• Someday

Januaribebis 2012

Noras skrev 2012-01-08 07:48:44 följande:
    Nu orkar jag inte mer. Idag är precis likadant som igår: knivskarp smärta vid revbenen på vänster sida. Kommer från baktill vid revbenen och strålar framåt. Det har nu också börjat stråla mot magen, och en punkt ungefär mitt på magen på vänster sida om naveln gör ont.  Kan knappt dra luft ordentligt och så fort jag rör mig så hugger det till så jag måste stanna upp och vill bara gråta. Igår skulle jag sätta mig i soffan för att ta det lite lugnt. Jag kan nog säga att så där rädd har jag inte sett min man tidigare. Direkt min rygg tog i ryggstödet, bara nuddade alltså, så skrek jag totalt rakt ut! Jag har aldrig känt en sådan smärta tidigare!! Förvånad Det går inte ens att dra med fingrarna över revbenen utan att det gör fruktansvärt ont!
    Igår klarade jag inte av att göra någonting alls på grund av smärtan. Det konstiga var att så fort jag satte mig så blev jag konstigt illamående och fick yrsel, så jag fick försöka stå så länge jag orkade och sen försöka lägga mig ner. Något som var ett rent h-vete! Först slapp jag inte ner i sängen, sen kunde jag inte röra mig en millimeter då jag äntligen låg där, och då jag skulle upp igen så fick gubben försöka hjälpa så gott det gick medan jag grät och skrek om vartannat.
    Jag får röra mig i slowmotion, ta jättesmå steg för att det gör ont. Och då jag gick ut på gården med hundarna igår så de skulle få röra sig lite så fick jag lixom vrida kroppen mot vänster samtidigt som jag fick hålla vänster arm i 90 graders vinkel och lixom "kura ihop" överkroppen för att kunna gå och vrida huvudet mot höger för att se vart jag gick. Gubben skämtade lite och sade att jag såg ut som något ur en skräckfilm.
    Min största skräck just nu är att förlossningen ska börja. Jag vet inte hur jag ska kunna gå igenom det med den här smärtan. Jag klarar inte ens av att krysta vid nummer två på toaletten (ursäkta infon) hur ska jag då klarar av att krysta ut ett barn? Och på tal om toaletten, jag får snart ropa "färdig" då jag är där inne, så får min man komma in, för jag får mig knappt "ordnad" efter avslutat projekt där inne Skäms Gör så ont för minsta lilla rörelse.

Jag har försökt att "bota" mig med allt jag har hittat: smärtstillande, liniment, värmedyna, tagit tabletter mot halsbränna m.m. men inget har hjälpt överhuvudtaget.
    Nu sitter jag seriöst och funderar på om jag ska ringa någonstans och fråga vad jag ska ta mig till. Men vart ska man ringa? Vanlig läkare? Ringa till förlossningen och prata med någon där? Eller ska man bara försöka stå ut tills nästa besök hos BM? Det är ju dessutom söndag idag också så det försvårar ju saken lite också vart och till vem man kan ringa.
    Känner mig samtidigt lite "dum"... Jag är en sån person som aldrig klagar och alltid klarar mig själv, oavsett vad, så nu då man ska ringa någonstans så känns det som om man skulle vara till besvär och bara ta upp deras dyrbara tid som de skulle kunna lägga på någon annan som verkligen har det akut istället...
    Vet inte riktigt hur jag ska göra... Vad skulle du/ni ha gjort?
    Noras jag tycker att du ska ringa förlossningen och be att de rådgör med en vanlig läkare också om vad som är bästa vägen att gå vidare. Brutna revben läker ju inte på ett par dagar. Du ska ju inte behöva plågas. Smärtstillande och dylikt som finns att tillgå behöver de nog diskutera lite grann!! Lycka till...
    Önskar att något hjälpte!!
  • Someday
    fair skrev 2012-01-10 10:18:20 följande:
    Jag har två dagar kvar till BF. Känns så himla surt då dottern var en vecka tidig :P men det är bara att bita ihop, bebis kommer väl när hon kommer :)
    Vi får kämpa på Fair. Jag har också bara ett par dagar till BF.
    Känns konstigt att bebis skulle stanna kvar så länge eftersom det varit risk för tidig förlossning sedan i november med massa kontroller och dylikt. Nu när den får komma händer nada.
    Bara massa värkar som kommer och sen försvinner igen, konstanta sammandragningar men inget mer! Jobbigt! Hoppas att det drar i gång för oss på riktigt snart...
    10 januari är väl en bra dag att födas =)
  • Someday

