjor och hur f-n alla paketen (för det måste vara många) kan ta slut så snabbt isåfall.

• Jegra

Jag arbetar på förskola och det där låter helt sjukt! Om de lånat blöjor av er så måste de väl lägga tillbaka sen och påminna föräldrarna till barnen som inte har blöjor att ta med sig egna. Det är absolut inte ert ansvar att förse de övriga barnen med blöjor... Tycker att du ska prata med dem att de i fortsättningen gärna får låna, men att de sen lägger tillbaka nya blöjor är de övriga barnen tar med sig igen. Lätt som en plätt :)

• Solaris

Jag är förskollärare och skulle aldrig komma på tanken att låna en blöja från ett barn  till ett annat, vi har ett paket på jobbet med extrablöjor ifall det krisar, men oftast sätter vi upp lapp om att blöjor saknas INNAN SAMTLIGA blöjor är slut.  
    Det handlar ju om planering/framförhållning från oss i personalen ochså.
    På mitt jobb har vi köpt in backar från IKEA och och skrivit barnens namn på och lagt barnens blöjor i dessa på så vis håller man isär barnens blöjor då alla har sin "blöjback"

060928 & 090321
  • Anonym (lilla jag)

Det är verkligen inte rimligt. Att de inte skäms!

Jag är förskollärare och visst har det hänt att jag lånat en blöja av annat barn men detta händer väldigt sällan och bara då det är "kris". Prata med personalen igen (någon annan än den du pratade med innan kanske) och förklara att ekvationen inte går ihop. 

• Norrskenet

Vi har egna blöjor med till sonens förskola o det har aldrig varit några problem. Jag märker paketet och de har tydliga högar på en hylla med namn och blöjhögar på toaletten. De sätter upp lappar när blöjorna börjar ta slut o om det skulle ta helt slut så har förskolan egna blöjor de tar av. Jag skulle aldrig vilja att alla delar på "samma" blöjor. Nej, jag är kräsen med vilka blöjor mina barn ska ha o jag tycker om det system dem har på sonens förskola o våra två äldre barn har också gått där o det har funkat mycket bra!

Ta upp med förskolan eller gå högre upp om du får samma bemötande igen! Detta ska absolut inte behöva vara nåt problem!

• Anonym (helt galet)

hahaha, måte vara någon i personalen som har som enda uppgift att byta alla dessa blöjor. Kan se det framför mig, ett barn med blöja som det blir bytt på som sedan går raka vägen och ställer sig sist i blöjkön igen. Hoppas för allt i världen de har sänkbart skötbord för annars snackar vi om en pedagog med riktigt goa ryggproblem som måste göra alla dessa lyft...

• RainMan1x7x

Detta var fan sjukt. Stå på er! Inte fan ska ni stå för hela dagisets blöjefterfrågan!

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??