• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Pamper
    elinson skrev 2011-11-09 16:23:29 följande:
    Jag är sjukskriven för grav. depression på 50%. Men det hjälper att ha något litet att göra varje dag. Typ planera middagen, måla lite, läser bebisböcker, telefon men vänner jag inte pratat med på länge, nu har jag inte ont så jag klarar promenader med hunden och det hjälper verkligen. Men om du kommer dig ut (med bil eller tll fots) så byt miljö, sitt på kafe o läs en bok/tidning. Jag deppar ihop fullständigt om jag hamnar i soffan hela dagen. Sen hjälper det att blogga o få skriva av sig lite ibland . Har du nån att prata med? Täta uppf hos BM eller psykolog?
    amadores skrev 2011-11-09 12:53:50 följande:
    Har BF 23/1 och har nyss blivit sjukskriven pga kraftig foglossning, Har nu varit hemma nästan en vecka och funderar på hur jag ska få tiden att gå tills januari. Är ganska rastlös av mig och försöker fylla dagarna med att "boa" inför bebisen men är rädd att veckorna ska bli väldigt långa nu...

Någon annan som är rädd för att bli lite deppig av att gå hemma så länge eller som har några tips på hur man gör för att undvika rastlöshet/deppighet?
    Detta här med grav. depp undrar jag över.....
    nog för att jag e ensamstående o gravid men skulle d vara en indikation på att ja har lättare för att bli deppig?
    och hur ska det behandlas i så fall??

Rädd är jag iaf o bm sa nu sist att hon var lite orolig för hur jag ska hantera förlossningen med tanke på att de e första o jag e ensam med barnet när jag sen e hemma.... (har en väninna som följer med på förlossningen)

Ja som sagt, första gången för mig hur skiljer man vanlig gravid depp från riktig depression????
  • Krikiz

Skönt att höra att det är fler som bär runt på livliga små krabater
    Var hos BM idag på v.29-kontrollen och alla värden såg bra ut bortsett från SF-måttet som bara ökat 1,5 cm på 4 veckor.
    Har själv noterat att magen inte växt något, men då bäbben är aktiv har jag inte funderat så mycket mer på det hela. Dock skall jag tillbaka om två veckor för att BM vill lyssna och mäta en gång extra.

Har haft en hel del sd sedan flera veckor tillbaka, men de senaste två veckorna har de börjat bli smärtsamma och bitvis väldigt regelbundna. Lämnade ju en U-odling vid förra BM-besöket och den var helt blank, så det var inte förklaringen till alla sd. BM tyckte nu att jag borde sjukskriva mig de få pass som är kvar för att inte riskera att det triggar igång förlossningen i förtid, men det är lite svårt att ta steget - för visst fasen skulle det vara skönt att slippa jobba, då jag sover allt sämre pga. foglossningarna i ryggen - men samtidigt kommer jag ju att få flera månader på mig att sakna mina kära arbetskamrater ändå......   Nåja, jag lovade henne och sambon att jag skulle se hur den här natten gick och sedan ta ställning till sjukskrivningen - för det kanske är dags att sluta vara så förbaskat envis och lyssna lite mera på kroppen

Nosce te ipsum.
  • Sapato

Klaga lite

VARFÖR kan inte folk sluta stressa på morgonen?!
    Nu igen var det en kvinna som dunsade in i min mage för att hinna med ett tåg när nästa går om 5minuter.. Gaahhh.
    De springer så fort så man hinner inte ens säga till men nästa gång tänker jag vända och springa efter och ge en rejäl utskällning.
    Nu sparkar bebis för fullt så väckt av smällen blev han.

Kan förstå om tågen gick med 15minuters trafik men de gör de inte i sthlms innerstad!!
    Gå hemifrån liite tidigare om du har så bråttom.

• Sapato

God morgon förresten, hur mår ni andra idag??
    Ska till BM i eftermiddag, myyyys

• nya mamman

Jag var till mvc igår. Allt va kanon!! En vild liten buse som hade hjärtljud på 158. Men det hade varit full fart från morgon till kväll oxå =)
    Hb hade stigit till 114. YEY!!! Så nu fortsätter vi me dessa järndroppar lika bra som hittills!
    SF 31 och totalt har jag gått upp 14 kg =/

Idag har jag även fått min tid till sista UL. Ska den 14/12 kl 14. Så då ska vi få se om det fortfarande är en flicka ;) 

• nya mamman

Är det fler som "lider" av hunger?? Jag är hungrig hela tiden känns det som. Har vaknat flera nätter av att jag varit hungrig, trots att jag ätit innan jag lagt mig.
    Behöver säkert äta var tredje timme... 

