• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Someday

Jag var på besök på MVC i fredags. Allt såg bra ut, alla prover var fina. Lite i underkant på symfysmåttet. Men det är redan bokat TUL i v 32 för min del på grund av mitt illamående och dåliga värden vad gäller HB och järn. Barnmorskan frågade hur jag mådde. Jag svarade att jag har haft sammandragningar nattetid, att jag vaknat av att de gjort ont men att de gått över relativt fort.
    Det resulterade i ett besök på förlossningen för undersökning för att vara på säkra sidan.
    Jag fick först ligga med CTG-kurva i 30 min. Lämna urinprov. Bli klämd av barnmorska och så vidare. Allt såg bra ut men de ville att läkare skulle göra gynundersökning. På grund av akut kejsarsnitt fick vi vänta på läkaren ett par timmar. Hon gjorde en grundlig undersökning och kom fram till att jag har en böjd tapp. Att den var sluten nedtill men att jag börjat öppna mig inifrån. Så jag blev kvar över natt och ordinerad sängläge hos dom. Fick ny CTG och undersökning. Tappen obetydligt förändrad över natt. Så jag fick åka hem. Ordinerad mer vila men att ändå leva lite som vanligt. Ska på nytt besök om ett par veckor. Har det ändrat sig blir jag inlagd och sjukskriven på grund av risk för prematur förlossning.

Det känns lite frustrerande måste jag säga. Men men....
    Den som väntar på något gott =)
    Det var mysigt att vara på BB och träffa de små nyfödda! Underbar personal och läkare. Känner mig trygg med att åka tillbaks dit när det väl är dags på riktigt.

• minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-11-07 11:30:27 följande:
    Oj, ja då förstår jag varför de vill att du kommer in direkt :) Du är en snabbis! Har du långt in till förlossningen? Kom din son? på BF innan eller efter?
    Hehe, ja, min mammas andra förlossning var jättesnabb och då var hennes första inte lika snabb som min. Sen kan man ju aldrig veta, kan bli en lång utdragen förlossning men lika bra att ställa in sig på en snabb så man inte riskerar att föda hemma. Det tar en kvart med bilen ungefär till närmaste sjukhus, och skulle det vara fullt och man typ har krystvärkar så kan dom ju knappast slänga ut en xD Men startar det mitt i natten får vi ringa sambons brors familj som bor en kvart härifrån med bil, och känns det väldigt bråttom får vi väcka lillen och ta med oss honom så får mina föräldrar hämta honom på förlossningen. I bästa fall förvarnar det lite på dan som det gjorde sist så han kan åka till mina föräldrar innan det sätter igång på riktigt. Han kom på BF så jag hoppas den här håller sig runt det datumet också :p Den får gärna komma 11 dagar innan BF, men inte tidigare för då blir det decemberbarn ;) När har du BF? :)
  • SFHelen

uf säger jag bara, är 4:e dagen som man är så gott som helt orkeslös... känns som kraften i kroppen har försvunnit helt och nu börjar illamåendet komma med :(

klagande från min sida, men de positiva är han lillkillen lever om i magen (långt ner), och verkar må toppenbra där inne fast jag svimmade i lördags.   

• Serendipitet
    minjalin skrev 2011-11-07 11:36:49 följande:
    Hehe, ja, min mammas andra förlossning var jättesnabb och då var hennes första inte lika snabb som min. Sen kan man ju aldrig veta, kan bli en lång utdragen förlossning men lika bra att ställa in sig på en snabb så man inte riskerar att föda hemma. Det tar en kvart med bilen ungefär till närmaste sjukhus, och skulle det vara fullt och man typ har krystvärkar så kan dom ju knappast slänga ut en xD Men startar det mitt i natten får vi ringa sambons brors familj som bor en kvart härifrån med bil, och känns det väldigt bråttom får vi väcka lillen och ta med oss honom så får mina föräldrar hämta honom på förlossningen. I bästa fall förvarnar det lite på dan som det gjorde sist så han kan åka till mina föräldrar innan det sätter igång på riktigt. Han kom på BF så jag hoppas den här håller sig runt det datumet också :p Den får gärna komma 11 dagar innan BF, men inte tidigare för då blir det decemberbarn ;) När har du BF? :)

Jo säkert finns det en möjlighet till att det blir en långsam förlossning med men troligtvis blir det ju inte det och då är det som du säger bäst att förvänta sig det så att man hinner :) Om det startar mitt i natten så gäller det helt enkelt att ni redan packat sonens övernattningsväska och BB väska, vad jag hört så tar det ett ta att vakna upp och fatta att det är pågång under natten om man inte haft några förarningar under dagen. Vad fick du för förvarningar med sonen? Kom man på BF vad häftigt! Det brukar ju aldrig stämma annars :) Jag har BF 9 januari och hoppas på januari bebis om man nu ska önska ;) Och troligtvis blir det ju det!
  • Some
    GoodEnough mom skrev 2011-11-07 10:06:54 följande:
    Oki, så då borde det väll vara samma här!? :)
    Ja det vore väl konstigt annars.
    nya mamman skrev 2011-11-07 10:01:41 följande:
    Är det någon som har mycket förvärkar redan?
    Igår kväll när vi slappa på soffan så hårdnande magen flera ggr under en längre tid och hade samtidigt mensvärk som strålade ner i ljumske och lår. Gjorde inte ont men kändes lite jobbigt...
    Har under mina 2 tidigare grav inte lidit av några förvärkar alls. När det kommit så har det börjat pang poff och det har varit på riktigt!
    Vill inte hålla på så här i typ 7-8 veckor till. Idag har magen hårdnat några ggr men ingen mensvärk än så länge. 
    Jag får sammandragningar med mensvärk ett par ggr om dagen. och sammandragningar utan mensvärk får jag mest hela tiden. Min barnmorska säger att det är normalt och att det ofta blir värre ju fler barn man har.
    happy until proven otherwise
  • bumbi 84
    minjalin skrev 2011-11-07 11:18:12 följande:
    Ja du, inte lätt det där :p Jag ska tydligen åka in så fort jag får värkar i alla fall eftersom det gick 5 på 5 timmar från första värk förra gången och det var bara sista 2-2,5 timmarna som jag upplevde som smärtsamma :p När jag kom in var jag öppen 6 cm och det var då som värkarna mer började kännas men var absolut inte fruktansvärt smärtsamma, men från 8-10 cm var riktigt hemska för då öppnade jag mig 2 cm på 20 minuter.
    jag ska med åka direkt men dom är inte säkra på att vi hinner ändå gick från 8cm till ute på mindre än 2min. hann inte ens krysta en hel gång hann bara börja så var hon ute.
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Serendipitet
    SFHelen skrev 2011-11-07 11:42:28 följande:
    uf säger jag bara, är 4:e dagen som man är så gott som helt orkeslös... känns som kraften i kroppen har försvunnit helt och nu börjar illamåendet komma med :(