Jag väntar också med värkar och sammandragningar varje dag...
    Börjar bli så avundssjuk!! Vill inte logga in här längre när jag ser att det dyker upp nya bebisar hela tiden :/
    Det börjar bli olidligt jobbigt att vänta eftersom det gör ont hela tiden men inte vill ta fart. Öppet, moget men inget händer! Försöker med alla huskurer men inget har fungerat hittills...
    Alla, då menar jag alla, ringer och undrar hur det går. Stressande, jobbigt. Snälla kompisar säger att jag ska vila för sen är det glada livet slut. Jag gör ju inget annat!! Vågar inte hitta på något, vågar inte planera, vågar inte bestämma något eller åka någonstans. Sååååååå trött på detta nu!

• Someday

Min slempropp var gröngul, sen har det kommit mer i omgångar i varierande färger från ganska genomskinligt till brunt med blod i... BM sa att det definitivt var slemproppen.

• Someday
    Haanky skrev 2012-01-13 15:49:26 följande:
    ush är så himla sur och grinig hela tiden... är less på att vänta fasten ja inte har bf fören 29jan!! snäser å fräser åt mina vänner i telefon eller så orkar ja intesvara... de frågar ju redan om det hänt nått och även de som inte ringer för att kolla om man fått orkar ja inte prata me hahah tror de bara vill veta om man fått än tur är så har ja väldigt förstående vänner :) vi brukar snäsa åt varandra.. på skoj då :D:D men känner ni me att man är hemskt o social och otrevlig?
    Jag blir också så irriterad på alla som frågar! Och som fortsätter att ringa när man inte orkar svara. Och som undrar när den kommer, om jag känner något och så vidare! Men hallå, bebis kommer inte fortare för det. Som om min åsikt och vilja spelar roll? Orkar inte heller svara längre... Känner mig mest påpassad av alla påringningar och börjar precis som du känna mig otrevlig och det vill jag inte. Men det är stressande!
  • Someday

Nu vill jag ha min bebis!!

Den konstanta molvärken är tillbaks! Vill inte släppa av. Kom igår eftermiddag. Hade djälvulskt ont med värkar, men nu bara kraftigare molvärk med oregelbundna sammandragningar/värkar. Ingen tendens till vattenavgång.

Jag orkar verkligen inte längre. Kan man ringa FL och be om hjälp? Jag kan inget göra, allt gör ont. Jag sover inte. Jag kan knappt äta för jag mår så illa och det är så trångt inne i mig nu att jag inte kan andas heller eller sitta eller ligga bekvämt. Känns som att de sista dagarna är plågsamma... Har ju haft ont så länge nu!! Jag vill verkligen bara att det ska ta fart snart. Jag orkar inte vänta längre, att bara gå och titta på klockan och undra när det ska börja eller försöka dåsa bort dagarna.

• Someday
    roxylady skrev 2012-01-16 12:40:10 följande:
    Är det bara jag som är trött på andra mammors kommentarer? De tror att de kan hålla på hur som helst bara för att man är förtföderska.. De säger att livet tar slut, att man aldrig kommer kunna gå ut och shoppa på stan mer, att man aldrig mer får sömn, att man ska passa på att vila minsann för det får man aldrig göra sedan. Jag kan göra listan låååååååång!! Men jag håller på att bli galen. Jag tycker inte att det är roligt längre! Visst i början tog jag det som ett skämt.. men nu börjar jag bli trött på skiten. Vill de inte att jag ska skaffa barn eller vad är det frågan om? De kan ju inte veta hur min son kommer vara när han kommer ut.. vet knappt ut eller in hur jag ska betee mig mot dessa människor! 
    I mitt fall är det faktiskt inte bara min vänner som säger så, utan de flesta! Skriver jag på FB att jag inte sovit så kommer kommentarerna om vila haglande direkt, eller att jag kommer att få gå över så läääääääänge eftersom det är första. Jag instämmer med Paet, det är inte snällt! Man vill inte höra allt det här just nu dagarna innan FL. För även om jag är trött och inte sover och har konstant värk som kommer ju faktiskt pyret när som. Det sista man behöver nu är alla tråkiga kommentarer om hur trist livet blir sen eller hur jobbigt det är att föda barn.
  • Someday

