• Someday

Januaribebis 2012

Jag har varit hos BM i v 9 (hälsosamtal, v 12 (inskrivning), v 14 (ultraljud), v 15 läkarbesök, Provtagningar däremellan ett par gånger, v 19 ultraljud, v 22 samtal, v 23 provtagning, v 24 planerat besök hos läkare, v 25 planerat samtal/hjärtljud. Haft en del tfnkontakt med BM också däremellan.
    Sen vet jag inte hur det är planerat framöver riktigt...
    Jag är förstföderska med dåliga blod/järnvärden.

• Someday
    LillaEko skrev 2011-09-19 06:24:59 följande:
    I em är det äntligen dags för vårt bm besök. Hoppas nu verkligen vi får lyssna på hjärtat, har ju inte gjort det än.

Någon mer som blir EXTREMT mätt av att äta bara lite lite för mycket? Känns som jag varje kväll är helt full, kan inte ens få i mig vatten. Och det kan vara även om det kanske gått 2-3 Tim sen jag ätit!
    Så känner jag mig konstant. Äter dessutom väldigt lite, hela dagen! Jättejobbigt då jag vet att jag får i mig för lite mat!
  • Someday

Jag har fått besked i dag att det blir järninjektioner i tre veckor, ett par tre gånger i veckan.
    Start nästa vecka som jag förstod det. Hoppas att det hjälper upp mina värden.
    Hoppas att jag blir lite piggare av det!

• Someday

Idag har jag först varit på kontroll hos BM och allt var finfint!
    Har fått mitt moderskapsintyg och info om amning samt lite andra papper som ska sparas i BB-väskan...
    Sen på eftermiddagen var jag på vårdcentralen för att äntligen få mitt järndropp!
    En hästdos, maxdos snarare, Orolig att det påverkar bebis men alla lugnar mig! Hoppas att mitt HB stabiliserar sig de kommande veckorna och slutar sjunka och att illamåendet berott på järnbristen så att det går över.
    Det har strulat oerhört mycket med ordinationen och mängder samt vilka dagar jag ska ha droppet! Hoppas att det flyter på nu.
    Om jag nu ska gnälla lite så har jag även fått foglossning! Ont att gå, köra bil och att röra sig i allmänhet. Det är inte så roligt faktiskt som grädde på allt mos jag redan fått! Men men, jag försöker att njuta ändå. Känner bebis mer och mer! Det gör att det är så värt det =)

• Someday

Skickar man bara in moderskapsintyget till Försäkringskassan i ett vanligt kuvert utan något bifogat brev?
    Antar att det i så fall kanske är samma adress som vanligt...
    Har ni tagit kopia på det?

• Someday
    Velociped skrev 2011-10-08 09:55:12 följande:
    Jag vill bara visa resultatet av att man ber sambon leta fram förslag på skötbord... Jag kanske är jättekinkig, men vilka av er här skulle kunna tänka sig att ha detta stående hemma (när det finns så många snyggare alternativ)?

www.byggfaktadocu.se/10/company/20/87/88/prod... 
    Skulle aldrig komma på fråga! Inte hemma hos mig i alla fall! Han är ju i alla fall engagerad =)
    Men vad hände med IKEA; Troll och dylikt?
    Be honom gå till babyproffsen, någon möbelaffär eller IKEA och kika lite. Garanterat billigare också...
  • Someday
    GoodEnough mom skrev 2011-10-10 22:18:04 följande:
    Det var som jag och sambon trodde - de var oroliga igår! Tycker det är dålig stil att inte berätta vad som var fel eller eventuellt fel och varför jag skulle återkomma mer än bara - det ser ok ut. Desstom hade de inte antecknat besöket så min nya läkare fick ringa upp den jag hade igår och fråga :S 

Jag låg ju på rygg när de mätte hjärtrytmen igår och sedan när jag skulle sätta mig upp för att de skulle ta av bältet och dosorna så gick hjärtljudet på bebis ned för länge och för mycket och det var inte bra. Därför som jag tydligen fick lägga mig på sidan sedan. Idag låg jag i två timmar. Mätte inte när jag reste mig upp (eftersom de ringde läkaren efter undersökningen) men de sa att det såg bra ut - Denna gången kunde jag tro på orden iallafall :)

Jag hade bra blodtryck 100/80 (och ingen urinvägsinfektion sedan igår ;) ). Hon sa att jag alltid skulle känna bebisen 10 gånger varje dag, annars skulle jag åka in igen för koll. Om det kändes konstigt eller fel skulle jag med komma in, men jag hoppas att det inte ska behövas. Så nervös jag va.

Vad skönt att du blivit tagen på allvar och ordentligt kollad och att du vet att du kan höra av dig igen utan att känna dig nojig! Många många kramar och skönt att allt var bra med bebis =)

• Someday
    LillaEko skrev 2011-10-14 09:59:42 följande:
    V 29 idag, 83 dagar kvar till bf och 12 arbetsdagar kvar efter idag. Kan knappt förstå att vi kommit så här långt.
    Minns hur segt det kändes innan v 12. Tittar man bakåt går tiden ändå väldigt fort!
    Kan bara instämma Lilla Eko! Samtidigt som jag längtar efter pyret börjar jag känna att tiden inte räcker till! Hur ska jag hinna? Tiden har gått väldigt fort även om det har känts segt emellanåt...
    Jag är i 27+0 (28) idag! Hjälp, bara 12 veckor kvar =)
    Och snart börjar allt julstök. Jobbar ganska exakt 2 månader till om jag får må bra!
  • Someday
    cabrera skrev 2011-10-15 12:15:28 följande:
    Är det någon här som har läckt nån slags vätska??? Jag kände hur de rann till lite så gick på toaletten o då kom de massa flytingar blandat me typ vatten?? Nån som har liknande??
    Ring förlossningen och fråga! Kan vara värt att åka på koll så att du inte läcker fostervatten! Vet att man kan få flytningar så att man tror att man kissat på sig men som vatten vet jag inte... Jag hade ringt och kollat.
  • Someday
    twistedtofit skrev 2011-10-20 06:23:16 följande:
    När folk säger "vad tjock du blivit!" svarar jag " detsamma! Du ser helt enorm ut!" då blir de tysta. Känner man behov av att säga nåt kan man väl säga att magen växt. både jag o de flesta andra gravida har nog på känn att magen växer! Den ska ju liksom det, men folk låter förvånade när de ser att magen blivit större! Kan man inte bara försöka lägga till nåt positivt - som att man är fin... Inte bara tjock!
    Den ska jag stjäla!!
Svar på tråden Januaribebis 2012