• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Alltochinget
    missable skrev 2011-10-24 13:59:26 följande:
    någon som har börjat fundera hur ni ska ta ut FL???
    försöker hitta sätt som gör att man inte tappar för mycket på inkomsten.... som blir bra för både maken och mig 
    jag undrar också hur man ska göra. behöver tips!
    Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3
  • missable
    Alltochinget skrev 2011-10-24 14:03:31 följande:
    Om man har en månadslön och tar ut FL hur ändras inkomsten? 
    Om min man skulle ta ut tex må, fre dras det av på månadslönen och hur funkar det? 
  • missable
    Alltochinget skrev 2011-10-24 14:03:31 följande:
    jag har räknat såhär som förslag...
    fet stil JAG Kursiv stil MAKEN
    Period 1 2012-01-21-- 2012-06-21
    MÅ TI ON TO FR LÖ
    Period 2 2012-06-22 -- 2012-08-01
    7 halvdagar var. 
    Period 3 2012-08-02 -- 2013-02-28
    TI ON TO FR LÖ SÖ

Detta generar sedan också jämnställdhetsbonusenså vi skulle få utbetalt ca 12500 enl FK... 
    MEN jag vet inte hur det funkar när man har månadslön... och när de har semester... Min mans jobb stänger 4 veckor på sommaren och han kan spara sina semsterveckor på så vis, därav period 2... 
  • curiosa
    missable skrev 2011-10-24 13:59:26 följande:
    någon som har börjat fundera hur ni ska ta ut FL???
    försöker hitta sätt som gör att man inte tappar för mycket på inkomsten.... som blir bra för både maken och mig 
    Jag har vart inne på fk hemsida och grejat lite med det och har nog kommit fram till så här:

Jag tar 20120111-20120531
    3 dagar/vecka
    Mannen tar 20120601-20120831
    7 dagar/vecka
    Sen så tar jag över igen 20120901-20130111 (eller när den är ett år)
    3 dagar/vecka
    Jag tar 20130112-20130531
    5dagar/vecka (för att behålla sgi)
    Mannen tar samma period som året innan och efter det är det dags för inskolning.

Så tanken är att vi ska vara hemma till sep 2013.
    Det blir inte så fett med inkomst när jag är hemma men känns dumt att ta ut mer när jag är hemma eftersom mannen har dubbelt i fp, bättre att han tar ut dagar då än jag.
    Jag ska sommarjobba båda sommrarna, hoppas på att få minst 10 veckor varje.
  • curiosa
    Velociped skrev 2011-10-24 08:46:53 följande:
    Det här rekommenderar Sahlgrenska att man ska packa i BB-väskan. Utgår mest från den... :)

Blodgruppering
    Legitimationshandling med foto (ID-kort, pass, körkort t ex)
    Ett par sköna tofflor och eventuellt en morgonrock
    Privata kläder till dig och barnet (det finns också sjukhuskläder)
    Liten bomullsmössa till barnet
    Mobiltelefon
    Kamera
    Toalettsaker
    Favoritmusik
    Favoritdrycker och eventuella mellanmål

Kaffe och te finns för självservering på avdelningarna. Mikrougn finns tillgängligt. Kiosk och matsal finns på sjukhusområdet för anhöriga.

www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Forlossningsvard/F...-/
    Ska man föda på NÄL i Thn så finns det inte sjukhuskläder till bebis enl min bm. Detta måste tas med själv. (allra första kläderna finns dock men vid ombyte är det privata som gäller)
  • SFHelen

Ang. föräldraledigheten så kommer jag att ja ut fullt i början och minska ner till 5 dagar och ev jobba i sommar. Min man kommer vara hemma första månaden och hjälpa mig med alla 3 barnen här hemma.  

Det kommer bli att det är jag som är hemma mest även denna gång. Detta pga att vi inte vill förlora hur mycket som helst i inkomst.

• Velociped
    curiosa skrev 2011-10-24 15:28:33 följande:
    Ska man föda på NÄL i Thn så finns det inte sjukhuskläder till bebis enl min bm. Detta måste tas med själv. (allra första kläderna finns dock men vid ombyte är det privata som gäller)
    Jo, läser man vad det finns för rekommendationer i diverse tidningar mm - så verkar det variera kraftigt från sjukhus till sjukhus vad som erbjuds. Eftersom jag med allra största sannolikhet ska föda på Östra eller Mölndal så utgår jag från Sahlgrenskas rekommendationer som en bra grund. :) (dock har jag ett par uppsättningar bebiskläder packade, men det beror främst på att man ju inte vet hur stor den lilla skrutten kommer bli) :)
  • Alltochinget

Eftersom jag pluggar måste jag hoppa in i studierna igen där jag slutade. Jag kommer därför vara hemma 1 år med bebis och sedan får vi se hur vi gör. Antingen får han/hon börja dagis när den fyllt 1 år och pappa är hemma 1-2 dagar i veckan till en början eller så får pappa vara hemma på heltid i ett par månader till innan inskolningen börjar. Vi får se lite hur vi känner när det är dags. Jag kommer gå tillbaka till studierna efter mammaledigheten och det kommer därför inte bli långa dagar på dagis eftersom jag inte går så långa dagar i skolan och däribland en del självstudier som jag kan styra själv.

Min FP baseras på lönen jag hade innan studierna och den var inte så hög tyvärr så det ser ut som att jag kommer behöva ta ut 6-7 dagar i veckan för att vi inte ska behöva vända på varje krona. Det resulterar ju i att våra dagar kommer ta slut ganska fort, men så får det bli. När vi får nästa barn hoppas jag att min inkomst ökat lite i alla fall.

Hoppas myran vill stanna i magen till januari <3