Kan bara säga att jag instämmer med er andra! Jag har verkligen inte inställningen att mitt liv ska ta slut! Snarare att det får en annan mening med andra prioriteringar. Jag vet att jag kommer att ha dagar från hell då jag är trött och slut, men det har väl alla mammor ibland! Det beror ju lite på hur barnet mår också. Har man otur att få barn med kolik kan jag verkligen förstå att man känner så...
    Jag vill att mitt liv ska bli annorlunda, annars hade jag väl inte blivit gravid? Eller?
    Men att det ska ta slut, det vägrar jag att acceptera. Då får bebis följa med =)

• Someday
    Alltochinget skrev 2012-01-16 14:10:40 följande:
    Jag känner som ni har nämnt att livet inte slutar utan snarare börjar när man får barn :) sen vet jag ju inte att det är så eftersom jag inte har några barn än men det är den känslan jag har och jag hoppas den känslan kommer stanna när bebis kommit ut :)
    Instämmer till fullo!!
  • Someday
    roxylady skrev 2012-01-18 09:45:45 följande:
    Ska in så fort sambon kommit hem, han är på G nu. Tror jag packat allt men vågar knappt ställa mig upp! Gör så jäkla ont och drå drar en värk igång så fort jag gör det. Åh bara så du vet så vaknade jag upp 0600 igår med att det började smått göra ont. Sedan höll det i sig lite smått under dagen. Och när jag gick å lade mig 01 i natt så har det hållt igång ända tills nu nonstop så säg aldrig aldrig! :) Hoppas bara det inte är allt för falskt alarm nu.
    Så har jag haft det så länge. Nu med! Vågar inte åka in igen, rädd att få vända ännu en gång!
    Väntar på att det ska göra så där riktigt riktigt ont. Vad nu det är...
    Är också rädd att om jag väntar för länge så hinner vi inte in i tid. Vi får se vad de här dagen för med sig. Det tog ju riktig fart i går kväll igen med outhärdliga smärtor i ryggen och tryck neråt. Kände bebis huvud när jag var på toa, mer blodblandat och tryck i rygg och underliv med stickningar och dragningar. Sen avtog det på morgonkvisten lite grann. Nu har jag varit uppe och rört mig lite och nu har det dragit i gång igen. Får se om det håller i sig den här gången. Sammandragningarna är konstanta och har varit det hela natten men de gör inte ont fast att magen är stenhård. Känns inte som att det händer tillräckligt hos mig i alla fall och jag börjar också ledsna. Får ju inte sova ordentligt!

Lycka till Paet. Hoppas att det  tar fart och att ni får er bebis idag!!
  • Someday
    Noras kan bara säga att jag förstår dig!! Hur kan man ens säga eller tänka något sådant och att sen på fullaste allvar säga det... Har hon barn? Det verkar nästan inte så. Som sagt, det är ju ens egen make man ringer först och han som ska vara stödet! Tycker att du i lugn och ro ska säga det till henne sen när du kommit hem och allt lugnat ner sig...
    Kram!!
  • Someday
    shadowstorm skrev 2012-01-19 11:35:11 följande:
    Pratat med FL om igångsättning på grund av flera olika anledningar (problem på helgen bland annat) och att min rygg håller på döda mig. Men de surar på!!!! Så blir nog en natt på FL med morfin så jag får sova på det sen dagen efter gör de ett ställningstagande om vi kan börja prata om igångsättning!!!!!!!!!!! Fattar inte varför man låter mammor plågas i smärtor istället för hjälpa dem!..........Gråter
    Jag skulle också vilja bli igångsatt då jag har haft ont så länge och inget verkar hända av sig självt. Hur söndervärkt kan man bli liksom innan det startar? Det startar och stannar hela tiden. Varje dag.
    Känner mig så uppgiven. Ska till BM i morgon och ska verkligen prata med henne om det då. Sover inte. Kan knappt äta eftersom magen inte vill ha mat, mår antingen superilla eller så kör tarmarna i gång direkt. Jag har värk i ryggen. Magen är stenhård, konstanta SD känns det som. Men inget verkar hända där nere mer än det som redan skett. Vill bara att det ska ta slut!! Nu är jag helt slut även psykiskt. Finns ingen inspiration och glädje kvar och jag bara gråter för allt! Det är så olikt mig!! Vill inte må så här. Jag vill bara känna mig som jag!
  • Someday

Vi har också fått.en tjej idag. Kl 08.06. 3495g 51cm. Det tog tid, jobbigt, men så värt.det. Återkommer....

Nu vilar vi ut på BB.

Svar på tråden Januaribebis 2012