klagande från min sida, men de positiva är han lillkillen lever om i magen (långt ner), och verkar må toppenbra där inne fast jag svimmade i lördags.   

Man får klaga, jag tror att det är bra att få gnälla lite för oftast mår man lite bättre efteråt :) Jobbigt att du ska behöva vara så trött! Känner mig med orkeslös men har sluppit att svimma som i början av graviditeten, så jag försöker bara vila efter maten och sedan tvinga mig till att göra saker. Vad säger BM om att du svimmar? Har du järnbrist eller proverna ger inga svar alls?
  • bumbi 84
    Someday skrev 2011-11-07 11:32:01 följande:

Jag var på besök på MVC i fredags. Allt såg bra ut, alla prover var fina. Lite i underkant på symfysmåttet. Men det är redan bokat TUL i v 32 för min del på grund av mitt illamående och dåliga värden vad gäller HB och järn. Barnmorskan frågade hur jag mådde. Jag svarade att jag har haft sammandragningar nattetid, att jag vaknat av att de gjort ont men att de gått över relativt fort.
    Det resulterade i ett besök på förlossningen för undersökning för att vara på säkra sidan.
    Jag fick först ligga med CTG-kurva i 30 min. Lämna urinprov. Bli klämd av barnmorska och så vidare. Allt såg bra ut men de ville att läkare skulle göra gynundersökning. På grund av akut kejsarsnitt fick vi vänta på läkaren ett par timmar. Hon gjorde en grundlig undersökning och kom fram till att jag har en böjd tapp. Att den var sluten nedtill men att jag börjat öppna mig inifrån. Så jag blev kvar över natt och ordinerad sängläge hos dom. Fick ny CTG och undersökning. Tappen obetydligt förändrad över natt. Så jag fick åka hem. Ordinerad mer vila men att ändå leva lite som vanligt. Ska på nytt besök om ett par veckor. Har det ändrat sig blir jag inlagd och sjukskriven på grund av risk för prematur förlossning.

Det var mysigt att vara på BB och träffa de små nyfödda! Underbar personal och läkare. Känner mig trygg med att åka tillbaks dit när det väl är dags på riktigt.

Hoppas att det räcker med vila så att du slipper bli inlagd. är segt att ligga där en längra tid.
    Tre tjejjer ♥-07,-09,-10♥ Bf 120112
  • Serendipitet
    Someday skrev 2011-11-07 11:32:01 följande:

Vad skönt att de kollade upp dig ordentligt! :) Sedan är det ju perfekt att du fick så bra kontakt med dem så att du kan känna dig trygg inför en förlossning där. Hoppas du slipper inläggning, det är tråkigt med ordinerad vila men en inläggning är hemskt tråkig.  
  • minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-11-07 11:47:49 följande:
    Jo säkert finns det en möjlighet till att det blir en långsam förlossning med men troligtvis blir det ju inte det och då är det som du säger bäst att förvänta sig det så att man hinner :) Om det startar mitt i natten så gäller det helt enkelt att ni redan packat sonens övernattningsväska och BB väska, vad jag hört så tar det ett ta att vakna upp och fatta att det är pågång under natten om man inte haft några förarningar under dagen. Vad fick du för förvarningar med sonen? Kom man på BF vad häftigt! Det brukar ju aldrig stämma annars :) Jag har BF 9 januari och hoppas på januari bebis om man nu ska önska ;) Och troligtvis blir det ju det!
    Precis. Jag hade smvärkar hela dan innan och molande mensvärk. Jag kände inte när en värk började eller slutade utan kände bara toppen som en liten ilning i ryggen så inget smärtsamt alls eller så. Mina förvärkar kändes likadant. Sen väcktes jag 02:30 av starkare värkar, som inte var smärtsamma än eller så utan bara starkare. Och 04:30 kom vi in och då var jag 6 cm öppen och 06:40 var det dags att krysta och 07:37 föddes han :) Jag var klarvaken när jag vaknade och förstod att det var dags, men det är säkert olika :p 5 % av alla barn föds på BF och min mamma har fått nummer 1 och nummer 3 på BF och nummer 2 på BF+2 så vi får se när min kommer :p Okej, då har du 3 dagar före mig då :) Tänk om vi får på samma dag :p