Inlägg från: Pebbles82 |Visa alla inlägg
  • Pebbles82

Januaribebis 2012

fabler skrev 2011-08-25 19:56:36 följande:
    Nån som haft akta graco logico? De har erbjudande på den www.jollyroom.se/akta-graco-logico-s-hp-inkl-... så skulle man ju vilja veta hur den är kontra brio primo www.babyland.se/brio-pkt-primo-svart-+-bas_x_... känns som de är nu man ska beställa babyskyddet. Dem rekomenderar att man ska prova dem i sin bil... men vi vet inte ens vad vi kommer ha för bil då så de blir lite svårt.

Vilka tråkigheter man fick läsa om idag då, en styrkekram till MaHo89. Finner inte ord!
    Vi hade en sån, ÄLSKADE! 
    Jag valde den för att den kändes robustare än Primon, för att den var smalare. Visserligen några hundralappar dyrare, men eftersom vi kunde ha den på vår Teutonia vagn var det värt varenda öre! :)

Och just babyskydden spelar inte så stor roll vilken bil du har, för basen är i stort sett lika stor på alla, det är mer de större stolarna som det brukar diffa med benutrymme osv på!  
  • Pebbles82

RUL igår gick superbra. Tillbakaflyttad 8 dagar, så nytt datum är 28/1 och jag hamnade i v 18 igen. Med andra ord var det så att min mens spökade när jag blev gravid (vilket jag misstänkt, men inte vetat). Allt såg dock bra ut och jag nöjer mig med det för tillfället! 

Nu tänkte jag bara passera sådär v25-26 innan jag vågar köpa någonting också. Ja, lite töntig...

Förresten låg min moderkaka i framvägg, så det förklarar varför jag inte känt så mycket tidigare. Härligt att veta!  

• Pebbles82

Är det inte konstigt att man knappt känner något alls ena dagen och sen direkt efter RUL så har dels magen hoppat ut en bit och NU känns det MASSOR i magen! 

Bullen i ugnen: Om jag var du skulle jag bara ta dagen som den kommer! :) Låt dina känslor få lugna ner sig lite, för jag tror du är mer besviken på dig själv och din reaktion än att du faktiskt ska få en dotter.  Jag såg mig alltid som pojkmamma, så när dottern föddes var det en lite konstig känsla (inte oönskat, bara konstigt eftersom vi inte visste kön). Då var jag övertygad om att jag helt enkelt skulle ha en son till senare, nu känns det mer "lockande" (i brist på bättre ord) med en dotter till.  Hoppas det känns bättre snart oavsett! 

• Pebbles82

Hej tjejer! 

Jag har varit borta från tråden i evigheter, men nu börjar det ju faktiskt bli påtagligt att man är gravid så nu hoppar jag in igen!
    Idag ska jag till BM för första besöket sen inskrivningen i v 7, det är hela 18 veckor sen. Haha, galet ju! 

Hoppas allt är bra med er alla! 

• Pebbles82
    roxylady skrev 2011-10-12 11:52:18 följande:
    Nu har jag kontaktat personalchefen för vårt kontor att jag kommer vilja att gå ned 75% sista halvan av December. Håller nu tummarna på att det kommer att gå igenom. Så man slipper den värsta julstressen också. Tror inte man pallar det när man är höggravid!

Någon annan som jobbar på kontor här inne? Hur har ni löst saken?
    Jag kommer jobba heltid fram till nyår, sen tar jag ut föräldrapenning på 50% och jobbar 50% i ytterligare några veckor. Ska ha 28/1, vet inte hur länge jag kommer orka jobba även om det är på kontor. Men vill ju inte ta för många föräldradagar heller i onödan... :( 
  • Pebbles82
    RaraS skrev 2011-10-12 12:37:21 följande:
    Jag har BF den 12:e och jag har en hel del semester och komp som jag tänkt ta ut. Det försvinner ju lite nu under hela hösten när man ska till BM och föräldrakurser etc så jag får se lite hur mycket jag kvar vid jul och när jag ska fylla i att man ska börja med föräldrapenning...hoppas man inte behöver fylla i det förrän när man tar ut det. Jag är inte så insatt i reglerna ännu...men i december blir det nog lättare att uppskatta hur långt mina semesterdagar, arbetstidsförkortning och komp räcker. 

Men jag har sagt att målet är att lämna jobbet den 16:e december och efter det kan jag ju bestämma över arbetstiden själv, för då är det ingen som räknar med mig, och det känns ju bra så kan man anpassa lite efter hur pigg man är och hur mycket julstök man har kvar att fixa. Förhoppningsvis så är jag klar den 16:e men jag kommer inte jobba övertid för att hinna klart...då drar jag hellre ut på det sedan i mellandagarna!    
    Tänk på att FK har många veckor på isig att besluta om utbetalning bara, så du inte förväntar dig pengar kort därefter! Inte så kul att ofrivilligt gå utan ersättning.. Men själva anmälningen behöver du ju inte göra förrän du vet med säkerhet när du ska gå hem! 
  • Pebbles82

Min sambo ringde helt enkelt till försäkringskassan när dottern var född och påbörjade så sina 10 dagar. Papprena fick han sen hemskickade för påskrift (inkomstuppgifter osv). 
    Själva faderskapsintyget däremot var ju först senare....  

FK är urusla med sin information.. :( Inte ens jag som gjort det hela en gång tidigare känner mig säker. 

• Pebbles82
    twistedtofit skrev 2011-10-12 14:13:02 följande:
    första BM besöket idag sedan inskrivningen, v 25+1

Hb 132
    Glucos 5,4
    bltr: 125/70
    SF mått 24
    hjärtljud 140/45
    vikt: +4 kg

Hon var rätt förvånad att mit HB är nästan exakt detsamma trots att jag inte äter några järntabletter.. Jag äter ju heller inga vitaminer. Jag var lite orolig över mitt glucos eftersom båda mina föräldrar har diabetes. Men som sagt - ingen fara på taket!
    Hur låg du i ferritin värdet? Det andra blodprovet de tar för järn? 
    Jag hade heller inte dippat speciellt mycket på järnet, trots att jag inte tagit tabletter men måste äta nu iaf eftersom jag hade låga reserver.  
  • Pebbles82
    twistedtofit skrev 2011-10-12 15:24:31 följande:
    De tog inte Ferritin idag, men vid inskrivningen hade jag 90
    Nej, de tar väl bara vid inskrivningen för att få ett riktvärde. Men det är ju superbra! Tänk om man hade så bra, då skulle man slippa de här vidriga pillrena..;) 
  • Pebbles82
    shadowstorm skrev 2011-10-12 19:08:43 följande:
    Gjort en hel del fynd idag :) Köpte en hel del kläder av en tjej som nyss fick barn. Hon visste ej vad hon veta så hon hade åt både tjej och kille och ut kom en gosse. Så då fick jag köpa allt detta av henne :) Mesta är superfint och en hel del nytt :)

Åh, underbart! Jag hoppas vänners döttrar hinner växa ur sina kläder så jag kan ta lite av dem sen. Dotterns sommarkläder är ju inte direkt aktuella.. ;) 

Fast jag har inte köpt något än. Inte ens en liten body eller små strumpor. Har liksom inte kommit så långt än, jag blev ju nyss gravid ju. Gah! 
Svar på tråden Januaribebis 2012