• Anonym (blöjan)

Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??

Min son är ett och ett halvt och går på dagis sedan 6 veckor tillbaka. Ett jättebra dagis men nu är vi irriterade. Vi fick veta att de har som regel att blöjbarn har med sig sina egna blöjor. Det innebär på detta dagis att föräldrarna lämnar ett paket blöjor på dagis och blir informerade när det börjar ta slut och då lämnar man ett nytt. Det lät ju jättefint!

Så vi lämnade ett paket blöjor med 52 blöjor i på måndagen. På onsdagen när vi lämnade honom sade personalen att det var dax med ett nytt paket. Eeeeh han går där mellan 09 och 12 och han hade gått där i två dagar då. Han använder inte 52 blöjor på 6 timmar. Det är helt omöjligt om han inte är sjuk och då borde vi märkt det hemma. Men vi sa inget utan lämnade ett nytt paket blöjor när vi lämnade honom på torsdagen. På fredagen var det paketet slut och vi uppmanades att köpa ett nytt paket.....det är alltså ytterligare 52 blöjor på 6 timmar. 

Så då ringde jag och förklarade detta och frågade om de inte kunde skriva ner åt oss när de bytte blöja på sonen så att vi har lite bättre koll. För om han behöver bytas på så ofta kanske han är sjuk. Då blev personalen arg och sade att det faktiskt förekommer att barn lånar blöjor av varandra. Detta är givetvis inget problem. Är något barns blöjor slut är det klart att de ska ta av våra. Men att köpa ett helt nytt paket blöjor varannan dag.

Tycker ni att det är rimligt att man lämnar ett helt paket blöjor varannan dag för ett barn som går tre timmar? Hemma räcker ett paket i en vecka utan problem. 

• Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??
  • Joddan
    gavagai skrev 2011-04-15 21:25:49 följande:
    På vår förskola finns det ett schema där alla blöjbarn finns med, och så lämnar man ett paket var femte vecka eller nå't sånt, och de blöjorna används av alla barn. Funkar jättebra, tycker jag, så slipper man fundera över vem som använder vems blöjor.
    Har alla samma storlek/sort???
    Silas 2009-03-03 Lillasyster Lily bf 2011-04-20 minigard.blogspot.se
  • gavagai
    Joddan skrev 2011-04-15 21:37:04 följande:
    Har alla samma storlek/sort???
    Alla har samma sort. Det är bestämt på nåt föräldramöte eller nåt (vet inte, var själv inte med då). Man kan ju tycka att det är en nackdel, t.ex. använder vi hemma hellre billigare blöjor än Libero som det är i det här fallet, men jag tycker att det är värt det för att få ett system som är så enkelt. Man får veta av schemat vilken storlek man förväntas köpa, så schemat är konstruerat utifrån hur många barn som använder vilken storlek. Enkelt för personalen också, när de vet att det alltid finns blöjor till alla barn, inget behov av att påminna eller hålla isär 10 blöjpaket.
  • Lussekatten87

Vi måste också ta med egna blöjpaket till våran förskola. Det har funkat bra! Kanske ett par blöjor "försvinner" då o då men inget vi har märkt av. Men jag tar aldrig med ett helt paket dit,brukat ta ut halva och tar sedan med resten i blöjförpacknigen och lämnar där.

Vi köper billiga blöjor,Huggies som kostar 69:-/paket(byxblöjor) så det känns som att det inte gör något om de skulle ta en ibland av oss. Vår dotter är också på fsk 3,5 timme per dag.

• lilla mej

hade samma problem som ts sa jag borjade lamna sa det rackte for dagen och nagon extra....min dotter ar dar 2 dagar i veckan och gor inte heller at 50 blojor pa 2 dagar vanligtvis....nej dagis far ha extra blojor sjalva och inte ta av andra barn.

• imsel

Jag blir helt ställd!
    Vad finns det för förskolepersonal egentligen!? Förvånad

Ursäkta men om min sons fröken hade ljugit mig sådär rakt upp i ansiktet hade jag fan sagt upp platsen omedelbart!
    Om dom ljuger om sånt (och sån jävla uppenbar lögn) vad mer ljuger dom inte om?

Rena skitdagis om det ska gå till sådär!

Har du själv varit in i rummet där dom byter blöjor?
    Finns det inte en korg med blöjor för varje barn?
    Så är det på sonens dagis.

april 09 kom min bebbe
  • Jennie med ie
    gavagai skrev 2011-04-15 21:43:01 följande:
    Alla har samma sort. Det är bestämt på nåt föräldramöte eller nåt (vet inte, var själv inte med då). Man kan ju tycka att det är en nackdel, t.ex. använder vi hemma hellre billigare blöjor än Libero som det är i det här fallet, men jag tycker att det är värt det för att få ett system som är så enkelt. Man får veta av schemat vilken storlek man förväntas köpa, så schemat är konstruerat utifrån hur många barn som använder vilken storlek. Enkelt för personalen också, när de vet att det alltid finns blöjor till alla barn, inget behov av att påminna eller hålla isär 10 blöjpaket.
    Det hade jag sagt nej till i alla fall, ska jag köpa/betala blöjornja ska jagh ha den sort jag vill också...

Jag tycker att systemet att var och en tar med sig "egna" blöjor ÄR enkelt, det är vissa individer som klantar till det och gör att det blir fel....
  • imsel

Jag tycker inte heller att det är en bra grej med att "dela" blöjor.
    Ett barn kanske går på dagis 3ggr veckan 5 timmar per dag, medans ett annat går 5 dar i veckan 9 timmar per dag..
    Lite skillnad på blöjåtgång

Så svårt är det inte att hålla reda på alla barnens blöjor.

april 09 kom min bebbe
  • I have a kid

Tack å lov att jag har dagmamma, lägger 4 blöjor per dag i väskan, + att dagmamman har iaf det är slut EGNA!

• Laura03

Nä skulle aldrig gå med på att man köper och delar. Skulle aldrig i min värld sätta på annat än pampars på vårt barn och har varit så med alla fem. Har även haft med mig pampers till BB då de bara har Libero.

• Anonym (ojojoj)

Är förskollärare och skulle aldrig i mitt liv få för mig att olovandes låna blöjor till ett annat barn. Är inte det stöld? Självklart har förskolan egna, inköpta blöjor att ta till om det krisar.

Svar på tråden Ska vi förse hela dagis med blöjor eller??