• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Siranbiran

Vet att vissa är dööökassa på att lämna in blöjor åt sina barn och tycker att ni absolut inte ska sponsra dessa föräldrar med blöjor ! Hade sagt åt personalen att ni inte vill att de ska låna ut era blöjor till andra !

• bsajanne

Skriv ditt barns namn på varje enskild blöja med stora bokstäver. Skicka bara med några stycken varje dag. Men framförallt så måste du prata med personalen (så de inte knäcker sina ryggar av allt blöjbytande). Var det 200 lyft om dagen du sa?

• Anonym

Jag skulle ha kontakat chefen för dagis och säga att om det inte inte blir en förändring så kontaktar vi någon på kommunen. Ni kan ju sammtidigt göra så att ni lämnar 3-4 blöjor de dagar då han är där.

• Sephrenia

Nu har jag inte barn själv men har vikaierat på dagis och är bara allmänt upprörd, hur i helvete kan ni vara så lugna TS? 
    Om förskole personalen hade bett mig köpa 104 blöjor på en vecka så hade jag fått knäppryck och frågat hur i helvete de kunde gå åt till ett 3h/d barn och och hur kom det sig att det lånades sådana oerhörda mängder från mig?
    Jag skulle även säga att alla dessa lånade vill jag ha tillbaka till mitt barn eller kompensation för, det är inte min uppgift att försörja dagis med blöjor bara för de inte orkar tjata på snyltare som uppenbarligen skiter i att köpa blöjor eftersom de får låna av andra barn helatiden.

Om de blev arga som de blev mot dig hade jag dragit fram att 1 paket med 52 kan inte gå åt på två dagar till en unge, altså lånades det hutlösa mängder och därav så ska någon annan stå för de lånade blöjorna inte att vi skulle köpa in fler som bara kommer försvinna på alla andra barn, sen skulle jag gå till rektorn och fråga varför det är okej att ni ska köpa 3 paket på 1½ vecka när det går åt ungefär 1pkt en månad och låna ut alla blöjor till alla andra barn..

Sätt hårt mot hårt, om de nu har gjort ett misstag och slarvat bort 2 nästan fulla pkt från er så undrar jag hur dementa personer kan få jobba där.

Jag vikaierade på förskoler (dagis som jag säger) där blöjer ingick men allt annat skulle man ha koll på, listor med alla barn som skulle bytas, oftast hade varje barn ett dags schema som skulle följas om inga oförutsedda olyckor hänt, samma med vilostunder, kreaktiva aktiviteter i små grupper, kläder som vi höll väldigt bra koll på trots att många var omärkta.

Om de nu inte "kan" hålla reda på blöjor så skulle jag börja betvivla att de kan hålla koll på mer än ett barn utomhus också. 

• Anonym (mommy)

på de dagis vår son gick på när han använde blöjor så stog dagis för blöjor.

• Frantic
    Anonym skrev 2011-04-16 08:58:58 följande:
    Jag skulle ha kontakat chefen för dagis och säga att om det inte inte blir en förändring så kontaktar vi någon på kommunen. Ni kan ju sammtidigt göra så att ni lämnar 3-4 blöjor de dagar då han är där.
    Bra idé!
  • Anonym (lärare i fsk)

Har inte läst hela tråden, bara TS!

Tycker detta låter helt galet. Sen anser inte jag att det är ok att man tar blöjer av ett barn för att ge till ett annat. Då får fsk ha egna extra blöjor! Hade jag vart er så hade jag dels kontaktat högre instanser, sen hade jag skickat med typ 2 blöjor om dagen, eller så många som är troligt att barnet använder under en dag på fsk. Jag hade alltså inte haft några blöjor liggandes på fsk!

• ShadowPriest

Jag lämnade 10 blöjor till vårat dagis i måndags, min son var där i måndags och igår, blöjorna är inte slut än=)

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??