• elinson

Januaribebis 2012

roxylady skrev 2011-12-28 10:44:28 följande:
    Åh jag är lite orolig över min vikt. Jag vägde från början 56-57. Nu väger jag 17kg mer. Blir man verkligen av med allt efteråt?? Var till en annan BM idag då min var ledig och hon sa att man skulle gå upp runt 6-8kg. Jag har ju redan gått upp dubbla:( känner mig gigantisk nu fast jag i stort sett fortfarande kan ha mina första gravidkläder jag köpte. Min egen BM sa att jag hade gått upp så här mkt för att jag vägde så lite innan. Vet inte vad jag ska tro nu..

Hur som så såg allt kanon ut idag i alla fall. Han är fortfarande fixerad så det känns ju
    6-8kg låter lite tycker jag..? Det räcker ju knappt till barn, blod, moderkaka, fostervatten.

Sen är det sällan BM pratar om variationer tycker jag. Jag menar någon har mer eller mindre fostervatten, någon samlar på sig vätska, någon har ett barn på 2,5kg och någon på 4kg... det  är oxå vikt som vi bär på.

Det finns en hel del studier som visar att om mamman har ett lågt BMI innan graviditeten går hon oftast upp mer än någon med ett högre BMI. (http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/energi_och_vikt_graviditet_amning_2008.pdf). Varför det är så vet man inte riktigt.

Tycker inte du ska vara orolig, min mamma gick upp 22kg med mig.. det mesta vätska och hon var tillbaka i sin vanliga kropp efter ett år.
    Min BM sa något intressant, de flesta mammor går gravidkilona under ammningen, det är när mamman börjar äta av barnets mat som hon går upp (eller inte går ned) igen. ;) För visst kommer man ju att smaka på killens pureer..
  • elinson
    Jessica82 skrev 2011-12-29 22:04:56 följande:
    ilar i underliver oc ner i benen mest ela tiden med sammandraningar som inte r reelbundna på nått sätt, springer och kissar typ varje kvart! vad e detta?

med sönerna har jag inte känt nått sånthär utan haft värkar i ryggen enbart....

varför ska man gå och känna efter heeeela tiden och leta efter tecken? 5 dagar kvar till BF (enligt mig) 15 enligt ul   
    Känner igen mig, här ilar det oxå ner i benen. Och några sammandragningar men inga regelbundna. Men jag har BF om 30 dagar...så jag förnekar detta en stund till ;) Det kan ju vara foglossningen med, eller?
  • elinson

Vi har packat en liten väska bara ;) Typ ryggsäck på 30 liter. Men å andra sidan bor vi 10 minuters promenad från sjukhuset så jag kommer nog skicka hem min sambo att hämta det som vi verkligen känner att vi behöver. Viktigast är ju att ha de nödvändigaste till första dygnet. Allt annat tar vi eftersom.

• elinson

Empa86: testa psylliumfrö,1 tsk i gröten eller lite yoghurt. Mer effektivt än linfrö:) gärna i kombination med 1-2 katrinplommon. O drick vatten.

• elinson
    roxylady skrev 2012-01-03 13:36:48 följande:
    Hur har ni bäddat liggdelen nu inför bebis ankomst? Jag har bara åkpåse och en liten vagnskudde. Är det för lite?? När min sambo kom hem efter jobbet igår så var han så förvånad hur andra hade bäddat sina. Det var täcken och kuddar så de låg högt med huvudet. Ska dom det? Tycker ett täcke känns lite mkt när man har en åkpåse??
    Jag har bäddat med voksipose (dunpåse) och lamm-skinn i botten. Ingen kudde, ev. viker vi en handduk eller något om det behøvs.
  • elinson
    SysterAnna skrev 2012-01-03 12:49:24 följande:
    Jag har förstått att jag har raka motsatsen till många härinne; jag sover väldigt bra om nätterna och behöver aldrig gå upp och kissa i stort sett.  
    Min mage har varit åt det lösare hållet sen jag blev gravid och inte trög som de flesta beskriver.
    Men det är väl så det är, olika för alla  
    ¨
    Jag sover oxå bra, är upp 1-2ggr per natt och kissar men sover annars bra. Min mage fungerar också bra, går nog mer regelbundet på toa nu än tidigare.
    Som sagt alla är olika!
  • elinson

På nyårsafton var vi inne på förlossningen. Jag hade haft smärta högt upp i magen, synbortfall, huvudvärk och spytt.. alltså tecken på havandeskapsförgiftning. Men jag fick åka hem igen efter att alla prover visat att det var ok (vi har 800m till sjukhuset så vi fick order om att komma tillbaka om det blev sämre..)

Nu blev jag inte sämre utan bättre. Men har sedan nyårsafton haft molande mensvärk och onda sammandragningar på dagen och på natten. Idag har jag varit på toa 2ggr och fått tömma tarmen.

Kanske kanske kanske... är det något på gång. Med BF 30 januari vågar vi inte hoppas för mycket, men han är helt klart välkommen.  

• elinson

Igår testade vi allt, putsa fönster, åt stark mat, massage på trapz och höftkammrar, färdknäpp... Men ingen reaktion snarare att kroppen lugnade ner sig och de intensiva sammandragningarna jag haft försvann. Kom igen nu bebis, kom ut!

Var hos BM idag vecka 37:
    BT: 108/72
    Hjärtljud: 134slag/min
    SF mått: 35 (hon hade svårt att mäta magen eftersom att lilleman ligger så högt upp...)
    Inte fixerad, men huvudet ner och fötterna upp.
    Vikt: +10kg

Angående ammning, jag har alla planer om att amma.. men jag vet oxå att det går bra med barn som inte ammas. I mitt jobb träffar jag tyvärr ofta barn som av en eller annan orsak inte kan amma. Bröstmjölk vill vara det absolut bästa för barnet iaf första månaderna (med alla fördelar som antikroppar, anpassad mjölk efter barnets ålder mfl.) men barnet kan få den mjölken i sond genom näsan ned i magsäcken om han/hon inte orkar/kan suga tillräckligt eller på flaska. Alternativt kan man få mjölk via donator eller använda ersättning eller mixa. Det viktigaste är ju att lillen får tillräckligt med näring för att utvecklas.

Det fina med flaska är ju att pappan kan vara mer delaktig i matningen och jag kommer nog pröva pumpa och ge flaska så att min sambo kan ta en del av matningen så fort och om jag kommer igång med ammningen.

Svar på tråden Januaribebis 2012