• Tärning6

Hej alla!
    Ja då var det ett faktum har fått gravdiabetes :/ Tog första sprutan i går kväll det tog mig ca: 30-40min innan jag vågade sticka mig själv är nämligen nål och sprut rädd och då kan jag tillägga att jag har dem minsta nålarna på 4mm, men är man rädd så är man..
     Förutom detta så har sonen nyss börjat bli på bättringsvägen han har varit jätte förkyld men febern e borta så det enda som återstår nu är att han är snorig och har hosta, ja jag börjar oxå bli förkyld har fått hostan vilket är jobbigt då jag hostar så hårt att jag nästan kräks vissa gånger..

hur e de med er andra :D

• Serendipitet
    nya mamman skrev 2011-11-10 08:33:49 följande:
    Är det fler som "lider" av hunger?? Jag är hungrig hela tiden känns det som. Har vaknat flera nätter av att jag varit hungrig, trots att jag ätit innan jag lagt mig.
    Behöver säkert äta var tredje timme... 

Åh, jag med. Jag lider med av hunger och behöver småäta för halsbrännan så det känns som jag äter hela tiden :S Varje natt är jag uppe och kissar ett par gånger och är jätte hungrig men jag försöker alltid somna om ändå. Jag har börjat äta havregrynsgröt på kvällen och trots att jag egentligen tycker det är * så håller jag mig lite längre på natten utan hungerkänsla och sedan somnar jag snabbare med - tror det är för värmen :D
  • elinson
    Pamper skrev 2011-11-09 23:11:44 följande:
    Detta här med grav. depp undrar jag över.....
    nog för att jag e ensamstående o gravid men skulle d vara en indikation på att ja har lättare för att bli deppig?
    och hur ska det behandlas i så fall??

Rädd är jag iaf o bm sa nu sist att hon var lite orolig för hur jag ska hantera förlossningen med tanke på att de e första o jag e ensam med barnet när jag sen e hemma.... (har en väninna som följer med på förlossningen)

Ja som sagt, första gången för mig hur skiljer man vanlig gravid depp från riktig depression????
    Jag har pratat mycket med min läkare om detta. Hon menar att en depression som kommer under grav. är en graviditetsdepression (inget mer spännade än så). Det är svårt att ge lyckolpiller udner graviditeten & amningen så de behandling som erbjuds iaf i Norge är psykolog. Jag är en av dem som har svårt PMS och är tydligen mer disponibel för att drabbas, enligt länken är även ensamstående mödrar och de som tidigare varit deprimerade riskgrupper.

http://web4health.info/sv/answers/bipolar-depr-ppd-risk.htm

Men sök hjälp, iaf i förebyggande syfte om du nu drabbas efter förlossningen så att du slipper söka den hjälpen då när man är som svagast. Jag är i lite bätter form nu och sjukskriven på 50% men det känns väldigt bra att både läkare och barnmorska vet att jag sliter och att de är uppmärksamma på om det går nedåt efter förlossningen. Men ta din depp på allvar och ta vara på dig. Jag finns på här på FL om du vill prata/skrivas ;)
  • curiosa
    Krikiz skrev 2011-11-10 03:52:17 följande:
    Skönt att höra att det är fler som bär runt på livliga små krabater
    Var hos BM idag på v.29-kontrollen och alla värden såg bra ut bortsett från SF-måttet som bara ökat 1,5 cm på 4 veckor.
    Har själv noterat att magen inte växt något, men då bäbben är aktiv har jag inte funderat så mycket mer på det hela. Dock skall jag tillbaka om två veckor för att BM vill lyssna och mäta en gång extra.

Har haft en hel del sd sedan flera veckor tillbaka, men de senaste två veckorna har de börjat bli smärtsamma och bitvis väldigt regelbundna. Lämnade ju en U-odling vid förra BM-besöket och den var helt blank, så det var inte förklaringen till alla sd. BM tyckte nu att jag borde sjukskriva mig de få pass som är kvar för att inte riskera att det triggar igång förlossningen i förtid, men det är lite svårt att ta steget - för visst fasen skulle det vara skönt att slippa jobba, då jag sover allt sämre pga. foglossningarna i ryggen - men samtidigt kommer jag ju att få flera månader på mig att sakna mina kära arbetskamrater ändå......   Nåja, jag lovade henne och sambon att jag skulle se hur den här natten gick och sedan ta ställning till sjukskrivningen - för det kanske är dags att sluta vara så förbaskat envis och lyssna lite mera på kroppen
    Mitt sf mått hade ju inte heller ökat och tom ev minskat på tre veckor.
    Jag ska få åka in på ett tul för att kolla så allt är bra och flödet är som det ska.
    Min bus är oxå jätte livlig så jag är inte speciellt oroad men självklart så funderar man på varför det inte växer.