Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • trollbottom
    Anonym (Big no no!!) skrev 2011-04-29 20:24:27 följande:
    vad dillar du om, så pojkar har inte varit individer förrut för dom inte har haft klänningar på sig?
    Var inte det jag sa och nej, de har inte haft möjligheten att få utveckla sig själva till helt egna individer förut då de förr (och fortfarande är det lika för många) fostras in i snäva könsroller och de får lära sig att allt utanför rollen är fel, onormalt, vidrigt hemskt.... you name it. Nej, det är inte att ha möjligheten att bli en helt totalt egen individ. Sen har de varit individer för det men långt ifrån på samma sätt som ett barn som idag får möjligheten att utveckla sig utan bestämda könsroller
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Rebecca 08

Nu har jag inte läst alla inlägg men jag hoppas att det är ett skämt eller? Barn är barn och behöver inte sättas in i könsroller och om han vill ha klänning så låt honom ha det. Jag ser inte problemet? Pratat med soc om det? Hoppas de fick sig ett gott skratt, det hamnar nog inte riktigt högst på priolistan då det finns folk som har lite större problem i sina familjeförhållanden än klänning eller inte klänning på son

• plommonstoppet
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.
    hahahahaha,heja heja!! jag har sett folk som hellre åker utomlands för hyrespengarna än att betala boendet för sina barn,och har dom endå kvar,så jag tror veeeerkligen på att dom öppnar utredning pga en klänning. ta med thomas di leva när du endå håller på. xDDD
  • Anonym (Yes)
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 18:20:20 följande:
    . Du har väl aldrig sett en man bära en BH eller?
    Jo det har jag faktiskt, för några år sedan så jag ett program om män med tuttar och de alla hade BH, de var "vanliga" män med familj och barn
  • Anonym (Yes)
    Tom Araya skrev 2011-04-28 19:49:15 följande:
    Det vore en dröm om det fungerade så men det gör det inte så ditt argument fallerar.
    Om man ser till att grabben ser ut som Tomas DiLeva så ökar riskenför mobbning garanterat vare sig vi vill eller inte.
    Men det är ju föräldrarna som skapar detta, ett barn föds inte med fördomar. För dem är alla lika mycket värda sen är det ju vi som föräldrar som säger vad som är rätt och fel. Min dotter på 2 år ser väl att det är skillnad på mig och en mörkhyad men hon lägger ej någon värdering i det. Hon är lika blyg för mina "vita" vänner som mina "svarta" vänner.

Samma sak gäller klänning på pojke, dottern vet bara att klänningar är något vackert men inte att det är bara "rätt" för flickor att bära plagget.  
  • Anonym

...som alltid blir jag lika paff över nivån på FL. Allt som känns sunt och rimligt förkastas och ifrågasätts.

Varför skulle man klä en liten grabb i klänning och göra det till något normalt? Kanske normalt i stan på söder bland XX men knappast generellt i landet . Grabben kan bli retad och varför göra honom förvirrad i hans könsidentitet? Vilka farsor gillar att ha sin son i klänning? Mest kvinnor som uttalar sig. Leggings, rosa galonbyxor  och nu klänning.........inte undra på att ungarna blir förvirrade och lätt retade.

Fattar ni inte det? Vilken vuxen kvinna skulle gå på fest på låt säga jobbet utklädd till man och inte förvänta sig negativa kommentarer. men oskyldiga ungar kan man göra så med, som inte kan försvara sig särskilt väl?

??????? 

• Achmed69

Klänning först och främst
    Men vem är förvånad i detta land med rabiata militanta feminister

• Anonym

Om alla föräldrar tillät sina barn att få utvecklas fritt oavsett om det är inom norm eller inte, så skulle normer upphöra.
    Tillsammans med dom könsroller som låser och exkluderar både män och kvinnor.

Och utan normer så skulle mångfalden bli så stor att ingen skulle bli mobbad för att den inte passar in.

Så anpassa inte barnen efter normer
    Anpassa samhället efter människorna.

• n00bmamman
    Anonym skrev 2011-04-29 21:14:19 följande:
    ...som alltid blir jag lika paff över nivån på FL. Allt som känns sunt och rimligt förkastas och ifrågasätts.

Varför skulle man klä en liten grabb i klänning och göra det till något normalt? Kanske normalt i stan på söder bland XX men knappast generellt i landet . Grabben kan bli retad och varför göra honom förvirrad i hans könsidentitet? Vilka farsor gillar att ha sin son i klänning? Mest kvinnor som uttalar sig. Leggings, rosa galonbyxor  och nu klänning.........inte undra på att ungarna blir förvirrade och lätt retade.

Fattar ni inte det? Vilken vuxen kvinna skulle gå på fest på låt säga jobbet utklädd till man och inte förvänta sig negativa kommentarer. men oskyldiga ungar kan man göra så med, som inte kan försvara sig särskilt väl?

??????? 
    Alltså, vuxna människor brukar för det mesta vara så pass mogna och väluppfostrade så de inte vräker ur sig negativa kommentarer på grund av andra människors val av kläder. Och för övrigt hade jag en kvinna i frack som gäst på mitt bröllop, och det var ingen som ens höjde på ögonbrynen, och var det någon som gjorde det hade de så pass mycket etikett att de häll det för sig själva. Min lillebror hånglade däremot med kvinnan senare på natten. Fast det är klart, han har ju vuxit upp ihop med mig och säkert fått höra feministisk rappakalja i stil med att "du ska inte bry dig om vad andra säger om ditt utseende, eller din stil, det är ditt liv och du gör vad du vill med det", så han är kanske fördärvad. Ligga får han oavsett. 

För övrigt håller jag med om din första kommentar: allt som känns sunt och rimligt, som att exempelvis inte lägga skulden för mobbing på den som blir mobbad, förkastas på FL. Fruktansvärt.  
    Everyone is entitled to my opinion. onewaycommunication.tumblr.com
Svar på tråden Klär pojken i kläning